Gå til innhold

Barn med alvorlig skolevegring. Kan man få hjelpestønad eller annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte nyss om dette nettopp, at om man er hjemme fra jobb/ikke i jobb for å ta vare på et barn med skolevegring, så kan man få hjelpestønad. Noen som har dette eller vet noe om det? 

Er det andre stønader eller hjelp vi kan få? Jeg har valgt å droppe jobb helt for mitt barn grunnet skolevegring, angst og suicidalitet.... 

Anonymkode: ec8f0...301

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk pleiepenger noen timer hver morgen. Var ellers på jobb. Ikke ulik historikk som ditt barn.

Anonymkode: 31026...f47

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg får hjelpestønad pga situasjon med skolevegring til vårt barn.. men det er 2500 ca i mnd. 
Du kan ka skje søke pleiepenger? Omsorgspenger? 
gjør han lekser hjemme eller hvordan skjedde dette? 
her var d mobbing som utløste det. Er så fortvilt 

Anonymkode: da472...9a9

• Hjerte 1
Skrevet

Føler veldig med deg ❤️ Ta vare på deg selv, stå på og fortsett den gode jobben du gjør ❤️

Skrevet

Hjelpestønad, pleiepenger og kommunal omsorgslønn kan være aktuelle stønader.

Anonymkode: fe821...ec9

• Nyttig 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 21.14):

Jeg fikk pleiepenger noen timer hver morgen. Var ellers på jobb. Ikke ulik historikk som ditt barn.

Anonymkode: 31026...f47

AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 21.44):

Jeg får hjelpestønad pga situasjon med skolevegring til vårt barn.. men det er 2500 ca i mnd. 
Du kan ka skje søke pleiepenger? Omsorgspenger? 
gjør han lekser hjemme eller hvordan skjedde dette? 
her var d mobbing som utløste det. Er så fortvilt 

Hva er ca alder på barna?

Strever også med et barn/ungdom med skolevegring og psykiske utfordringer.. Men uten sykbarn dager lengre har det blitt en god del timer med ulønnet permisjon for å følge opp, både forhold til skolevegring, legetimer, skolemøter, Bup osv.. 

Anonymkode: 7534c...ed5

Skrevet

Hei. 

Om du er hjemme fordi barnet er for sykt/ikke klarer å gå på skole er det pleiepenger du skal søke. Da må lege på bup skrive en legeerklæring på behovet. 

Anonymkode: a13ef...9dd

• Liker 1
Skrevet

det håper jeg da virkelig ikke. skolevegring er bare trassige unger/ungdommer

Anonymkode: 54b33...090

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei. 

Om du er hjemme fordi barnet er for sykt/ikke klarer å gå på skole er det pleiepenger du skal søke. Da må lege på bup skrive en legeerklæring på behovet. 

Anonymkode: a13ef...9dd

Må ikke være bup. Holder med spesial helsetjenesten. 

Anonymkode: 58539...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Må ikke være bup. Holder med spesial helsetjenesten. 

Er vel ikke så mange andre relevante avdelinger innen spesialisthelsetjenesten enn BUP som kan uttale seg om dette 

Anonymkode: 4ab47...4f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er ca alder på barna?

Strever også med et barn/ungdom med skolevegring og psykiske utfordringer.. Men uten sykbarn dager lengre har det blitt en god del timer med ulønnet permisjon for å følge opp, både forhold til skolevegring, legetimer, skolemøter, Bup osv.. 

Spesialisthelsetjenesten (BUP); der har dere rett på fri med lønn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er vel ikke så mange andre relevante avdelinger innen spesialisthelsetjenesten enn BUP som kan uttale seg om dette 

Anonymkode: 4ab47...4f5

Vi fikk fra lege på sykehuset. 

Skrevet

BUP har ikke sagt noe til oss. De har kanskje ikke plikt til å opplyse. Problemene har vedvart i flere år, 3-4 år med samtaler hos psykolog, skolen, PPT og hele røkla. Dysleksi og angst. Diagnose på angst, bekreftet dysleksi ved testing.

Skrevet
Bacteria skrev (16 minutter siden):

Spesialisthelsetjenesten (BUP); der har dere rett på fri med lønn.

Også om barnet /ungdommen er over 12?

Har bare oktober/november hatt 5 timer der jeg har brukt avspasering/ulønnet permisjon for følge til Bup/ha møte med Bup. og i tillegg en hel dag med ulønnet permisjon for å følge opp etter nytt selvmordsforsøk og selvskading, der jeg fikk beskjed av giftsentral og legekontor å ha hen under tilsyn. Så det merkes jo.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har bare oktober/november hatt 5 timer der jeg har brukt avspasering/ulønnet permisjon for følge til Bup/ha møte med Bup. og i tillegg en hel dag med ulønnet permisjon for å følge opp etter nytt selvmordsforsøk og selvskading, der jeg fikk beskjed av giftsentral og legekontor å ha hen under tilsyn. Så det merkes jo.

Det vet jeg ikke…kanskje ikke. Jeg føler med deg, det du står Iver så tøft at det ikke er til å fatte. Det er urettferdig at du i denne livstruende situasjonen skal måtte ta masse ulønna perm. Søk pleiepenger du. 

Du skulle sluppet å bekymre deg for tapt inntekt i tillegg …

• Hjerte 1
Skrevet

Du må søke pleiepenger,ring bup å hør om lege der kan søke for deg. 

Anonymkode: b83a1...204

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, også om barnet er over tolv år❤️

Anonymkode: 2006e...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

det håper jeg da virkelig ikke. skolevegring er bare trassige unger/ungdommer

Anonymkode: 54b33...090

Idiotkjerring! 🤦‍♀️ Må selvfølgelig være anonym og, for feig til noe annet. 

• Liker 2
Skrevet

Får de ikke tilbud om nettskole? Må man undervise selv? Hvordan sikrer man at de får en utdannelse? Føler virkelig med dere, må jo være grusomt når små barn er suicidale. Hva har skjedd? Husker ingen med skolevegring når jeg var barn, nå er det i snitt ett barn per klasse. 
Håper der ordner seg med pleiepenger og all støtte du/dere det gjelder kan få. Er jo så viktig at disse barna/ungdommene får hjelp så ikke ender opp uføre. 

Anonymkode: 2e48a...574

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får de ikke tilbud om nettskole? Må man undervise selv? Hvordan sikrer man at de får en utdannelse? Føler virkelig med dere, må jo være grusomt når små barn er suicidale. Hva har skjedd? Husker ingen med skolevegring når jeg var barn, nå er det i snitt ett barn per klasse. 
Håper der ordner seg med pleiepenger og all støtte du/dere det gjelder kan få. Er jo så viktig at disse barna/ungdommene får hjelp så ikke ender opp uføre. 

Anonymkode: 2e48a...574

Det var barn og ungdom med skolevegring før også, men man fikk lite/ingen hjelp og oppfølging. Mange falt tidlig ut av skolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...