AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Jeg gikk på noen medisiner i nesten 2 år som gjorde at jeg gikk opp 15 kg, noe som syntes godt for både meg selv og andre, men jeg har aldri kommentert min egen kropp til noen om at jeg feks ikke føler meg fornøyd med den kroppsvekten jeg har nå - jeg syns rett og slett at det er noe man kan holde for seg selv. Da jeg var yngre slet jeg med spiseforstyrrelser og var så tynn at jeg alltid fikk kommentarer på det, negativt selvsagt, «off du ser så syk ut» osv. Jeg klarte med mye hjelp å få et bedre kosthold. Men nå som det kommer kommentarer fra andre som «jeg kjente deg nesten ikke igjen, du har jo blitt tjukk!» og «jeg er så mye tynnere enn deg, jeg kan spise hva jeg vil» - eksen gjorde det til og med slutt med meg pga vektøkningen. Så dette har gått veldig inn på meg, og jeg har merket hvordan disse «spiseforstyrrelses tankene» har sneket seg inn på meg de siste ukene, som gjør at jeg spiser mindre og mindre.. jeg har gått fra å spise helt normalt til å telle hver eneste kalori. Jeg har spydd etter noen middagsmåltider, og skammet meg noe forferdelig etterpå. Men jeg merker at det er negative kommentarer fra andre som påvirker meg sånn, hadde det bare vært meg selv hadde det vært en ting - men hvordan skal jeg få andre til å slutte å si sånt til meg? Jeg var feks invitert på et julebord forrige helg, og fikk en kommentar som «jeg ser at du liker svoren hvertfall, hehe!»… «må passe på så du ikke legger på deg mer»…. Jeg har aldri kommentert andres kropp på en slik måte, er dette «vanlig» oppførsel? Hvordan hadde du håndtert å få høre slike ting? Anonymkode: 89ff4...81e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Dette høres ikke normalt ut Du får be de holde kjeft tenker jeg Anonymkode: f587f...9e7 3
Blåjojo Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 (endret) Vil påstå det er uvanlig oppførsel. Har fått kommentarer tidligere ang. vekt, men da av folk som jeg vet mangler filter. Har derfor ikke tatt det til meg. Men om dette er noe som skjer igjen, så ville jeg nok sagt: Åja, du har ikke lært deg at det er ufint å si alt man mener? Det har best effekt om andre hører på, og du ser de direkte i øynene som om du forventer et svar. Endret 15. november 2022 av Blåjojo 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette høres ikke normalt ut Du får be de holde kjeft tenker jeg Anonymkode: f587f...9e7 Godt å høre, jeg har bare fått så mange stygge kommentarer at jeg begynte å lure på om det er nesten mer «normalisert» å si slike ting… ja det å be de om å holde kjeft har jeg veldig lyst til, er bare så typisk meg å ikke klare å si ifra, føler at folk ofte herser med meg og blir så satt ut av å få slike kommentarer Ts Anonymkode: 89ff4...81e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Blåjojo skrev (2 minutter siden): Vil påstå det er uvanlig oppførsel. Har fått kommentarer tidligere ang. vekt, men da av folk som jeg vet mangler filter. Har derfor ikke tatt det til meg. Men om dette er noe som skjer igjen, så ville jeg nok sagt: Åja, du har ikke lært deg at det er ufint å si alt man mener? Det har best effekt om andre hører på, og du ser de direkte i øynene som om du forventer et svar. Godt gjort av deg å ikke ta det til deg det skal jeg prøve på å gjøre neste gang noen sier noe slikt takk for tips! Ts Anonymkode: 89ff4...81e 1
Blåjojo Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt gjort av deg å ikke ta det til deg det skal jeg prøve på å gjøre neste gang noen sier noe slikt takk for tips! Ts Anonymkode: 89ff4...81e Jeg tok det ikke til meg pga. at det var pasienter/brukere ved en institusjon. Når jeg vet de mangler filter, så sårer det meg ikke. Men ville nok kjent på det om jeg var i din situasjon. Håper du finner mot til å svare neste gang😊 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 Blåjojo skrev (Akkurat nå): Jeg tok det ikke til meg pga. at det var pasienter/brukere ved en institusjon. Når jeg vet de mangler filter, så sårer det meg ikke. Men ville nok kjent på det om jeg var i din situasjon. Håper du finner mot til å svare neste gang😊 Ja den ser jeg! Ja, jeg får høre det fra både «venninner», bekjente og helt totalt fremmede… en slektning i familien kom å kløp meg i magen og sa «du trenger ikke spise mer» - så det er helt vilt hvor mye kommentarer jeg får. Ja, jeg har fått så nok nå at neste gang skal jeg gi de litt av en respons med spørsmål rettet mot deres intelligens nivå Ts Anonymkode: 89ff4...81e 1 2
Blåjojo Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja den ser jeg! Ja, jeg får høre det fra både «venninner», bekjente og helt totalt fremmede… en slektning i familien kom å kløp meg i magen og sa «du trenger ikke spise mer» - så det er helt vilt hvor mye kommentarer jeg får. Ja, jeg har fått så nok nå at neste gang skal jeg gi de litt av en respons med spørsmål rettet mot deres intelligens nivå Ts Anonymkode: 89ff4...81e Utrolig taktløst av voksne mennesker, spør du meg. Men skjønner at du blir litt satt ut. Håper du får flere tips til kommentarer du kan gi tilbake😊👌🏻
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Det er overhodet ikke vanlig. Hva slags folk omgås du? Anonymkode: 55f6f...7b6 3
Gjest AprilRyan Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 Hva er det med de folkene? Javel, så har du lagt på deg, men hva så? Blir så irritert av sånne folk og om de ikke heller bare kan holde kjeft. Jeg synes det er en uting å kommentere andres kropp og jeg skjønner ikke hvorfor folk MÅ gjøre det. Men skjønner at det er triggende for deg når folk er så opphengt i det. Det er jo ikke din feil at medisinene gjør at du legger på deg
AprilLudgate Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 Kjenner til det, jeg har vært både smal/middels og overvektig. (Men hatt samme partner hele veien, så du ble kvitt mange kilo ved å slippe eksen!) Jeg tror man må bli flinkere selv til å tørre si ifra til de uten antenner. Bare vær ærlig, selv om det er sykt ubehagelig. »Du, jeg ønsker ikke kommentarer på kroppen min - og det gjør igrunnen ikke noen. Jeg har historikk mer anoreksi, og disse kommentarene fra andre har gitt meg tilbakefall. Jeg har aldri etterspurt din mening om mitt utseende eller vekt/å bli dratt inn i en samtale om min kropp». Og så går du bare. Det er mishandling å klype folk i magen og si de ikke trenger spise mer. Jeg har opplevd det selv, da med en BMI på 23!! Ei jeg studerte med som var overvektig type fedme bare plumpet etellerannet idiotisk ut og klappet meg på magen. En annen med fedme sa til meg når jeg hadde BMI på 25 - sarkastisk at «haha, ja du liker saus du». I motsatt ende har jeg fått høre at jeg blir stygg om jeg ble tynnere, og at jeg trengte jo ikke mat, så bare ut som jeg spiste sukkerfrie pastiller uansett. Det skjer typisk i situasjoner hvor man blir så tatt på senga og perpleks! En gang jeg fikk gravidspørsmål (type du er høygravid eller?) hadde jeg nettopp mistet barnet i magen 😥 Men ikke vær uhøflig tilbake - gi dem en seriøs tilbakemelding så de faktisk skjems og ikke kan ta deg på å overreagere. »Jeg må stoppe denne samtalen her, jeg ba ikke om din mening om min kropp/ikke ta på meg og kom med nedsettende kommentarer/du er ikke den første som snakker nedsettende om min kropp, og dette gjør at jeg nå har begynt å kaste opp mat og utviklet spiseforstyrrelser». Og forlat situasjonen før de kommer til orde. 1 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er overhodet ikke vanlig. Hva slags folk omgås du? Anonymkode: 55f6f...7b6 Som jeg skrev litt over her så er det alt fra «venninner» til bekjente, helt totalt fremmede - men også noen slektninger. Så jeg føler meg veldig utsatt med at jeg ikke får «valgt ut» visse folk, men 2 «venninner» av meg har jeg valgt mer bort pga slike kommentarer. Ts Anonymkode: 89ff4...81e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Ville sett dem inn i øynene og sagt "Slutt å kommentere min kropp. Du veg ingenting om min helse, og jeg har lov til å eksistere uten å bli kommentert." Anonymkode: dafa8...639 1 3 1
AprilLudgate Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ville sett dem inn i øynene og sagt "Slutt å kommentere min kropp. Du veg ingenting om min helse, og jeg har lov til å eksistere uten å bli kommentert." Anonymkode: dafa8...639 Veldig bra forslag!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 DundreMilfin skrev (4 minutter siden): Kjenner til det, jeg har vært både smal/middels og overvektig. (Men hatt samme partner hele veien, så du ble kvitt mange kilo ved å slippe eksen!) Jeg tror man må bli flinkere selv til å tørre si ifra til de uten antenner. Bare vær ærlig, selv om det er sykt ubehagelig. »Du, jeg ønsker ikke kommentarer på kroppen min - og det gjør igrunnen ikke noen. Jeg har historikk mer anoreksi, og disse kommentarene fra andre har gitt meg tilbakefall. Jeg har aldri etterspurt din mening om mitt utseende eller vekt/å bli dratt inn i en samtale om min kropp». Og så går du bare. Det er mishandling å klype folk i magen og si de ikke trenger spise mer. Jeg har opplevd det selv, da med en BMI på 23!! Ei jeg studerte med som var overvektig type fedme bare plumpet etellerannet idiotisk ut og klappet meg på magen. En annen med fedme sa til meg når jeg hadde BMI på 25 - sarkastisk at «haha, ja du liker saus du». I motsatt ende har jeg fått høre at jeg blir stygg om jeg ble tynnere, og at jeg trengte jo ikke mat, så bare ut som jeg spiste sukkerfrie pastiller uansett. Det skjer typisk i situasjoner hvor man blir så tatt på senga og perpleks! En gang jeg fikk gravidspørsmål (type du er høygravid eller?) hadde jeg nettopp mistet barnet i magen 😥 Men ikke vær uhøflig tilbake - gi dem en seriøs tilbakemelding så de faktisk skjems og ikke kan ta deg på å overreagere. »Jeg må stoppe denne samtalen her, jeg ba ikke om din mening om min kropp/ikke ta på meg og kom med nedsettende kommentarer/du er ikke den første som snakker nedsettende om min kropp, og dette gjør at jeg nå har begynt å kaste opp mat og utviklet spiseforstyrrelser». Og forlat situasjonen før de kommer til orde. Mange takk for et så godt, utfyllende svar❤️ Selvom det er fælt å høre at du har opplevd lignende kommentarer! Fy søren hva folk kan lirke av seg, klappe deg på magen og si at du liker saus…! Det blir som at en på jobben min så at jeg hadde sukker i teen og sa «du har jo spist nok sukker!» Ja, den klypinga i magen var helt forferdelig, og personen sa det mens han kløp meg i magen (han stod å holdt et hardt grep på siden av magefettet) - og han er en stor, kraftig mann😬 Og alt av sånne gravid-kommentarer er så utrolig frekt! Kunne aldri falt meg inn å spørre om noe slikt🤯 Takk for at du ga meg tips til hva jeg kan si til folk som kommer med slike stygge, unødvendige kommentarer!❤️ Ts Anonymkode: 89ff4...81e 3
Jytte Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 Gi blaffen. Fikk høre at jeg var for tynn av venninner, og det ikke kledde meg. Innså at de hadde rett. En i familien er ekstrem, påpeker at jeg har lagt litt på meg, når jeg har gått ned i vekt og glemmer liksom at jeg har sagt at jeg ikke vil høre mer om temaet. Hun kommentere kollegaer som har dressing på salaten til lunsj, og ler en litt ekkel latter. Spar meg for sånt. Men jeg har sagt fra flere ganger og det virker som det har synka inn, kanskje... 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk på noen medisiner i nesten 2 år som gjorde at jeg gikk opp 15 kg, noe som syntes godt for både meg selv og andre, men jeg har aldri kommentert min egen kropp til noen om at jeg feks ikke føler meg fornøyd med den kroppsvekten jeg har nå - jeg syns rett og slett at det er noe man kan holde for seg selv. Da jeg var yngre slet jeg med spiseforstyrrelser og var så tynn at jeg alltid fikk kommentarer på det, negativt selvsagt, «off du ser så syk ut» osv. Jeg klarte med mye hjelp å få et bedre kosthold. Men nå som det kommer kommentarer fra andre som «jeg kjente deg nesten ikke igjen, du har jo blitt tjukk!» og «jeg er så mye tynnere enn deg, jeg kan spise hva jeg vil» - eksen gjorde det til og med slutt med meg pga vektøkningen. Så dette har gått veldig inn på meg, og jeg har merket hvordan disse «spiseforstyrrelses tankene» har sneket seg inn på meg de siste ukene, som gjør at jeg spiser mindre og mindre.. jeg har gått fra å spise helt normalt til å telle hver eneste kalori. Jeg har spydd etter noen middagsmåltider, og skammet meg noe forferdelig etterpå. Men jeg merker at det er negative kommentarer fra andre som påvirker meg sånn, hadde det bare vært meg selv hadde det vært en ting - men hvordan skal jeg få andre til å slutte å si sånt til meg? Jeg var feks invitert på et julebord forrige helg, og fikk en kommentar som «jeg ser at du liker svoren hvertfall, hehe!»… «må passe på så du ikke legger på deg mer»…. Jeg har aldri kommentert andres kropp på en slik måte, er dette «vanlig» oppførsel? Hvordan hadde du håndtert å få høre slike ting? Anonymkode: 89ff4...81e Herregud for noen folk, og dette er mennesker du faktisk har rundt deg i livet ditt? Da er det virkelig på tide å revurdere hvilke relasjoner du har, for dette er ikke normalt. 15 kg er faktisk ikke så mye, du er med all sannsynlighet ikke tjukk - men folk rundt deg er noen jævla drittsekker uten moral og folkeskikk. Anonymkode: b450c...43f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå