Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva skal jeg ta med? Har intervju i morgen og synes alltid dette er så kleint og vanskelig. Kan dere hjelp meg med en liten liste over hva jeg må og bør ha med, og hvor lang bør en slik presentasjon være? Er jobb i helsevesenet. Takknemlig for all hjelp!!! 😊

Anonymkode: ba757...33f

Skrevet

Jeg pleier starte med å fortelle om hva jeg gjør i nåværende jobb og så gå bakover på cvn. Om de vil ha noe personlig så sier de gjerne «hvem er du som person» eller noe lignende.

Anonymkode: 4b1b8...ceb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater det spørsmålet, alt for åpent og vagt. Hvorfor kan de ikke heller spørre etter det de lurer på?Lurer de på jobberfaring kan de spørre om det, eller hobbyer (selv om det for det meste er totalt irrelevant for stillingen). Syns jobbintervju har mye tull til tider. 

Anonymkode: 69c62...011

• Liker 4
Skrevet

Snakk om erfaringer og ferdigheter  du har som er mest relevant for jobben. Her har du mulighet til å forme tema utover i intervjuet. Hva er det viktigste dem bør vite om deg for å velge å ansette deg? Fokuser på det. 

Alder, kjønn, oppvekst er ikke relevant. 

Anonymkode: b88c3...b01

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg liker det spørsmålet. Det er en perfekt anledning til å blande inn litt personlig/privat, før du tar det via utdannelse, deretter erfaring, og deretter kort om interesser, veien videre, og hva du brenner for faglig. 

Anonymkode: 2349b...b7b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg pleier starte med å fortelle om hva jeg gjør i nåværende jobb og så gå bakover på cvn. Om de vil ha noe personlig så sier de gjerne «hvem er du som person» eller noe lignende.

Anonymkode: 4b1b8...ceb

Takk! Jeg har ikke så mye på CV-en. Så må fylle på med andre ting som høres bra ut.  😬

Skrevet

2-3 min er forresten lenge nok. Du får garantert sjansen til å snakke mer senere. Øv på å avrunde svarene dine 😊

Anonymkode: b88c3...b01

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hater det spørsmålet, alt for åpent og vagt. Hvorfor kan de ikke heller spørre etter det de lurer på?Lurer de på jobberfaring kan de spørre om det, eller hobbyer (selv om det for det meste er totalt irrelevant for stillingen). Syns jobbintervju har mye tull til tider. 

Du vet - Kunder/pasienter spør sjeldent direkte spørsmål de heller. For en arbeidsgiver er det derfor mye viktigere å vite at du er en omgjengelig person, som tar spørsmål på strak arm, og svarer godt uansett hva som blir "kastet mot deg". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Mye tull man blir spurt om. Men men…

Skrevet

Jeg pleier å starte med det jeg har studert  og hvorfor jeg havnet der, siden utdanningen min er helt ulik yrket mitt. Så snakker jeg om hva som er viktig for meg av verdier, og hva jeg har med meg fra de studiene og hvorfor det er en styrke inn i det jeg jobber med. Så snakker jeg om hvordan jeg hele tiden har byttet jobb basert på prestasjoner og nettverk, det jeg har vært borti og runder av med "jeg håper jeg får jobbe mer i retning av sånn og sånn, og derfor søkte jeg på denne jobben hos dere". Jeg trives der jeg er, men nå var det på tide med noen nye utfordringer og jeg vil lære meg dette/tror at jeg kan bidra med dette hos dere. Det gjelder å ha en rød tråd på hvorfor man er der man er i dag, og kjenne på kjemien med de som intervjuer

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vet - Kunder/pasienter spør sjeldent direkte spørsmål de heller. For en arbeidsgiver er det derfor mye viktigere å vite at du er en omgjengelig person, som tar spørsmål på strak arm, og svarer godt uansett hva som blir "kastet mot deg". 

Ikke min erfaring, pasienter er som regel ganske spesifikke. De vil ha mat, de vil ha hjelp til stell, de lurer på noe om medisiner mm. Sjelden de spør om så mye tull som det gjøres på jobbintervju

Skrevet
Summeer skrev (13 minutter siden):

Jeg pleier å starte med det jeg har studert  og hvorfor jeg havnet der, siden utdanningen min er helt ulik yrket mitt. Så snakker jeg om hva som er viktig for meg av verdier, og hva jeg har med meg fra de studiene og hvorfor det er en styrke inn i det jeg jobber med. Så snakker jeg om hvordan jeg hele tiden har byttet jobb basert på prestasjoner og nettverk, det jeg har vært borti og runder av med "jeg håper jeg får jobbe mer i retning av sånn og sånn, og derfor søkte jeg på denne jobben hos dere". Jeg trives der jeg er, men nå var det på tide med noen nye utfordringer og jeg vil lære meg dette/tror at jeg kan bidra med dette hos dere. Det gjelder å ha en rød tråd på hvorfor man er der man er i dag, og kjenne på kjemien med de som intervjuer

Det gjelder å se an situasjonen og klare å «lese» hva intervjueren er ute etter også. Får man et åpent spørsmål som «fortell om deg selv» er det helt greit å spørre om de mener deg i arbeidssituasjon, mer privat osv. Og så er det fint om man på forhånd har tenkt litt på hva man kan svare på et sånt spm (uten å ha er innøvd manus). Fortell gjerne noe ikke altfor privat, som feks fritidsinteresser. Mener ikke at den som har skrevet det over ikke ser an situasjonen, men hadde jeg sittet i intervju og en hadde liret av seg dette som en enetale hadde jeg tenkt at det hørtes litt innøvd og unaturlig også. Man merker godt om de man intervjuer responderer eller om de bare har øvd inn noe.

Anonymkode: 8ff71...444

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke min erfaring, pasienter er som regel ganske spesifikke. De vil ha mat, de vil ha hjelp til stell, de lurer på noe om medisiner mm. Sjelden de spør om så mye tull som det gjøres på jobbintervju

Mulig TS ikke har søkt hjelp som stllehjelp.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

hva mener du med det? Er ikke noen stilling som heter stellehjelp. Men om du mener helsefagarbeider eller sykepleier så er ikke det sikkert at hun har søkt det nei, men jeg bare påpeker at folk flest er mye mindre vage og spør om mindre tull enn det gjøres på jobbintervju. Verste spørsmålet må vel være "hva er din svake side" der alt man svarer blir feil. For negativt og de vil ikke ansatte deg, men er det noe man prøver å vri til noe positivt tror de du er falsk osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Psykiatri. 

Annonse
Skrevet

Er det vanlig å måtte gi en hel presentasjon av seg selv på jobbintervju? Med mindre selve jobben har mye presentasjoner høres det ut som en effektiv måte å skremme vekke mange gode kandidater på.

Anonymkode: 7d923...e09

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det vanlig å måtte gi en hel presentasjon av seg selv på jobbintervju? Med mindre selve jobben har mye presentasjoner høres det ut som en effektiv måte å skremme vekke mange gode kandidater på.

Anonymkode: 7d923...e09

Ikke akkurat presentasjon. Men man skal alltid fortelle litt om seg selv. Og her kløner jeg det lett litt til. Hater denne delen. Ts 😰

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips. Jeg noterer. Er det forresten helt fjernt å ta med seg en huskelapp på intervju for å få med seg ting man burde huske å spørre om, eller har lyst til å notere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for mange gode tips. Jeg noterer. Er det forresten helt fjernt å ta med seg en huskelapp på intervju for å få med seg ting man burde huske å spørre om, eller har lyst til å notere?

Nei, det er helt greit å ta med notater.

Skrevet
Embla Othea skrev (10 minutter siden):

Nei, det er helt greit å ta med notater.

Ok, det er bra. 🙂

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...