origin Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Jeg har en tendens til å krisemaksimere og har angst. Nå når alt fortsatt stiger og det er så mye nyheter om dette, har jeg måttet distansert meg fra nyheter om dette. Imellomtiden når man samtidig ser at diverse strømselskaper tjener mye på det her, fant jeg denne: Salg av frykt | Webpsykologen Tror dere det er noe i dette som skjer nå? Jeg tenker at vi mennesker er flokkdyr og at det er lett for de høyere opp å skape frykt i samfunnet... 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Har ikke lest, men det er et problem at avisene og nyhetene fokuserer så mye på skremsel. Da mener jeg ikke at nyhetene ikke sier sannheten, men at de elsker å fokusere på og hause opp negative saker fordi det genererer klikk. Jeg har selv måtte ta pause fra alt av nyheter fordi jeg blir oppriktig redd og får angst. Jeg klarer ikke å forholde meg til all dritten. Det spiser meg opp og trigger meg noe voldsomt. Å se vekk blir eneste "løsning" for meg. Anonymkode: f2757...f7b 3
origin Skrevet 19. november 2022 Forfatter #3 Skrevet 19. november 2022 On 11/15/2022 at 10:26 PM, AnonymBruker said: Har ikke lest, men det er et problem at avisene og nyhetene fokuserer så mye på skremsel. Da mener jeg ikke at nyhetene ikke sier sannheten, men at de elsker å fokusere på og hause opp negative saker fordi det genererer klikk. Jeg har selv måtte ta pause fra alt av nyheter fordi jeg blir oppriktig redd og får angst. Jeg klarer ikke å forholde meg til all dritten. Det spiser meg opp og trigger meg noe voldsomt. Å se vekk blir eneste "løsning" for meg. Anonymkode: f2757...f7b Ja sant. Jeg hadde glemt dette. Håper inflasjonen går ned på et normalt nivå snart...
klarinetta Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 origin skrev (På 15.11.2022 den 20.59): Jeg har en tendens til å krisemaksimere og har angst. Nå når alt fortsatt stiger og det er så mye nyheter om dette, har jeg måttet distansert meg fra nyheter om dette. Imellomtiden når man samtidig ser at diverse strømselskaper tjener mye på det her, fant jeg denne: Salg av frykt | Webpsykologen Tror dere det er noe i dette som skjer nå? Jeg tenker at vi mennesker er flokkdyr og at det er lett for de høyere opp å skape frykt i samfunnet... Har ikke hørt podcasten, men media er en industri som lever av å holde folk alert, holde angst aktiv under påskudd av å "følge med" og å "være våken". Ironisk nok er dette en selvforsterkende sirkel for mange, man blir gående i kronisk stressreaksjon for alt mulig vi ikke kan hjelpe til med. Jeg har hatt det sånn siden jeg var liten og så utsultede, afrikanske barn på TVen. Jeg slet i mange år med å forsøke å få svar på hvorfor *jeg* var "privilegert, hvordan noen kan hjelpe dem, at jeg ikke ante hvordan jeg kunne hjelpe, verden er ufattelig urettferdig osv osv. Det resulterte i et frynsete nervesystem som fortsatt styrer meg. Så som deg må jeg skjerme meg litt. Man må velge sine kamper, som det heter. Det er jo ikke politisk korrekt, men det er nettopp her jeg mener media er blitt litt som Kelloggs, som klarte å overbevise en halv verden om at vi ikke fungerer som mennesker uten en stor bolle sukker og karbohydrater til frokost. Penga rår, i absolutt alle sammenhenger, og mange tjener penger på at folk er engstelige. Helt sykt. 1
origin Skrevet 20. november 2022 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2022 21 hours ago, klarinetta said: Har ikke hørt podcasten, men media er en industri som lever av å holde folk alert, holde angst aktiv under påskudd av å "følge med" og å "være våken". Ironisk nok er dette en selvforsterkende sirkel for mange, man blir gående i kronisk stressreaksjon for alt mulig vi ikke kan hjelpe til med. Jeg har hatt det sånn siden jeg var liten og så utsultede, afrikanske barn på TVen. Jeg slet i mange år med å forsøke å få svar på hvorfor *jeg* var "privilegert, hvordan noen kan hjelpe dem, at jeg ikke ante hvordan jeg kunne hjelpe, verden er ufattelig urettferdig osv osv. Det resulterte i et frynsete nervesystem som fortsatt styrer meg. Så som deg må jeg skjerme meg litt. Man må velge sine kamper, som det heter. Det er jo ikke politisk korrekt, men det er nettopp her jeg mener media er blitt litt som Kelloggs, som klarte å overbevise en halv verden om at vi ikke fungerer som mennesker uten en stor bolle sukker og karbohydrater til frokost. Penga rår, i absolutt alle sammenhenger, og mange tjener penger på at folk er engstelige. Helt sykt. Fint å høre at det er flere. Penga rår. Vet det enkelte ganger også spilles på følelser for å få likerklikk når artikkler er sponset. Men Tenker i forhold til nåtid, at det med strømkrisen og økte matpriser er noe vi må vende oss til. At det spilles litt på frykt der? At barn av fattige eller lavinntektsfamilier har stor risiko for selv å havne der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå