AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Barnet mitt på 1,5 år fikk forrige uke høy feber i flere dager, før det kom et hissig utslett rundt munnen og prikker på tunga. Så ble tannkjøttet helt mørkt og begynte å blø. Var hos legen og fikk konstatert herpes. Feberen er borte, men idag våkna han med størknet blod i hele fjeset! Han sikler mye nå, og siden tannkjøttet er hovent og blør, så har det grisa veldig. Puta var full av blod og 😰 Er det noen andre her som har erfaring med dette? Legen sa det skal gå over av seg selv, men synes det er så ekstremt at tannkjøttet er så hovent og blodig! Hvor lenge skal det vare? 😨 Anonymkode: 785b4...de9 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Ta deg en tur til legevakten med lille du❤️ Anonymkode: c79d1...bf1 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ta deg en tur til legevakten med lille du❤️ Anonymkode: c79d1...bf1 Det er allerede konstatert at det er herpes, så legevakten kan nok ikke bidra med så mye. Ts, det kan typisk ta en uke + før det blir helt bra, men sørg for å få i barnet nok væske og unngå harde skorper o.l. Syrlig mat og drikke kan svi veldig, så dette bør unngås. Om barnet tolererer det, kan du vaske forsiktig med Corsodyl på bomull eller sammenrullet gasbind på tannkjøttet (for å minske risiko for irritasjon fra bakterier som fester seg på sårflatene). Anonymkode: 241c5...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er allerede konstatert at det er herpes, så legevakten kan nok ikke bidra med så mye. Ts, det kan typisk ta en uke + før det blir helt bra, men sørg for å få i barnet nok væske og unngå harde skorper o.l. Syrlig mat og drikke kan svi veldig, så dette bør unngås. Om barnet tolererer det, kan du vaske forsiktig med Corsodyl på bomull eller sammenrullet gasbind på tannkjøttet (for å minske risiko for irritasjon fra bakterier som fester seg på sårflatene). Anonymkode: 241c5...c5b Tusen takk for svar ❤️ Han lar meg ikke engang få titte i munnen, så får ikke gjort så mye. Men gir han myk mat, og is hver dag nå. Likevel blør det lett stakkars😔 Ser grusomt vondt ut! Anonymkode: 785b4...de9 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for svar ❤️ Han lar meg ikke engang få titte i munnen, så får ikke gjort så mye. Men gir han myk mat, og is hver dag nå. Likevel blør det lett stakkars😔 Ser grusomt vondt ut! Anonymkode: 785b4...de9 Det kan se ganske dramatisk ut når blod blander seg med spytt, det skal bare noen dråper til, så ser det ut som et blodbad. Heldigvis tilheler bløtvev i munnhulen relativt raskt, og det er ikke nødvendigvis så vondt som det ser ut når det har gått noen dager. Jeg har sett eksempler der det nærmest har forsvunnet helt i løpet av et par dager (ildrødt og sårt på fredag, nesten helt normalt på kontroll mandag), selv om det vanligste forløpet er 7-10 dager fra det starter. Anonymkode: 241c5...c5b 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 Pass på at han ikke gnir seg i øynene. Det er et ekkelt sted å bli smittet. Anonymkode: 1faa0...c41
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det kan se ganske dramatisk ut når blod blander seg med spytt, det skal bare noen dråper til, så ser det ut som et blodbad. Heldigvis tilheler bløtvev i munnhulen relativt raskt, og det er ikke nødvendigvis så vondt som det ser ut når det har gått noen dager. Jeg har sett eksempler der det nærmest har forsvunnet helt i løpet av et par dager (ildrødt og sårt på fredag, nesten helt normalt på kontroll mandag), selv om det vanligste forløpet er 7-10 dager fra det starter. Anonymkode: 241c5...c5b Tuuusen takk igjen, setter veldig stor pris på det! Da håper jeg det er på bedringens vei nå, siden han allerede har hatt det i 4 dager allerede 😊 Det ser ganske voldsomt ut ja, men han er heldigvis stort sett blid, så det er kanskje ikke så vondt som det ser ut 🤞🏼 Anonymkode: 785b4...de9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barnet mitt på 1,5 år fikk forrige uke høy feber i flere dager, før det kom et hissig utslett rundt munnen og prikker på tunga. Så ble tannkjøttet helt mørkt og begynte å blø. Var hos legen og fikk konstatert herpes. Feberen er borte, men idag våkna han med størknet blod i hele fjeset! Han sikler mye nå, og siden tannkjøttet er hovent og blør, så har det grisa veldig. Puta var full av blod og 😰 Er det noen andre her som har erfaring med dette? Legen sa det skal gå over av seg selv, men synes det er så ekstremt at tannkjøttet er så hovent og blodig! Hvor lenge skal det vare? 😨 Anonymkode: 785b4...de9 Ja, barnet mitt hadde det da hen var 2 år. Det endte med innleggelse og sondeernæring etter hen ble kraftig dehydrert. Klarte ikke å ta til seg hverken vått eller tørt pga sår i munnen. Sårene varte lenge, ca 2 uker. Var innlagt i 3 dager. Anonymkode: a09d3...708 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Hvordan kan så små barn få herpes? Er det smitte innad i familien? Fra ansatte i barnehagen? Anonymkode: 65acd...c5a
Thyra Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan kan så små barn få herpes? Er det smitte innad i familien? Fra ansatte i barnehagen? Anonymkode: 65acd...c5a Har hørt at ca 80% av befolkningen har herpes i munnen, og de fleste blir smittet i tidlig barndom. Men om spedbarn blir smittet kan det være veldig farlig. Endret 15. november 2022 av Thyra 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan så små barn få herpes? Er det smitte innad i familien? Fra ansatte i barnehagen? Anonymkode: 65acd...c5a Deling av drikkeflaske eller bestikk med voksne eller andre barn, eller bli nusset på munnen f.eks Anonymkode: 1faa0...c41 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 Ååå, dette er skrekken min! Så ekkelt å tenke på at ungene i barnehagen smaker på alt etter tur. Liker ikke når svigermor lar barnebarna dele på flasker etc., fordi "de har allerede smakt å hverandres". Okei, fordi dere ikke passet på i det hele tatt fra start da altså? God bedring til lille, TS! Håper det går fort over Anonymkode: 6af07...a89 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Lille på 2 har jeg også smittet med herpes men det var ikke så alvorlig som det som står her 🙊 hadde nok tatt med turen til legen imorgen hvis det ikke gir seg Anonymkode: 8c5f3...002 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 Hadde lignende her på 3 åringen. Vi trodde hun hadde infeksjon i tennene for hun klagde på vondt i tenner og når hun spiste. Våkna med blod i hele ansiktet, puta og til og med på veggen! Dro til tannlegen og hun så at hele munnhulen var dekket av herpes sår. Ikke noe å gjøre annet enn å vaske med corsodyl og pusse tennene veldig forsiktig så vi ikke rev opp sår. Tok rundt 2 uker før det var nogenlunde bra. Spiste dårlig i 3-5 dager. Hun får jevnlig utbrudd nå, ved forkjølelse, sovet lite over fler dager osv, men da bare som ett sår på leppa. Første utbrudd var ille, resten har vært helt ok. Anonymkode: 4a1b2...910 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 Mitt ene barn fikk påvist herpes da han var 3 år. På ryggen av alle steder! Det var små blemmer som klødde veldig, og var konsentrert til et område midt på ryggen. Vi skjønte ikke hva det var, men iflg legen var det herpes. Han rakk ikke til å klø seg der utslettet var, og sov med t-skjorte mens det varte. Han er nå 15, og det har ikke kommet igjen, hverken på ryggen eller andre steder. Aner ikke hvor smitten kom fra heller. Jeg hadde to uker igjen til termin da han fikk det, så stresset litt, men ingen andre i familien fikk det og jeg fødte vanlig. Anonymkode: a6bf2...872 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå