Gå til innhold

Lapskaus stått i pannen fra i går. Kan den spises?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde lapskaus til middag i går og den ble glemt å sette i kjøleskapet. Morgenen ble så hektisk at jeg tok meg ikke tid til å fikse det før jeg dro. 🙈 Stått under lokk på komfyren i snart et døgn… Kan den spises eller det søppel? 

Anonymkode: 631bd...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, rett i søpla.

Anonymkode: 81be0...aeb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde lapskaus til middag i går og den ble glemt å sette i kjøleskapet. Morgenen ble så hektisk at jeg tok meg ikke tid til å fikse det før jeg dro. 🙈 Stått under lokk på komfyren i snart et døgn… Kan den spises eller det søppel? 

Anonymkode: 631bd...82c

Nei det kan være farlig å spise middagsmat som ikke har stått i kjøleskapet. Hadde kastet det rett i søpla, snakk om svinn. 

Anonymkode: 5d9ba...589

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan absolutt  ikke spises !! Koker av bakterier i en lapskaus etter mye kortere tid i romtemperatur enn dette.

Endret av keops
  • Liker 1
Skrevet

Hadde gått i søpla her. Hadde ikke spist noe som har stått i romtemperatur over natta.

Anonymkode: e6583...4e8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, jeg har spist gryterett som har stått under lokk på komfyren mange ganger. Før i tiden. Det har gått bra hver gang. Men det er det jo ikke sikkert det fortsetter å gjøre... plutselig en gang er det skjedd noe, og man blir matforgiftet.

Du kan jo ta en spiseskje og smake på en skje med kjøtt på (tror kjøttet blir fortere bedervet enn en bit gulrot eller potet f.eks).

Hadde nok ikke spist det i dag...

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Selvsagt ikke. 

Anonymkode: 9f93d...e75

• Liker 1
Skrevet

Den ville ikke jeg spist nei. Ville ikke spist den om den var satt inn i dag tidlig heller. 

Anonymkode: 4db96...6b8

• Liker 2
Skrevet

Nei, merkelig spørsmål fra en voksen(kvinne?)

Anonymkode: 37086...611

• Liker 1
Skrevet

Kan hende det går bra. I ytterste konsekvens kan du dø av det. Det er neppe verdt det.

Anonymkode: 2e907...a43

• Liker 2
Skrevet

Hadde blitt spist her. Høyt saltinnhold, og alt er kokt/varmebehandlet. 

Anonymkode: 21156...49d

• Liker 2
Skrevet

Ikke spis det, dannes bakterier i mat som står i roms.temp.

Skrevet

Nei nei, det er oppskrift på matforgiftning. Det finnes bakterier som har sporer rundt seg som overleverer koking. Når maten blir romtemperert kan de begynne å vokse og lage giftstoffer. Eller man kan bli syk av å få i seg bakteriene. Det hjelper ikke å ha lokk på! Dette er klassisk årsak til matforgiftning. Hilsen en som jobber i Mattilsynet

Anonymkode: f8283...e4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei nei, det er oppskrift på matforgiftning. Det finnes bakterier som har sporer rundt seg som overleverer koking. Når maten blir romtemperert kan de begynne å vokse og lage giftstoffer. Eller man kan bli syk av å få i seg bakteriene. Det hjelper ikke å ha lokk på! Dette er klassisk årsak til matforgiftning. Hilsen en som jobber i Mattilsynet

Pasta og ris, ja.  

Men lapskaus? Med grønnsaker og salt kjøtt? 

• Liker 4
Skrevet

Fysj nei. Søpla 

Anonymkode: 8d108...ab6

Skrevet

Jeg hadde fint spist det. Er 34 og vokst opp med at mat står på benken natta over.

Aldri blitt syk og ingen av mine barn heller.

Anonymkode: d254b...bcc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pasta og ris, ja.  

Men lapskaus? Med grønnsaker og salt kjøtt? 

Moste grønnsaker og potet er et ypperlig vekstmedium for bakterier. Da hjelper det ikke at kjøttet er salt. Det går an å ta sjansen på at det går bra, men ville ikke servert det til noen andre. Vi har sett flere eksempler på matforgiftning når folk har spist lapskaus som ikke er tilstrekkelig nedkjølt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke spist det.
Men min far gjør sånt.

Gryta kan stå flere dager på benken, varmer den opp for hver gang, helt til det begynner å lukte.

Han begrunner det med at slik vokste han opp.. og hans far, og hans far der igjen.. og hans far der igjen.. 

Den siste faren jeg nevner her (og jeg har hørt konkrete historier om hvordan middagen hans ble satt på hylla til dagen etter om den ikke ble spist)  bodde i det mest møkkete, bakterieinfiserte området i Oslo midt under en koleraepedemi. Med brønner som var infisert av avføring og døde rotter. Ser for meg liksom å spise mat som har blitt tilbredt et slikt sted, med vann fra en slik ekkel brønn.

Anonymkode: 352f4...a52

Skrevet

Om den er veldig salt burde det gå fint, men det er en risiko. 

Anonymkode: 57da7...924

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...