AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #41 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville tenkt at det er grunn til å sjekke med legen om det er noe annet galt, høres ikke normalt ut med 13 sykedager på under tre måneder (pluss sykdom på helg?) Anonymkode: b0a72...631 Uenig med deg der. Har du glemt covid? Og at verden nesten var stengt ned i et par år? Vi har masse immunitetsgjeld for å si det sånn. Nå får vi alt på en gang. Anonymkode: a27b8...1fd
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #42 Skrevet 16. november 2022 Ts, skjønner godt du synes dette var en ekkel melding å få når du nettopp har vært i møte og forklart deg. Bra du oppdaterer lærer og skriver hvordan du går. Da kan du ikke gjøre stort mer. Synes du bør prøve å få legeattest på sykdom som varer flere dager, for sikkerhets skyld. Ikke direkte relevant for problemstillingen men har erfaring med høyt fravær selv, som barn, og for mitt barn: Jeg gikk ikke i barnehage, og det var kanskje derfor jeg var så og si sammenhende syk i hele første klasse. Jeg fikk lungebetennelse, halsbetennelse, ørebetennelse og gjentatt spysyke. Heldigvis, og dessverre kan man si, fantes ikke det noe press å få barna på skolen på tidlig 90-tall. Lærer sørget for å få sendt bøker og timeplan og jeg kom tilbake når jeg var frisk. Synes det er topp at dagens elever får god oppfølging og at skolevegring førebygges men det kan gå alt for langt også. Jeg kjenner ingen som overholder 48-timers regelen ved diare og spying f.eks. Min spydde nylig og jeg følte at lærer ble overrasket da jeg sende melding om at hun ble nødt til å holde seg hjemme en dag pga dette, selv om formen var fin og de fleste her ville ha sendt henne på skolen . Da hun gikk i barnehagen følte jeg meg uglesett av ansatte fordi hun var mye syk. Vi snakker mer fravær enn oppmøte de første ukene. jeg fikk streng beskjed om at hun måtte møte, så da droppet jeg 48-timers regelen noen ganger. Er ikke sånn at man løper ned legekontoret for å få legeattest ved diare så man kan ikke bevise noe. Jeg fikk lege til å sjekke jernnivået hennes, dette var innafor normalen. Følte meg fristet til å dra med diarebleier til barnehgen men er ikke helt gal heller. Utrolig dumt at det skal være sånn! Anonymkode: d01ea...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #43 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 3 uker fravær sammenlagt på 1 skoleår, det er ganske mye om det er det du skal frem til? Anonymkode: 2b7c1...ad4 Skoleåret er da halve 1 trinn og halve neste trinnet. 1år totalt. Med 3 korona sykdommer. 2 av de var når det var forbudt å komme på skolen med symptomer og så skal ikke gjelde engang! Den siste no i vår. Men med 39 i feber og helt ødelagt av koronaen kan jeg ikke sende barn på skolen. sier seg selv! Når jeg gir beskjed om at barnet har korona med feber og ikke bra. Bør det holde! Nye fravær er det ikke når det tar tid å bli frisk! Så lenge de vet grunnen og så lenge legen og vet det og enig med meg der! Har sagt at de kan få legrerklæring men det var det ikke behov for. Kan ikke styre å ikke få korona eller annet dritt når folk sender syke barn på skolen..! Barn med feber SKAL være hjemme. Og normale oppegående foreldre sender ikke barn med korona på skolen når de ikke er i form, hoster,snørret renner og ikke bra bare for at de ikke har feber heller. Det er lov å tenke på barnet og det er lov å tenke på andre! Hadde det vært 3uker fravær med mye tull kan jeg forstå at de vil snakke med oss. Men når jeg sier hvorfor han er hjemme burde det være nok! Anonymkode: 79882...9e1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #44 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, skjønner godt du synes dette var en ekkel melding å få når du nettopp har vært i møte og forklart deg. Bra du oppdaterer lærer og skriver hvordan du går. Da kan du ikke gjøre stort mer. Synes du bør prøve å få legeattest på sykdom som varer flere dager, for sikkerhets skyld. Ikke direkte relevant for problemstillingen men har erfaring med høyt fravær selv, som barn, og for mitt barn: Jeg gikk ikke i barnehage, og det var kanskje derfor jeg var så og si sammenhende syk i hele første klasse. Jeg fikk lungebetennelse, halsbetennelse, ørebetennelse og gjentatt spysyke. Heldigvis, og dessverre kan man si, fantes ikke det noe press å få barna på skolen på tidlig 90-tall. Lærer sørget for å få sendt bøker og timeplan og jeg kom tilbake når jeg var frisk. Synes det er topp at dagens elever får god oppfølging og at skolevegring førebygges men det kan gå alt for langt også. Jeg kjenner ingen som overholder 48-timers regelen ved diare og spying f.eks. Min spydde nylig og jeg følte at lærer ble overrasket da jeg sende melding om at hun ble nødt til å holde seg hjemme en dag pga dette, selv om formen var fin og de fleste her ville ha sendt henne på skolen . Da hun gikk i barnehagen følte jeg meg uglesett av ansatte fordi hun var mye syk. Vi snakker mer fravær enn oppmøte de første ukene. jeg fikk streng beskjed om at hun måtte møte, så da droppet jeg 48-timers regelen noen ganger. Er ikke sånn at man løper ned legekontoret for å få legeattest ved diare så man kan ikke bevise noe. Jeg fikk lege til å sjekke jernnivået hennes, dette var innafor normalen. Følte meg fristet til å dra med diarebleier til barnehgen men er ikke helt gal heller. Utrolig dumt at det skal være sånn! Anonymkode: d01ea...ad9 Jeg var nesten fristet til å sende ungen på skolen i dag med feber, bare så lærer skulle få "bevis" 🙈 Ringte lege i dag for å time og dokumentasjon, men av alle dager så var kontoret stengt 😩 Troppet da opp på legevakta, men der skriver de ikke legeerklæring... fikk hvertfall dokumentert sykdom i journalen så fastlege kan skrive erklæring senere 🤷♀️ Og nå er jeg lei 🙃 TS Anonymkode: a4cc3...a54 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #45 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva anser dere som høyt fravær på barneskolen? Fikk i mail i dag fra lærer om at han er bekymret over mitt barns høye fravær 😕 Både hen og søskenet har fått nesten alt av virus som har gått denne høsten føler jeg, så barnet mitt som går i 3 klasse har hatt flere perioder med feber og sykdom. Nå er hen syk igjen, tre dager så langt siden søndag, og i dag fikk jeg da den mailen fra lærer om bekymringen, og han håper barnet kommer på skolen i morgen. Nå føler jeg nesten ikke at jeg kan la det stakkars barnet mitt være hjemme engang, selv om hen har feber, vondt i halsen og har ikke spist på 2 dager, øreverk, og hovne kuler på halsen.... Til sammen har hen nå vært borte 13 dager siden skolestart. Men er dette bekymringsverdig høyt fravær....? 😐 Anonymkode: a4cc3...a54 Da vi var på foreldremøte for min 2.klassing i høst så tok de opp dette med fravær, og at de ved høyt fravær ville kontakte hjemmet og følge opp ting videre. Selv ved gyldig fravær. Det var visst så viktig at elevene var på skolen, de mistet liksom så mye viktig undervisning om de var mye borte. Uken etter ble det streik, og da var det visst ikke så viktig at elevene var på skolen likevel... Anonymkode: 1d3bb...8b4 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #46 Skrevet 16. november 2022 Jeg regner med du har tatt barnet ditt til lege og testet ut hvorfor det er så mye sykt. Er det korona, mandlene, allergier, astma, trenger det antibiotika for å bli raskere frisk eller er det bare virus? Anonymkode: c0946...d8d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #47 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg regner med du har tatt barnet ditt til lege og testet ut hvorfor det er så mye sykt. Er det korona, mandlene, allergier, astma, trenger det antibiotika for å bli raskere frisk eller er det bare virus? Anonymkode: c0946...d8d Har ikke sett behov for det nei, siden det har florert av virus her vi bor høst, og med 3 barn på hver sine skolenivå (barneskole, ungdomsskole og videregående) tenker jeg det er naturlig med mye smitte. Er også godt kjent med sykdom siden jeg har hatt barn så lenge, og vet stort sett når evt legebesøk er nødvendig 🙃 Skrev for øvrig allerede i et annet svar at jeg var på legevakten i dag, men kun for å få dokumentert fraværet... Var bare et virus, som jeg allerede visste. TS Anonymkode: a4cc3...a54 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #48 Skrevet 16. november 2022 Toyah skrev (16 timer siden): Ja, det er bekymringsfullt med så høyt fravær. Men når det er sagt, så har fraværet økt jevnt over pga stadig nye infeksjoner. Hva skal en gjøre da, når barna er syke. Som lærer, er jeg veldig opptatt av at barna skal gå på skolen, så langt det er mulig. Samtidig har de ingen ting på skolen å gjøre, om de ikke klarer å henge med i aktivitetene som skal gjøres. Har barnet ditt feber eller har en dårlig allmenntilstand, skal barnet holdes hjemme. Syns du skal ringe lærer og forklare hvordan ståa er. Læreren til min sønn klaget på mye fravær i 2020. En gang hun ringte syntes jeg hun var så anklagende at jeg sendte ham på skolen dagen etter selv om han var forkjølet. Hun ble sur da også. Fordi hun var jo livredd korona... kanskje man må tenke seg litt om hva man faktisk spør folk om. Anonymkode: d7a6f...21f 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #49 Skrevet 16. november 2022 Jeg fikk en sånn melding i vår på ene barnet mitt. Hun var hjemme 2 skoledager pga forkjølelse med feber i september, 7 skoledager pga. vannkopper i desember og i 5 skoledager pga. Covid i februar. Der også skrev de om barnevernet. Jeg svarte tilbake, "hva tenker dere barnevernet kunne gjort konkret i vår situasjon?". Fikk aldri svar og hørte ikke noe mer om det. Anonymkode: 7e626...ec6 1
Toyah Skrevet 16. november 2022 #50 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Læreren til min sønn klaget på mye fravær i 2020. En gang hun ringte syntes jeg hun var så anklagende at jeg sendte ham på skolen dagen etter selv om han var forkjølet. Hun ble sur da også. Fordi hun var jo livredd korona... kanskje man må tenke seg litt om hva man faktisk spør folk om. Anonymkode: d7a6f...21f Jeg har en protokoll jeg må følge. Det er ikke jeg som bestemmer spørsmålene. Men tonene er det jeg som bestemmer. At hun var anklagende, er din tolkning av samtalen. Det er jo ikke sikkert det var sånn ment.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #51 Skrevet 16. november 2022 Men er barnet ditt uvanlig mye syk hadde jeg tatt et legebesøk,det kan jo være noe vitsmin mangel osvosv så gjør at baret er syk. Tenker å at derre som foreldre bruker opp sykbarndager, vist det er noe barnet ditt sliter med kan derre på 30 dager med sykbarn som kan brukes på barnet😊 Anonymkode: fa5d7...e70
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #52 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva anser dere som høyt fravær på barneskolen? Fikk i mail i dag fra lærer om at han er bekymret over mitt barns høye fravær 😕 Både hen og søskenet har fått nesten alt av virus som har gått denne høsten føler jeg, så barnet mitt som går i 3 klasse har hatt flere perioder med feber og sykdom. Nå er hen syk igjen, tre dager så langt siden søndag, og i dag fikk jeg da den mailen fra lærer om bekymringen, og han håper barnet kommer på skolen i morgen. Nå føler jeg nesten ikke at jeg kan la det stakkars barnet mitt være hjemme engang, selv om hen har feber, vondt i halsen og har ikke spist på 2 dager, øreverk, og hovne kuler på halsen.... Til sammen har hen nå vært borte 13 dager siden skolestart. Men er dette bekymringsverdig høyt fravær....? 😐 Anonymkode: a4cc3...a54 Har du hatt en god dialog med lærer om fraværet, ts? Du, barnets andre forelder og lærer har et felles ansvar for at Dee alle gir hverandre nok informasjon om barnet til at det kan ha en best mulig hverdag uten å risikere en best mulig fremtid. Noe som betyr at dere foreldre må informere lærer om årsaken til fraværet. Og om eventuelle kroniske tilstander ved barnet eller i familien som gjør at barnet vil ha høyere fravær enn normalt, og bidra til å tilrettelegge for læring rundt slike tilstander. Jeg er usikker på hvorfor du velger å ta en engasjert lærer som noe negativt? Har du tatt deg tid til å pirke litt i de mekanismene i deg som gjør at du velger å gå i forsvar når noen nedre enn deg engasjerer seg i barnets beste? For det er ikke en naturlig reaksjon. Det naturlige om ens barneskolebarn var borte 10-15 dager på få måneder og lærer ikke viste uro var å begynne å lure på om vedkommende var egnet til rollen. Barn med høyt fravær er en gruppe alle med omsorg for barn vet en skal holde nøye øye med, slik at et barn som behøver vern mot egen familie ikke blir oversett. Om du har for vane å velge slike overreaksjoner i møte med omsorg - ta det opp med helsepersonell. En kan ikke som voksen si «sånn er jeg bare». En velger å være som en er. Og må ta ansvar for det valget. Fordi en som voksen fint kan velge å endre seg til det bedre. Anonymkode: 1a3da...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #53 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg fikk en sånn melding i vår på ene barnet mitt. Hun var hjemme 2 skoledager pga forkjølelse med feber i september, 7 skoledager pga. vannkopper i desember og i 5 skoledager pga. Covid i februar. Der også skrev de om barnevernet. Jeg svarte tilbake, "hva tenker dere barnevernet kunne gjort konkret i vår situasjon?". Fikk aldri svar og hørte ikke noe mer om det. Anonymkode: 7e626...ec6 Hjelpes. Da har skolen misforstått kraftig når det gjelder hvilke situasjoner som skal meldes til barnevernet! Lurer på hvor mye det faktisk meldes eller trues med å meldes pga sykdom. har vært fokus på det i det siste, så håper at de som jobber i skolen får bedre info om meldeplikt og taushetsplikt! Anonymkode: d01ea...ad9 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #54 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelpes. Da har skolen misforstått kraftig når det gjelder hvilke situasjoner som skal meldes til barnevernet! Lurer på hvor mye det faktisk meldes eller trues med å meldes pga sykdom. har vært fokus på det i det siste, så håper at de som jobber i skolen får bedre info om meldeplikt og taushetsplikt! Anonymkode: d01ea...ad9 Og akkurat derfor er bv overarbeidet pga inkompetente lærere som misbruker sin stilling. Ved å melde til bv når det er konkret sykdom. Skal vi bære de inn i klasserommet mens de spyr/diare eller høy feber og vil sove og så ondt i kropp osv for at fravær må for all del ikke skje?? BV må hjelpe de som virkelig trenger det ikke sånt tull som dette der det faktisk er ekte sykdom! Burde fått en klekkelig bot! Blir så dumt! Men når det streikes da driter de i det. Logikken hører ikke hjemme noen plass! Og no er det visst "slutt sakte operasjon" for en del lærere. Tenker de overhodet på elevenes beste? NEI! De vet lønnen på forhånd! De har mer fri enn andre. Foreldremøter er ofte på dagtid så vi som foreldre må ta fri for å gå! Anonymkode: 79882...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #55 Skrevet 16. november 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var nesten fristet til å sende ungen på skolen i dag med feber, bare så lærer skulle få "bevis" 🙈 Ringte lege i dag for å time og dokumentasjon, men av alle dager så var kontoret stengt 😩 Troppet da opp på legevakta, men der skriver de ikke legeerklæring... fikk hvertfall dokumentert sykdom i journalen så fastlege kan skrive erklæring senere 🤷♀️ Og nå er jeg lei 🙃 TS Anonymkode: a4cc3...a54 Ba læreren eksplisitt om legeerklæring da? Det er jo ikke vits å stresse og gå gjennom legevakten og alt mulig hvis læreren bare ville følge dere godt opp. Anonymkode: 403e6...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #56 Skrevet 16. november 2022 Noen ganger kommer alt på en gang . Sønnen min hadde mer fravær på 2 mnd i 6.klasse, enn de 5 første årene i skolen tilsammen. Covid,influensa og omgangssyke. 16 dager fravær på 7 uker. Ingen bekymring fra lærer. Anonymkode: cd9f3...34c
PM75 Skrevet 16. november 2022 #57 Skrevet 16. november 2022 Så flott at barnet ditt har en engasjert lærer som følger opp! Dette ville jeg bare sett på som positivt! Kanskje du kan høre med lærer om det er noe barnet kan gjøre av skolearbeid mens det er hjemme, for å få med seg noe av undervisningen?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #58 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du hatt en god dialog med lærer om fraværet, ts? Du, barnets andre forelder og lærer har et felles ansvar for at Dee alle gir hverandre nok informasjon om barnet til at det kan ha en best mulig hverdag uten å risikere en best mulig fremtid. Noe som betyr at dere foreldre må informere lærer om årsaken til fraværet. Og om eventuelle kroniske tilstander ved barnet eller i familien som gjør at barnet vil ha høyere fravær enn normalt, og bidra til å tilrettelegge for læring rundt slike tilstander. Jeg er usikker på hvorfor du velger å ta en engasjert lærer som noe negativt? Har du tatt deg tid til å pirke litt i de mekanismene i deg som gjør at du velger å gå i forsvar når noen nedre enn deg engasjerer seg i barnets beste? For det er ikke en naturlig reaksjon. Det naturlige om ens barneskolebarn var borte 10-15 dager på få måneder og lærer ikke viste uro var å begynne å lure på om vedkommende var egnet til rollen. Barn med høyt fravær er en gruppe alle med omsorg for barn vet en skal holde nøye øye med, slik at et barn som behøver vern mot egen familie ikke blir oversett. Om du har for vane å velge slike overreaksjoner i møte med omsorg - ta det opp med helsepersonell. En kan ikke som voksen si «sånn er jeg bare». En velger å være som en er. Og må ta ansvar for det valget. Fordi en som voksen fint kan velge å endre seg til det bedre. Anonymkode: 1a3da...f5f Kanskje jeg allerede vet at det ikke er noe spes som skyldes mye sykdom....? Jeg har aldri skrevet noe om at jeg lurer på dette heller.... Hadde du giddet å lest hva jeg har svart andre her, så har du forklaring på resten av det du kommenterer... TS Anonymkode: a4cc3...a54
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #59 Skrevet 16. november 2022 13 dager høres mye ut på 3 mnd, men samtidig så var min mellomste hjemme i 7 skoledager pga vannkopper + 3 dager tidligere i høst med feber og halsbetennelse, så de sykedagene kan jo faktisk fly ganske raskt .. Og vi er jo inne i en tid hvor det er forventet mye mer sykdom. Min eldste som går på videregående fikk skikkelig streptokokker, legen trodde først at det var kyssesyken, og på videregående skal det veldig lite til før man er over 10% grensen. Vanvittig press ungdommen har på seg. Tross hun fikk sykemelding i en uke, så fikk hun panikk etter tre dager å gråt pga alt hun gikk glipp av i de forskjellige fagene. Ikke lett dette med skole og sykdom, men hva skal man ellers gjøre liksom .. Man kan jo ikke sende barna avgårde syke heller. Du må bare ta en telefon til læreren, og tenke at læreren gjør jo bare jobben sin, men livet skjer og er man syk så er man syk liksom ❤️ Anonymkode: ddd32...524 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #60 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da vi var på foreldremøte for min 2.klassing i høst så tok de opp dette med fravær, og at de ved høyt fravær ville kontakte hjemmet og følge opp ting videre. Selv ved gyldig fravær. Det var visst så viktig at elevene var på skolen, de mistet liksom så mye viktig undervisning om de var mye borte. Uken etter ble det streik, og da var det visst ikke så viktig at elevene var på skolen likevel... Anonymkode: 1d3bb...8b4 "Det var liksom så viktig at elevene var på skolen", eh, ja? Skjønner du ikke hvorfor? Synes du lærere skulle la være å streike fordi det er viktig at barn er på skolen? Vet du hva lærere streiket for? Fatter ikke at det er mulig å ha et slikt syn, og ikke klare å se større på det. Anonymkode: 9fbe1...504 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå