AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Broren min ligger an til å få gjeldsordning, men sånn det ser ut med satser kommer han til å kun betale småpenger på gjelden sin og allikevel være gjeldsfri om 5 år. Er det virkelig sånn det fungerer? Har jo lest i forumer om folk som betaler 500kr i mnd med GO. Han tjener 30 000 og skatter 7800 = 22 200. Så betaler han barnebidrag på 6100 = 15 900. Husleie er 7000. Med gjeldsordning så er satsen for enslig forsørger 9758 + barnetillegg 5230 = 14 988. I tillegg går dette utenom husleie. Han kommer da altså til å ha nøyaktig samme økonomi som før, med gjeldsordning. Stemmer dette eller har jeg misforstått? Anonymkode: 48054...0b0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Han får dekt husleie + en sum til andre nødvendigheter som mat/medisin. Resten går til å betale ned gjeld. Enkelt og greit. Han kommer ikke til å få det lettere under perioden med gjeldsordning - etter derimot er en annen sak. Anonymkode: 426ee...2f6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han får dekt husleie + en sum til andre nødvendigheter som mat/medisin. Resten går til å betale ned gjeld. Enkelt og greit. Han kommer ikke til å få det lettere under perioden med gjeldsordning - etter derimot er en annen sak. Anonymkode: 426ee...2f6 Men etter loven har han krav på livsopphold (satt sum) og denne summen er den samme som han lever på nå. De kan ikke trekke mer enn livsoppholdet, derfor skjønner jeg ikke. Han kommer ikke til å gå i minus med Go.. Anonymkode: 48054...0b0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Ja det er sånn det fungerer. Men betyr nødvendigvis ikke 5år. Folk har alt fra 5-10år GO Anonymkode: df565...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #5 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men etter loven har han krav på livsopphold (satt sum) og denne summen er den samme som han lever på nå. De kan ikke trekke mer enn livsoppholdet, derfor skjønner jeg ikke. Han kommer ikke til å gå i minus med Go.. Anonymkode: 48054...0b0 Ja, dette stemmer. Hadde selv GO og betalte ikke en krone under forløpet. Anonymkode: 0c8fe...0cf
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #6 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, dette stemmer. Hadde selv GO og betalte ikke en krone under forløpet. Anonymkode: 0c8fe...0cf Merker du noe særlig til GO da, hadde du lik økonomi som før? Anonymkode: 48054...0b0
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #7 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Merker du noe særlig til GO da, hadde du lik økonomi som før? Anonymkode: 48054...0b0 Nei, merket overhodet ingenting. Annet enn at 1.7 mill i gjeld forduftet etter 5 år. Anonymkode: 0c8fe...0cf
TBergh Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 Hei Poenget med en gjeldsordning er at den som skylder penger skal få kontroll over sin økonomi. Det er formålet med en gjeldsordning. Ikke hvor mye som skyldneren betaler. Det at din bror ikke vil få noen særlig endring i sin økonomi tyder bare på at han har økonomi, som har medført at han har levd etter gjeldsordningslovens livsoppholdssatser. Gols livsoppholdssatser er veiledende og kan medføre at skyldneren kan få tillegg til livsoppholdssatsen eller fradrag. Det er en god del av de som søker om gjeldsordning, som har levd for langt lavere beløp pr mnd enn hva gols livsoppholdssatser er satt til. Dette kan skyldes flere forhold. Oftest skyldes dette at skyldneren har hatt flere utleggstrekk i inntekten, som samlet har medført at samlet trekk er høyere enn hva loven tillater, gir adgang til. Disse personene opplever at levestandarden øker, når de får gjeldsordning. Det at du stusser over dette er ikke rart. Du er ikke den første og vil heller ikke bli den siste. Slik jeg skrev innledningsvis, så er formålet, altså hensikten med en gjeldsordning, er at skyldneren skal få kontroll over sin økonomi. Det som er sterkt underkommunisert er at de som får en gjeldsordning, også skal lære seg å lage budsjett og føre regnskap, slik at de ikke gjentar det som har medført at de ble gjeldsofre. Håper dette gir litt svar på det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #9 Skrevet 16. november 2022 TBergh skrev (1 minutt siden): Hei Poenget med en gjeldsordning er at den som skylder penger skal få kontroll over sin økonomi. Det er formålet med en gjeldsordning. Ikke hvor mye som skyldneren betaler. Det at din bror ikke vil få noen særlig endring i sin økonomi tyder bare på at han har økonomi, som har medført at han har levd etter gjeldsordningslovens livsoppholdssatser. Gols livsoppholdssatser er veiledende og kan medføre at skyldneren kan få tillegg til livsoppholdssatsen eller fradrag. Det er en god del av de som søker om gjeldsordning, som har levd for langt lavere beløp pr mnd enn hva gols livsoppholdssatser er satt til. Dette kan skyldes flere forhold. Oftest skyldes dette at skyldneren har hatt flere utleggstrekk i inntekten, som samlet har medført at samlet trekk er høyere enn hva loven tillater, gir adgang til. Disse personene opplever at levestandarden øker, når de får gjeldsordning. Det at du stusser over dette er ikke rart. Du er ikke den første og vil heller ikke bli den siste. Slik jeg skrev innledningsvis, så er formålet, altså hensikten med en gjeldsordning, er at skyldneren skal få kontroll over sin økonomi. Det som er sterkt underkommunisert er at de som får en gjeldsordning, også skal lære seg å lage budsjett og føre regnskap, slik at de ikke gjentar det som har medført at de ble gjeldsofre. Håper dette gir litt svar på det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh Tusen takk for svar:) Har et spørsmål til; er det sånn at hvis man sitter igjen med en en lavere sum enn livsoppholdssatsen at man får tilskudd eller kan få tilskudd? La oss si at man tjener så lite at det ikke dekker selve livsoppholdssatsen + barnetillegg. Hvis lønn etter skatt og betalt husleie f.eks er 6000kr, og man i følge satsene for livsopphold skal ha minst 9500kr feks. Anonymkode: 48054...0b0
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #10 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, merket overhodet ingenting. Annet enn at 1.7 mill i gjeld forduftet etter 5 år. Anonymkode: 0c8fe...0cf Jeg betalte 100% av gjelden på 1,6mill under go. Men ja, fristet noen ganger å bare melde seg på nav Anonymkode: df565...ac9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #11 Skrevet 16. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg betalte 100% av gjelden på 1,6mill under go. Men ja, fristet noen ganger å bare melde seg på nav Anonymkode: df565...ac9 Det er jo flott. Jeg valgte å la være, 1.7 mill på 5 år ville vært tungt. Anonymkode: 0c8fe...0cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå