AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Lang historie kort: Er i full jobb, og er i den posisjonen at jeg fikk ganske likvide midler som som del av arv, verdt 600000 kr - dvs. jeg kan selge i morgen, og ha pengene på konto veldig fort. Er snakk om fiskebåt, og har et par kjøpere som har mast på meg siste tiden - etter de fikk vite at jeg hadde arvet en båt som bare står der. Nå tenker jeg det er greit å komme seg ut hjemmefra, er 19 år gammel. Hvordan fungerer det når jeg skal søke på boliglån, hvordan sjekker bankene om jeg har det jeg sier jeg har i egenkapital? Må du sende papirer fra skatteetaten? Må du sende bankutskrift? Eller noe annet bevis? Er åpenbart helt grønn på dette. Anonymkode: f1385...1f1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Jeg jobber i bank. Vi kan gi finansieringsbevis med forbehold om at egenkapitalen er tilgjengelig på konto innen sånn og sånn tid, men da gir du bud på egen risiko hvis du ikke har realisert summen innen da. Dvs får du ikke solgt og du ikke kan stille med egenkapitalen likevel så vil du ikke få lånet likevel og må selv ta det økonomiske rundt videresalg osv. Anonymkode: cfad4...d06
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Kan også legge til at i en situasjon hvor det er snakk om salg av båt så kan du få beskjed om å selge først for å faktisk ha pengene, men det kommer an på banken og vurderingen rundt den "fulle historien". Anonymkode: cfad4...d06 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Jeg hjalp min bror ved å låne ham egenkapital. Banken hans krevde ikke at pengene måtte stå på hans konto, men ville at jeg tok en kontoutskrift av min konto med beløpet, hvor jeg også måtte skrive at jeg bekreftet at de pengene ville lånes ut som egenkapital. (Det var to ulike banker, så de kunne ikke ha verifisert). Jeg ville uansett vært forsiktig med å "selge skinnet før bjørnen er skutt". Plutselig kan båtsalget havne i en form for konflikt/tvistesak. Du bør ha en backup-plan skulle salget skjære seg. Anonymkode: 37fdd...b1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå