Gå til innhold

Du som er på autismespekteret og er selv-diagnostisert..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk dere frem?

Hvilke ressurser eller metode brukte dere? 

Jeg har tatt utallige tester, lest om autismespekterlildelser(langt nede på spekteret/asberger) hos voksne i det vide og brede. Jeg følger diverse autisme-kontoer og personer med autismespekterlidelse på f.x instagram og kjenner meg igjen så og si 100%.

Heldigvis er det "autistiske fellesskapet " så inkluderende at om det er en formell diagnose eller om du er selvdiagnostisert så er du like velkommen. Spesielt når vi vet hvor vanskelig det er for voksne, og såkalt ressurssterke og oppegående damer (og sikkert menn) å få en diagnose...pga årevis med maskering, tillært adferd og måter å håndtere utfordringene i det skjulte. 

Hvordan blir dere møtt av familie, venner og andre når dere forteller om at dere er selvdiagnostisert?

Anonymkode: 64ae3...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er ikke på autismespekteret om man er «selv-diagnostisert». Ingen - absolutt ingen - er kompetente til å sette diagnose på seg selv. Mistenker du at du har en diagnose? Oppsøk lege.

At det finnes et «alternativt» miljø som tar imot deg med en hjemmesnekret «diagnose» er ikke positivt. Ikke-vitenskapelige miljø er farlige. De er flat-earthers, overtroiske, vaksinemotstandere og andre av samme ulla. At akkurat din gruppering tror på selv-diagnoser heller enn at vaksiner gir Asberger er rene bagateller i forskjell.

Anonymkode: d8bb6...21a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan gikk dere frem?

Hvilke ressurser eller metode brukte dere? 

Jeg har tatt utallige tester, lest om autismespekterlildelser(langt nede på spekteret/asberger) hos voksne i det vide og brede. Jeg følger diverse autisme-kontoer og personer med autismespekterlidelse på f.x instagram og kjenner meg igjen så og si 100%.

Heldigvis er det "autistiske fellesskapet " så inkluderende at om det er en formell diagnose eller om du er selvdiagnostisert så er du like velkommen. Spesielt når vi vet hvor vanskelig det er for voksne, og såkalt ressurssterke og oppegående damer (og sikkert menn) å få en diagnose...pga årevis med maskering, tillært adferd og måter å håndtere utfordringene i det skjulte. 

Hvordan blir dere møtt av familie, venner og andre når dere forteller om at dere er selvdiagnostisert?

Anonymkode: 64ae3...70f

Ikke det du spør om, men før du begynte med den såkalte maskeringen din så hadde du vel store problemer den gang (i barnehage, barneskole osv) så å få tak i f. Eks notater fra ppt, lærere eller bup fra den tiden du var liten for å få en ordentlig utredning burde ikke være et problem. 

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at de av disse ressurssterke, oppegående damene og mennene som IKKE har hatt vesentlige problemer som barn skulle ha autisme. Det er viktig å huske på at alle de symptomene på autisme vil folk uten diagnosen også ha bare i liten grad og at de kanskje bare har noen få av de, mens hos autistiske så har de symptomene i så stor grad og så mange av symptomene at det blir funksjonshemmende, en vil kanskje ikke klare skole eller få seg venner i det hele tatt. 

En annen viktig diagnose å tenke litt på kan være unnvikende personlighetsforstyrrelse. Disse problemene starter gjerne i tenårene eller voksen alder. Imotsetning til autisme som du er født med,og det er jo viktig å tenke på dersom ikke foreldrene dine la merke til noe galt med deg da du var liten. 

Anonymkode: 2d3ce...1e5

Gjest ChadMcChadson
Skrevet

Satte diagnose på meg selv i 8 år før jeg fikk den av spesialist. 

Mistenkte autisme siden jeg alltid havnet i konflikter med folk og at jeg aldri forstod det sosiale samspillet.

Tok test på nett og scoret høyt på testen.

Fikk diagnose noe år senere.

Skrevet

Er det vanlig for jenter med autisme å utvikle alvorlig OCD/tvangshandlinger? 

Anonymkode: e559f...f95

Skrevet

Selvdiagnostisering er- uansett diagnose, av ingen verdi da man ikke er kvalifisert til å sette noen diagnose. Med det sagt tenker jeg at de færreste ville gitt seg selv en slik diagnose uten at det er noe i det.

Anonymkode: 72211...a61

Gjest Ms Baxter
Skrevet

Tok tester på nett da jeg gikk på aap, var sykemeldt fra jobb pga utbrenthet/ arbeidskonflikter. Mye depresjon og angst spes som voksen, da jeg nevnte diagnosen for nav oppfordra de meg til å oppsøke psykolog. Hun så det fort at jeg var på spektret da hun var vant med å sette diagnose på voksne kvinner. Fikk mye høyre skåring av henne enn da jeg tok testene selv. Hun la nok merke til en del som jeg ikke var bevisst da jeg satt alene m testene. Tok bare 5timer hos privat psykolog😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...