Gå til innhold

Ptsd og triggere, hvordan reagerer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har KPTSD og har funnet ut at når jeg trigges går jeg «i barndommen», altså tilbake i tid. 

Ofte blir jeg rett og slett den sinte tenåringen eller det redde, triste barnet som jeg da sannsynligvis var en gang. 

Jeg ble mobbet veldig mye på skolen og når andre plager meg på samme måten i dag (roper at jeg er stygg, kommenterer utseendet mitt, kaster ting på meg, dytter osv) så blir jeg veldig trigget og kjempesint og reagerer egentlig ikke som en voksen. I dag ga jeg for eksempel bare fingeren til dem (!) og de var ungdommer, jeg er voksen. 

Andre som har det likt og hva gjør man i så fall med det?

Anonymkode: 061f5...a1d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har KPTSD og har funnet ut at når jeg trigges går jeg «i barndommen», altså tilbake i tid. 

Ofte blir jeg rett og slett den sinte tenåringen eller det redde, triste barnet som jeg da sannsynligvis var en gang. 

Jeg ble mobbet veldig mye på skolen og når andre plager meg på samme måten i dag (roper at jeg er stygg, kommenterer utseendet mitt, kaster ting på meg, dytter osv) så blir jeg veldig trigget og kjempesint og reagerer egentlig ikke som en voksen. I dag ga jeg for eksempel bare fingeren til dem (!) og de var ungdommer, jeg er voksen. 

Utrolig trist å høre at du opplever alt dette. Synes det å bli sint absolutt er en sunn reaksjon i de tilfellene du nevner.

Anonymkode: b5ab8...2ad

• Liker 2
Skrevet

Jeg reagerer som jeg gjorde under overgrepet - fryser fullstendig. Deretter panikkangst hvor jeg føler jeg blir kvalt og leter panisk etter en utvei. Alt mens jeg er 100% rolig på utsiden 😂😂

Jobber du med disse ungdommene?

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg føler ikke det er noen fasit og vanskelig å se når man står i det.  I ettertid kan jeg mer se sammenhengen. Min kræsj denne gangen har hatt mer likhet med kræsje i 12 års alderen enn den i 20 års alderen. En tydelig ting jeg ser i ettertid nå litt ut av det og etter mye behandling er at i 12 års alderen låste jeg meg mye inn på do på skolen for 0 komme meg vekk og for å ta selvmord dette gjentok seg nå i 30 årene og det skremte meg skikkelig. Men mitt i det så jeg ikke det er i etterkant nå det skremmer meg mest. Tror jeg ble trigget av flere ting. Ny jobb, korona og dårlig arbeidsmiljø men likevel vanskelig å si hvorfor det gikk så galt nå igjen. Klarer ikke helt se det. 

Kompleks ptsd her også, sosial angst, uspesifisert spise forstyrrelse og utbrenthet. 

Vanskelig å skille personlighet fra traumer da jeg har traumer gjennom hele livet og forsvars mekanismene er en del av hvem jeg er. Likevel i denne omgang klart å bearbeide mer traumer fra perioden 5-10års alder. Ganske grove seksuell, psykisk og fysisk vold så var nok på tide med en pause fra arbeidslivet igjen og kun fokus på terapi en periode. 

Håper nå at ting går bedre en tid igjen ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
Vera skrev (47 minutter siden):

Jobber du med disse ungdommene?

Ikke direkte. Jeg jobber på en skole og de er elever på den samme skolen, men jeg kjenner dem ikke og har ingen relasjon til dem. Over tusen elever på skolen. 

For ordens skyld ga jeg ikke fingeren sånn at de så det, men det var likevel til dem. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har ptsd (ikke kompleks-varianten). Lærte en gang at når vi blir trigget så går hjernen i fight, flight eller freeze. Og hos meg er det nesten alltid flight eller freeze. Jeg reagerer stort sett slik jeg gjorde da jeg sto midt i volden :med intens frykt, panikk angst, hyperventliering og jeg kan ramle fullstendig ut av situasjonen jeg er i....

Tror det er vanlig å "gå tilbake" til der man var når ting skjedde, som i ditt tilfelle så går det tilbake til barndom. Hører mange med kptsd gjør nettopp det. God klem til deg

Anonymkode: 36ab7...4cd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse i det hele tatt. Aldri hørt at noen reagerer som du gjør heller. Har møtt mange traumepasienter med både PTSD og kompleks PTSD i gruppeterapi. Har også gått i gruppe med borderline/eupf pasienter og de beskriver mye av det du gjør. Utagerende og irrasjonell overreaksjon i visse situasjoner. 

Anonymkode: b18ad...5aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En ting er det som skjedde i barndommen . Veldig trist å høre om . Men hvem har du rundt deg nå som voksen , som holder på slik ? Kaster ting , kommenterer utseendet etc ? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg stivner liksom mentalt. Blir vekselvis varm og kald, og klarer ikke å tenke klart. Sosiale evner og intelligens er plutselig borte. Får hjertebank og enorm redsel. Freeze reaksjon altså. Bortsett fra en spesiell trigger, som får meg til å gjemme meg. Kaste meg ned på gulvet, så jeg ikke er synlig fra utsiden av huset. 

Anonymkode: 40067...436

Skrevet

Jeg fryser til, prøver å komme meg bort, redd, shaky.

Anonymkode: 9e7e8...806

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tror det er vanlig å "gå tilbake" til der man var når ting skjedde, som i ditt tilfelle så går det tilbake til barndom. Hører mange med kptsd gjør nettopp det. God klem til deg

Anonymkode: 36ab7...4cd

Ja, det sier psykiateren min også. Jeg jobber med det. Jeg går i fight-modus, og etterpå i flight. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse i det hele tatt. Aldri hørt at noen reagerer som du gjør heller. Har møtt mange traumepasienter med både PTSD og kompleks PTSD i gruppeterapi. Har også gått i gruppe med borderline/eupf pasienter og de beskriver mye av det du gjør. Utagerende og irrasjonell overreaksjon i visse situasjoner. 

Les innlegget over ditt :) Jeg har ikke borderline/personlighetsforstyrrelse, kun kompleks ptsd. Har du selv KPTSD? 

Jeg synes forøvrig ikke du beskriver reaksjonen min riktig. Det er ikke irrasjonelt å bli sint når noen kaster ting på deg eller kaller deg stygge ting. Men det er et problem fordi jeg reagerer som et barn/tenåring, slik jeg var da traumene skjedde, og ikke som en voksen person uten traumer. 

NiceOrNothing skrev (30 minutter siden):

En ting er det som skjedde i barndommen . Veldig trist å høre om . Men hvem har du rundt deg nå som voksen , som holder på slik ? Kaster ting , kommenterer utseendet etc ? 

Elever på skole. Ungdommer. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg stivner liksom mentalt. Blir vekselvis varm og kald, og klarer ikke å tenke klart. Sosiale evner og intelligens er plutselig borte. Får hjertebank og enorm redsel. Freeze reaksjon altså. Bortsett fra en spesiell trigger, som får meg til å gjemme meg. Kaste meg ned på gulvet, så jeg ikke er synlig fra utsiden av huset. 

Anonymkode: 40067...436

Sånn var jeg i den akutte traumatiserte fasen. Er det lenge siden traumene dine? Helt forferdelig å ha det sånn, føler virkelig med deg. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fryser til, prøver å komme meg bort, redd, shaky.

Ligner reaksjonen på hvordan du reagerte da traumet skjedde? Du behøver ikke svare om det er for personlig ♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis noen roper etter deg og kaller deg stygg og kaster ting på deg så har du lov å bli sint og forbanna! 
ingen skal måtte tåle dette. 

Anonymkode: 2c36a...23b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis noen roper etter deg og kaller deg stygg og kaster ting på deg så har du lov å bli sint og forbanna! 
ingen skal måtte tåle dette. 

Anonymkode: 2c36a...23b

Ja? Jeg vet liksom ikke hva som er normalt og lov når det gjelder sinne - jeg er nesten aldri sint uansett hva folk gjør mot meg. Men når de gjør ting som er så likt det jeg opplevde da jeg ble mobbet, går jeg bare tilbake i tid, tydeligvis. 

Jeg tenker at jeg burde sagt klart fra om den dårlige oppførselen, skrevet opp navn, ført anmerkning, snakket med kontaktlæreren deres, kjeftet. Isteden ble jeg bare kjempesint og så redd og gikk og gjemte meg. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det sier psykiateren min også. Jeg jobber med det. Jeg går i fight-modus, og etterpå i flight. 

Les innlegget over ditt :) Jeg har ikke borderline/personlighetsforstyrrelse, kun kompleks ptsd. Har du selv KPTSD? 

Jeg synes forøvrig ikke du beskriver reaksjonen min riktig. Det er ikke irrasjonelt å bli sint når noen kaster ting på deg eller kaller deg stygge ting. Men det er et problem fordi jeg reagerer som et barn/tenåring, slik jeg var da traumene skjedde, og ikke som en voksen person uten traumer. 

Elever på skole. Ungdommer. 

Sånn var jeg i den akutte traumatiserte fasen. Er det lenge siden traumene dine? Helt forferdelig å ha det sånn, føler virkelig med deg. 

Ligner reaksjonen på hvordan du reagerte da traumet skjedde? Du behøver ikke svare om det er for personlig ♥️

Reaksjonen kommer som voksen. Som barn hadde jeg også slike reaksjoner men på andre ting enn det jeg reagerer på nå.

Skrevet

Synes det er desidert verst når noe jeg har fortrengt trigges (hjernen har "glemt", men kroppen husker fortsatt), for da klikker jeg helt. Var et tilfelle hvor jeg slo til mannen og bet han i skulderen etterpå fordi han holdt meg fast. Har absolutt ingen kontroll når det skjer og blir bare enda mer redd fordi jeg ikke skjønner hva det var som ble trigget før etter jeg har roet meg igjen og det kommer en ny (men heldigvis rolig) bølge.

Utenom de episodene veksler jeg stort sett mellom freeze og flight, alt ettersom hvordan jeg reagerte da det opprinnelig skjedde. Klesplagg og lukter gjør meg sinnsykt kvalm og uvel.

Anonymkode: 24aab...89b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er helt vanlig med dissosiering som mange med k- ptsd har,så synes det er veldig rart at du aldri har hørt om det. Og jeg forstår at du prøve å indikere at ts ikke har ptsd,men heller eupf noe som er veldig stygt gjort

Anonymkode: 420b1...53d

• Liker 4
Skrevet

Syns det bare er kult du ga de fingeren jeg! Stå opp for deg selv :) Det er bra!

Anonymkode: 8de63...869

Skrevet

Jeg går nesten i en dissosiativ tilstand der jeg føler at jeg mister kontakt med kroppen min. Jeg fryser fast, alt oppleves som flytende og jeg husker ikke alt som blir sagt. Jeg blir lett trigget og det som hjelper meg er å selvfølgelig prøve å unngå triggerne, pusteøvelser og grounding-teknikker.

• Hjerte 1
Skrevet

Et sidespørsmål:

Hva er «kriteriet» for disse tingene fir å kalle det PSTD/kpstd og ikke «ordinær respons» på traumatiske hendelser/ting av varighet?

Er det noen som kan komme på et godt eksempel?

Jeg tror jeg har utviklet en mildere form for dette ifbm langvarig ekstreme symptomer ifbm langvarig sykdom.

Enkelte perioder og symptomer som gjentok seg kan jeg ikke tenke på uten at jeg blir veldig preget. Men jeg dissosierer jo ikke, jeg skjønner at det er fortid, og jeg får ikke 100% fysiske flashbacks liksom. Jeg vil si jeg mer får en veldig lammende angst/skrekk, følelsen av at «dette klarer jeg ikke forholde meg til». 

Anonymkode: 3b0c8...a3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er helt vanlig med dissosiering som mange med k- ptsd har,så synes det er veldig rart at du aldri har hørt om det. Og jeg forstår at du prøve å indikere at ts ikke har ptsd,men heller eupf noe som er veldig stygt gjort

Anonymkode: 420b1...53d

Jeg vet så inderlig godt hva dissosiering er og hvordan det utarter seg i flere former og fasonger. Det stemmer fortsatt ikke med noe av det jeg har hørt, sett, opplevd og lest om. 

Jeg påstår ikke TS har eupf og jeg sier heller ikke at TS ikke har PTSD. Det å legge dette på triggere og reaksjoner på triggere henger ikke på greip uti fra det TS beskriver. Det er ikke det samme som å si at hun ikke har en diagnose og å si hun har en annen. Det er millioner av mennesker som har trekk til en PF også eupf, uten å ha diagnosen. Du har ikke en diagnose, bare fordi du har trekk ifra den. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...