AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Hva anser dere som høyt fravær på barneskolen? Fikk i mail i dag fra lærer om at han er bekymret over mitt barns høye fravær 😕 Både hen og søskenet har fått nesten alt av virus som har gått denne høsten føler jeg, så barnet mitt som går i 3 klasse har hatt flere perioder med feber og sykdom. Nå er hen syk igjen, tre dager så langt siden søndag, og i dag fikk jeg da den mailen fra lærer om bekymringen, og han håper barnet kommer på skolen i morgen. Nå føler jeg nesten ikke at jeg kan la det stakkars barnet mitt være hjemme engang, selv om hen har feber, vondt i halsen og har ikke spist på 2 dager, øreverk, og hovne kuler på halsen.... Til sammen har hen nå vært borte 13 dager siden skolestart. Men er dette bekymringsverdig høyt fravær....? 😐 Anonymkode: a4cc3...a54
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Selvfølgelig skal barnet være hjemme ved sykdom, det er ikke så mye å gjøre med det. Du får bare svare lærer at det dessverre er mye sykdom for tiden og at barnet kommer så fort det er i form igjen. Det er ganske mange syke barn om dagen, så det er ikke bare hos dere. Anonymkode: 2e6dc...a39 33 1
Toyah Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Ja, det er bekymringsfullt med så høyt fravær. Men når det er sagt, så har fraværet økt jevnt over pga stadig nye infeksjoner. Hva skal en gjøre da, når barna er syke. Som lærer, er jeg veldig opptatt av at barna skal gå på skolen, så langt det er mulig. Samtidig har de ingen ting på skolen å gjøre, om de ikke klarer å henge med i aktivitetene som skal gjøres. Har barnet ditt feber eller har en dårlig allmenntilstand, skal barnet holdes hjemme. Syns du skal ringe lærer og forklare hvordan ståa er. 28
Hactar Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Det er jo høyt fravær, men er barnet sykt, så er det jo ikke så mye å gjøre med det. Skolen plikter muligens å følge opp? Vet ikke hvordan informasjonsflyten har vært, men kanskje det kan lønne seg å ringe til læreren og forklare situasjonen? Kan hende blir det klarere hva han mener med bekymring, og om "håper barnet kommer i morgen" var mer et "håper han er frisk igjen da" enn "håper dere klarer å få gutten på skolen". Barnet kan jo ikke gå på skolen i morgen med symptomene du beskriver. 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Her er det nok bare en lærer som ønsker å følge opp barnet. Bare si der som det er at barnet har vært mye syk Anonymkode: 471b1...c94 28 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 Det er prosedyrer skolen følger når det gjelder fravær. Er det mye fravær følger læreren de prosedyrene som gjelder. Forklar hva fraværet skyldes. Må alt være så vanskelig? Anonymkode: f0190...c6c 14 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 Bekymringen er jo fullt forståelig med tanke på nesten 20% fravær fra undervisningen. Uavhengig av om årsaken er legitim eller ikke, så kan det jo være tøft å ta igjen så mye undervisning. Anonymkode: 2a923...f62 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 Man plikter å følge opp når eleven har mye fravær :) Så lærer gjør bare det rette. Du svarer jo bare som det er. Anonymkode: 403e6...ec4 18 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Jeg anser det som høyt med 13 dager alt nå dette semesteret ja. tenk på at foreldre normalt sett kun har 10 dager hver med egenmeldinger ved sykdom hos egne barn frem til man har 3 barn.. så 20 dager skal da normalt fordeles på et helt skoleår mellom 2 foreldre, og dere har da alt brukt 13 dager før vi skriver desember er mye ja.. hvis barnet stadig plukker opp sykdom så kanskje ta en tir til legen å sjekke om det er noe med mandlene? og læreren følger bare opp prosedyrene ved mye fravær, og dere hvert flinke med å informere om at barnet er hjemme grunnet sykdom? Anonymkode: 18787...dad
Ulrikke Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 Vi fikk også samme bekymring et år det var all mulig sykdom, vannkopper, influensa, omgangssyke og jeg vet ikke hva. Læreren er pliktig å undersøke etter x antall dager, så han eller hun gjør bare jobben sin. Man sender ikke syke barn på skolen. Vi tok en dialog med lærer, og hun hadde i tillegg snakket med hun som hadde vært kontaktlærer årene før som bekreftet at det ikke var så høyt fravær de foregående årene. Skjedde ikke noe annet enn "god bedring" og "takk for samtalen". Noen år er bare sånn! 9 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 Jeg er lærer. Det er enormt med frafall og alvorlig fravær for tiden. Vi har skjerpet rutinene på vår skole og følger nye nærværsplaner. Vi må være tidlig på for å kunne plukke opp de som sliter. Anonymkode: 9dab6...b0b 4 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 Vi har plikt til å kontakte foreldre når elev får over 10 dager fravær. Bare forklar at det handler om mye sykdom. Er ikke verre enn det. Anonymkode: 5bf0c...dd4 9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Som de andre skriver er skolen pliktig å følge opp høyt fravær. Når et barn er så mye sykt er det utrolig viktig at terskelen er skyhøy for å holde barnet borte fra skolen på grunn av andre ting som feriereiser eller legetimer i skoletiden. Anonymkode: d5060...af1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 Jeg sier ikke at dette gjelder deg, ts, men vi kjenner noen der barna nesten aldri er i bhg/skole. De får også "alt" av sykdommer og holder ungene hjemme over en lav sko. Men så kom det for en dag at de holdt ene barnet hjemme ved 37,2 grader og mente dette var feber😑 samme gjengen kunne ta fri barna en mandag fordi "helgen var så slitsom". Jeg bare tenker at det er helt vrangstilt. Jeg sendte nylig barnet på skolen med 37,6 grader, og gjett hva? Det var helt friskt når jeg henta. Feber starter faktisk ved 38 grader. Anonymkode: 8e348...eb3 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hva anser dere som høyt fravær på barneskolen? Fikk i mail i dag fra lærer om at han er bekymret over mitt barns høye fravær 😕 Både hen og søskenet har fått nesten alt av virus som har gått denne høsten føler jeg, så barnet mitt som går i 3 klasse har hatt flere perioder med feber og sykdom. Nå er hen syk igjen, tre dager så langt siden søndag, og i dag fikk jeg da den mailen fra lærer om bekymringen, og han håper barnet kommer på skolen i morgen. Nå føler jeg nesten ikke at jeg kan la det stakkars barnet mitt være hjemme engang, selv om hen har feber, vondt i halsen og har ikke spist på 2 dager, øreverk, og hovne kuler på halsen.... Til sammen har hen nå vært borte 13 dager siden skolestart. Men er dette bekymringsverdig høyt fravær....? 😐 Anonymkode: a4cc3...a54 Hvorfor skrive hen? Anonymkode: d4eb5...04f 2 1
Blueberrymuffin Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har plikt til å kontakte foreldre når elev får over 10 dager fravær. Bare forklar at det handler om mye sykdom. Er ikke verre enn det. Anonymkode: 5bf0c...dd4 Dette, ved 5 dager fravær skal foresatte kontaktes/informeres. Når det er 10 dager er skolen pliktet til å melde bekymring, og ha en samtale/møte ang fraværet. Ikke verre enn å si at det er sykdom. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Til sammen har hen nå vært borte 13 dager siden skolestart. Men er dette bekymringsverdig høyt fravær....? 😐 Det har sålangt i år vært 57 skoledager, da utgjør 13 dagers fravær 22.8 % fravær. Det er ganske høyt, det vil si at man i snitt er syk hver 5. skoledag, eller i snitt kun er 4 dager på skolen i uka. Det er lov til å være syk, men skolen er pliktet til å melde fra og gå i dialog med foresatte når fravær går over 10 dager. Endret 15. november 2022 av Blueberrymuffin 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 Alt over en uke totalt i løpet av ett semester er mye fravær. Men man kommer fort over grensen om man er så heldig å få både omgangssyke, vannkopper, kraftig forkjølelse med feber og influensa. Vi har hatt noen sånne semestere vi og. Men nå er ungen på siste halvdel av barneskole/ungdomskole og fravær er svært sjeldent. Forklar lærer at dere har vært uheldig å fått alt av virus som går. Læreren ønsker bare å få avkreftet at det ikke er skolevegring eller andre psykiske utfordringer tilknyttet skolen som er årsaken. Anonymkode: df2a2...6f8 3
Sunnys Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 (endret) Ta barnet ditt til legen, og få fraværet dokumentert. Hvis det blir noe, kan du vise til referat fra lege. Endret 15. november 2022 av Sunnys 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 Mitt har også vært en del borte pga covid, omgangssyken og forkjølelse, og to dager pga utslett. Jeg sender ALLTID melding til lærer ved sykdom og skriver hva som er galt. Anonymkode: 58856...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #20 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alt over en uke totalt i løpet av ett semester er mye fravær. Men man kommer fort over grensen om man er så heldig å få både omgangssyke, vannkopper, kraftig forkjølelse med feber og influensa. Vi har hatt noen sånne semestere vi og. Men nå er ungen på siste halvdel av barneskole/ungdomskole og fravær er svært sjeldent. Forklar lærer at dere har vært uheldig å fått alt av virus som går. Læreren ønsker bare å få avkreftet at det ikke er skolevegring eller andre psykiske utfordringer tilknyttet skolen som er årsaken. Anonymkode: df2a2...6f8 Ja tok det opp med lærer nylig på kontaktmøte, og da sa jeg at nå satser vi på hen har fått sitt av virus i år - og 1 uke senere blir hen syk igjen 🙈 Syns bare det var så ubehagelig å få en sånn mld, og jeg får nesten angst om at jeg ikke blir trodd og blir sett på som en dårlig mor. Er jo helt idiotisk, jeg vet... Jeg er koblet slik at jeg overtenker alt 😕 Men sendte mld til lærer nå og sa at jeg skal ordne legeerklæring hvis barnet fortsatt er syk i morra 😌 TS Anonymkode: a4cc3...a54 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå