Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spesielt om du ikke har mye erfaring, så ville jeg poengtert de tingene i livet som gir deg noe å bruke videre. Det kan være mye lærdom og erfaring i hobbyer.

"Jeg er frivillig i Dyrebeskyttelsen fordi jeg liker hjelpe de som ikke har en egen stemme", "jeg liker strikke, for å kunne gi personlige gaver til de jeg bryr meg om", "jeg tegner mye, for ett bilde sier mer enn ord, og jeg synes det er en fin måte uttrykke seg på", eller "jeg trener mye fordi jeg mener en god fysisk helse kan påvirke en god psykisk helse" . Altså finne ut hva av dine hobbyer som vil gi deg en styrke i den aktuelle stillingen, og fortell om hvorfor disse hobbyene gir deg noe. Ikke gå inn i tekniske detaljer "jeg liker x og x garn best". Men en "jeg liker jobbe med kattunger og se de få en ny sjanse i livet, fordi jeg tror på at alle fortjener en lik sjanse" eller "jeg synes det har vært ekstra spennende jobbe med blinde, fordi jeg har lært mye om å ikke dømme på utseende".
Og en "jeg meditere og driver med yoga, for det lar meg samle tanker og energi" kan være positivt, for da sier du at du har dine teknikker allerede for å koble av fra jobb når det er behov for det.

Anonymkode: d13ca...d60

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjelder å se an situasjonen og klare å «lese» hva intervjueren er ute etter også. Får man et åpent spørsmål som «fortell om deg selv» er det helt greit å spørre om de mener deg i arbeidssituasjon, mer privat osv. Og så er det fint om man på forhånd har tenkt litt på hva man kan svare på et sånt spm (uten å ha er innøvd manus). Fortell gjerne noe ikke altfor privat, som feks fritidsinteresser. Mener ikke at den som har skrevet det over ikke ser an situasjonen, men hadde jeg sittet i intervju og en hadde liret av seg dette som en enetale hadde jeg tenkt at det hørtes litt innøvd og unaturlig også. Man merker godt om de man intervjuer responderer eller om de bare har øvd inn noe.

Anonymkode: 8ff71...444

Jeg jobber som leder, og en av de tingene de måler meg på i intervjuer er om jeg kan styre et møte og "eie rommet". Men ja, viktig å se an de som intervjuer og ha blikkontakt med hver enkelt av de som sitter på andre siden av bordet.

Men jeg påstår at akkurat den pitchen på hvem man er kan godt være sånn passelig innøvd fordi det er et av spørsmålene man må være forberedt på å få. Det er min anledning til å selge meg inn

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Spesielt om du ikke har mye erfaring, så ville jeg poengtert de tingene i livet som gir deg noe å bruke videre. Det kan være mye lærdom og erfaring i hobbyer.

"Jeg er frivillig i Dyrebeskyttelsen fordi jeg liker hjelpe de som ikke har en egen stemme", "jeg liker strikke, for å kunne gi personlige gaver til de jeg bryr meg om", "jeg tegner mye, for ett bilde sier mer enn ord, og jeg synes det er en fin måte uttrykke seg på", eller "jeg trener mye fordi jeg mener en god fysisk helse kan påvirke en god psykisk helse" . Altså finne ut hva av dine hobbyer som vil gi deg en styrke i den aktuelle stillingen, og fortell om hvorfor disse hobbyene gir deg noe. Ikke gå inn i tekniske detaljer "jeg liker x og x garn best". Men en "jeg liker jobbe med kattunger og se de få en ny sjanse i livet, fordi jeg tror på at alle fortjener en lik sjanse" eller "jeg synes det har vært ekstra spennende jobbe med blinde, fordi jeg har lært mye om å ikke dømme på utseende".
Og en "jeg meditere og driver med yoga, for det lar meg samle tanker og energi" kan være positivt, for da sier du at du har dine teknikker allerede for å koble av fra jobb når det er behov for det.

Anonymkode: d13ca...d60

Veldig bra, den trengte jeg. Tusen takk. 

Anonymkode: ba757...33f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...