Gå til innhold

Bonus besteforeldre som ikke inkluderer ste barnebarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

tante på 23 som ikke har barn
Hvordan er deres erfaringer og meininger angående slikt?

min søster har 2 sønner, søte gutter med 2 forskjellige menn. Hun er sambo med han yngste sin far, eldste er 8 år og yngste er snart 2 år.

Tingen er at hun til tiders små klager over at farmoren til han yngste bare tilbyr seg å passe på sitt biologiske barn når hun kunne trengt pass til begge to fordi farmoren mener det blir for mye å passe på begge to. Og at hun bare kjøper gaver til sitt biologiske. Og redd får at han eldste vil føle seg utenfor og når 2 åringen begynner å bli litt større å kan ver med kjekke ting med farmor. Da mente jo storebroren min at det er nokså så normalt at farmoren vil tilbringe tid med biologiske barnebarn uten å ha med ste barnebarn på lasset. Då ble min søster små sur pga hun liker ikke forskjellsbehandling, som jeg kan forstå men man kan jo ikke samtidig kreve og forvente slikt av bonus besteforeldre?

Anonymkode: b5b14...479

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan strengt tatt ikke belage seg på besteforeldre, biologisk eller ei. 

Hvor er eldste sine besteforeldre? Forventes de også å behandle begge likt? 

Anonymkode: 06d04...2b5

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan strengt tatt ikke belage seg på besteforeldre, biologisk eller ei. 

Hvor er eldste sine besteforeldre? Forventes de også å behandle begge likt? 

Tror han eldste bare ser sin farmor annen ver helg, mens mine 1-2 ganger i uka men ikke alltid det passer for mine foreldre å passe på begge samtidig

Skrevet

Mange inkluderer ste-barnebarn, men det er en god del som ikke gjør det også. Det er egentlig opp til hver enkelt å avgjøre hva de vil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror han eldste bare ser sin farmor annen ver helg, mens mine 1-2 ganger i uka men ikke alltid det passer for mine foreldre å passe på begge samtidig

Mener at de ser mine foreldre 1-2 ganger i uke biologiske besteforeldre av eldste

Skrevet

Jeg har to barn med samme far. Jeg sender ikke alltid begge ungene mine samtidig til besteforeldre. Når de var små ble det ofte for mye for besteforeldre. Har full forståelse at med så stor aldersforskjell så får stebarnebarnet mindre prioritet av henne. Det som blir utettferdig er om yngste barn aldri får alenetid med noen. Alternativet hadde kanskje vært at barnebarnet fikk ingen tid med bestemor pga manglende kapasitet for to- alene. Så når ungene var små så var en av oss sammen med besteforeldre om begge ungene er der, en slik løsning bør kunne brukes for ts. Besteforeldre er ikke bare barnepass når det passer barna.

Har man barn med ulike fedre eller stebarn så kan de ikke behandles likt fordi hver familie er ulik. 

Anonymkode: 8af9f...168

• Liker 6
Skrevet

At yngstes farmor kun kjøper gaver til sitt biologiske barnebarn er faktisk helt greit, spesielt når eldste har egne besteforeldre på farssiden! Om hun også skulle ha kjøpt til eldste ville det jo vært urettferdig for yngste, da ville jo han fått færre gaver enn eldste siden eldste sannsynligvis da ville ha fått fra tre sett med besteforeldre/stebesteforeldre…

At hun også bare vil passe yngste er faktisk også greit! Ikke alle er komfortable med å ha flere barn å passe på når det ikke er deres egne barn!

Anonymkode: 8a8c3...754

• Liker 9
Skrevet

Annenhver helg er ikke sjeldent å være med sin farmor?

Jeg forstår at de ønsker å passe bare sitt barnebarn. Det er uansett krevende for eldre å passe barn, og ett om gangen er ofte nok uansett. MEN når alle er samlet skal alle barn behandles like bra. Jeg ville også kjøpt julegaver og bursdagsgave til begge. Men akkurat sånn pass i hverdagen eller med overnatting kan man forbeholde sitt eget barnebarn. Den andre har jo tilogmed egne besteforeldre. Når man skiller seg mister man automatisk rett til barnepass fra «farssiden» tenker jeg da. Kan ikke mor se på det som en mulighet til egentlig med eldste? Det er jeg sikker på at han trenger mye mer! Og pause fra ham får hun jo når han er hos far. Hun kan vel time pass av minstemann til samme tid som eldste er hos far?

Anonymkode: 59b9f...8b5

• Liker 4
Skrevet

Synes ikke det er rett at hun skal forvente at farmor skal passe ste barnebarn. Han har jo sin egen bestemor, passer bestemoren hans begge barna? Det er merkelig synes jeg. Å kjøpe en liten gave til jul og bursdag er en ting, men jeg hadde ikke forventet at det barnet ble likestilt med det biologiske. Tenk om det blir slutt med far til barn nr 2, og farmor har brukt mye tid sammen med det stebarnet? Da har hun ingen «rettigheter»

Anonymkode: 18b5d...c88

• Liker 5
Skrevet

Her inkluderes man likt heldigvis , både gave og tid

Anonymkode: 5647f...8b8

Skrevet

Dagens generasjon må faktisk slutte å forvente det ene og det andre av andre. Ja, det er uheldig av damen å forskjellsbehandle, men det er også en av risikoene man tar når man har barn med forskjellige fedre. Det er ikke noe galt i det, men jeg regner med at begge barna har både farmorer, mormorer og tanter og onkler på sine sider av familien som tar seg av dem slik som deres familie ønsker. 

Anonymkode: 42175...d4c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Eldste har sin egen farmor han kan besøke og få gaver av. Alt for mye forlangt å forvente at yngste sine besteforeldre skal stille opp som besteforeldre for stebarnebarnet, han har jo sine egne besteforeldre.

Anonymkode: b32df...36c

• Liker 4
Skrevet

Man kan ikke kreve og forvente noe,  og forskjellsbehandling av 8-åring og ettåring er forståelig, de vil aldri trenge det samme når det gjelder pass og "gjøre kjekke ting", med 7 års aldersforskjell er det ingen stordriftsfordeler. Søstra di synes sikkert det hadde vært fint med barnpass av eldste også, men det har hun ikke i denne farmoren. Det er helt rimelig syns jeg. Når det gjelder kjøpe ting, er det naturlig at eldste får noe lite til jul og bursdag og ellers i anledninger der yngste får noe. Men det trenger ikke være likt. Likt er ikke rettferdig.  Det er jo forskjell på dem, skal de da behandles likt av alle? Skal storebror aldri være alene med sin farsfamilie? 

Anonymkode: fbec7...245

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Her har mannen to sønner. Hans foreldre klarer sjelden håndtere begge to samtidig, det blir rett og slett for mye.

Man et ofte også tryggere på å passe barn man har en legitim relasjon til. Da står man stødigere i å sette like grenser uten å alltid tenke over om ditt og datt kan tolkes som forskjellsbehandling. 

Her må nok din søster være litt ydmyk ovenfor yngstes farmor, ikke bare ta for gitt at hun synes eldste er verdens søteste som selvsagt elskes like mye. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fått to store bonusbarn nå. De er 17 og 19. Jeg har ikke møtt de så ofte, så kjenner de ikke veldig godt ennå, men jeg har flyttet sammen med faren og vi alle skal feire jul hos oss + mine store barn, mine foreldre og min søster og hennes store sønn.

Mine foreldre har hilst på disse bonusbarna en gang. Min søster og hennes sønn har ikke hilst på. Nå sier mine foreldre og min søster at de kommer bare til å kjøpe noe symbolsk til bonusbarna mine, som sjokolade eller en bok. Fordi de er så store og ikke har kjent de i oppveksten. Jeg er ganske indignert på bonusbarna sine vegne der besteforeldre øser ut masse gaver til alle de andre barna, men ikke til de som nå har blitt bonus barnebarna deres! 

Bonusbarna får jo sikkert gaver på morssiden, men de blir ikke oppakket julaften, for det gjør de når de kommer til mor.

Anonymkode: a4d98...2cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ganske indignert på bonusbarna sine vegne der besteforeldre øser ut masse gaver til alle de andre barna, men ikke til de som nå har blitt bonus barnebarna deres! 

Bonusbarna får jo sikkert gaver på morssiden, men de blir ikke oppakket julaften, for det gjør de når de kommer til mor.

De har knapt hilst på de nesten voksne bonusbarna, så forventer du at de skal øse ut med gaver?

Er jo bare såvidt du har møtt de, litt drøyt å flytte sammen med faren da kanskje? 

Anonymkode: b4892...cb6

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og redd får at han eldste vil føle seg utenfor og når 2 åringen begynner å bli litt større å kan ver med kjekke ting med farmor. Da mente jo storebroren min at det er nokså så normalt at farmoren vil tilbringe tid med biologiske barnebarn uten å ha med ste barnebarn på lasset. Då ble min søster små sur pga hun liker ikke forskjellsbehandling, som jeg kan forstå men man kan jo ikke samtidig kreve og forvente slikt av bonus besteforeldre?

Har ikke eldste gutten besteforeldre? 

Anonymkode: b4892...cb6

• Liker 1
Skrevet

Har 8-åringen slektninger på farssida slik at oppmerksomheten og gavene går opp i opp?

• Liker 1
Skrevet

Kjøpe

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått to store bonusbarn nå. De er 17 og 19. Jeg har ikke møtt de så ofte, så kjenner de ikke veldig godt ennå, men jeg har flyttet sammen med faren og vi alle skal feire jul hos oss + mine store barn, mine foreldre og min søster og hennes store sønn.

Mine foreldre har hilst på disse bonusbarna en gang. Min søster og hennes sønn har ikke hilst på. Nå sier mine foreldre og min søster at de kommer bare til å kjøpe noe symbolsk til bonusbarna mine, som sjokolade eller en bok. Fordi de er så store og ikke har kjent de i oppveksten. Jeg er ganske indignert på bonusbarna sine vegne der besteforeldre øser ut masse gaver til alle de andre barna, men ikke til de som nå har blitt bonus barnebarna deres! 

Anonymkode: a4d98...2cc

Kjøpe gave til en 17 og 19 åring man ikke kjenner uavhengig av relasjon er vanskelig. Har man ikke engang møtt de er det verre. At de i det hele tatt får noe skal du være fornøyd med. 

Svigerinnen feirer vi jul med annet hvert år, hun har en sønn fra før av og to barn med min sviger. Gutten var hos far i alle ferier, inkludert jul og siden begge niesene hadde bursdag på sommeren så vi gutten aldri (bor 2 timer unna) Det var vanskelig å komme på gave til han når han ble eldre. Etter han ble 18 har vi ikke gitt noenting.

Anonymkode: 8af9f...168

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...