Gå til innhold

Erfaring med spiral. Vær så snill å hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

La det samme innlegge ut i går, men fikk bare et svar så legger det ut igjen nå ikke anonymt. 

Jeg hadde nexplanon implantatet i 3 år og et annet i 6 måneder. Så 3,5 år og det siste året fikk jeg mer blødninger og de siste 3/4 månedene blødninger og krampe uten stans. Jeg tok den ut i dag 😁 men jeg vet ikke om jeg vil ha hormonspiral eller kobber .. og selv om jeg hadde valgt hormonell vet jeg ikke engang hvilken jeg vil ha. Hva er dine erfaringer med de forskjellige typene spiral? Litt ekstra info om meg er at jeg er 18 og har gått på prevensjon siden jeg var 11 på grunn av forferdelige kramper. Jeg kan ikke lenger bruke pillen fordi jeg har migrene med aura. Og jeg har en kjæreste, så jeg trenger virkelig noe som holder meg fra å blø i flere måneder, men som også er effektivt for å forhindre graviditet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hormon spiral nå, den fjernes i desember. Og hater den. Jeg har vondt nederst i magen hver uke, småblødninger annenhver uke, og konstante problemer med enten sopp, eller vaginitt. 

Jeg har dog hørt gode ting om den nye kobberspiralen.. Jeg anbefaler å høre med lege eller gynekolog 

• Hjerte 1
Skrevet

Dette kan de mye om på sexogsamfunn.no! :)

Anonymkode: a5686...761

• Liker 1
Skrevet

Og det var mer en ett svar, I din forrige tråd 

Skrevet

Jeg har hatt både hormonspiral (Mirena) og kobberspiral. Ingen problemer med noen av dem. Ikke smerter eller humørsvinginger eller blødning.

Med hormonspiral hadde jeg ingen mens. Med kobberspiral har jeg lite mens. Eneste forskjell.

Anonymkode: 6a857...0ea

• Hjerte 1
Skrevet

jeg har hatt det og syns det funket helt fint, er noen som mister mensen på den men ikke alle

folk har forskjellige erfaringer med spiral og p piller

jeg har værtfall tenkt til og begynne med det igjenn når jeg kan

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hormonspiral, kan ikke si det har vært en dans på roser. Har gjort meg mer deppa, og nå savner jeg å ha vanlig mensen fordi det som kommer ut av og til, ser mer ut som avføring enn mensblod. Jeg har tørket helt inn, og sånn sett fungerer det jo bra som prevensjonsmiddel, har jo ikke lyst på sex lenger.

Anonymkode: c0c8b...742

• Hjerte 1
Skrevet

Med den informasjonen ville jeg ikke gått for kobberspiral. Kobberspiral generelt = mer blødning og mer kramper.

Snakk gjerne med gyn om valgene du har i forhold til hva du ønsker.

Anonymkode: 857f0...9b5

• Hjerte 1
Skrevet
Damamedmyespørsmål skrev (1 time siden):

men som også er effektivt for å forhindre graviditet.

Kondom

Anonymkode: bd14d...92a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med den informasjonen ville jeg ikke gått for kobberspiral. Kobberspiral generelt = mer blødning og mer kramper.

Snakk gjerne med gyn om valgene du har i forhold til hva du ønsker.

Anonymkode: 857f0...9b5

Etter hva jeg har hørt, gjelder "mer mens og mer kramper" ikke den nye kobberspiralen. 
Siden det ikke er en T spiral 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette kan de mye om på sexogsamfunn.no! :)

Anonymkode: a5686...761

Er ikke sex og samfunn i nærheten av meg og hfu sier forskjellige ting så blir nok til en gynekolog en spesialist eller noe 

Skrevet
SlemUlv skrev (52 minutter siden):

Etter hva jeg har hørt, gjelder "mer mens og mer kramper" ikke den nye kobberspiralen. 
Siden det ikke er en T spiral 

Hva mener du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kondom

Anonymkode: bd14d...92a

Ikke effektiv nok om den er brukt 100%? riktig er det fortsatt 2% sjanse for gravididet og opp not 10% ved vanlig bruk. Men ja er det jeg bruker nå 🫣

Skrevet
SlemUlv skrev (2 timer siden):

Og det var mer en ett svar, I din forrige tråd 

Ikke sidt jeg sjekket men oki takk skal se 

Skrevet
Damamedmyespørsmål skrev (Akkurat nå):

Hva mener du? 

Den gamle kobberspiralen, er en T spiral. Den ser ut som en T. Denne kan gi mer mens, og mer kramper. 

Den nye kobberspiralen Ballerine, er ikke en T spiral.

Dette er grunnen til at du bør snakke med lege, eller gynekolog 

Skrevet
SlemUlv skrev (Akkurat nå):

Den gamle kobberspiralen, er en T spiral. Den ser ut som en T. Denne kan gi mer mens, og mer kramper. 

Den nye kobberspiralen Ballerine, er ikke en T spiral.

Dette er grunnen til at du bør snakke med lege, eller gynekolog 

Blir nok ikke ballerine uansett koster for mye. 

Skrevet
Damamedmyespørsmål skrev (1 minutt siden):

Ikke sidt jeg sjekket men oki takk skal se 

det er ikke deg? 

Skrevet
Damamedmyespørsmål skrev (3 minutter siden):

Blir nok ikke ballerine uansett koster for mye. 

Det er ikke mye for prevensjon som varer i mange år og som er så sikker.

Men du får knote videre med de andre midlene da.

Anbefaler ikke T-formet kobberspiral i det hele tatt.

Anonymkode: cfbb7...77c

Skrevet
SlemUlv skrev (3 minutter siden):

det er ikke deg? 

Jo men en annen tråd om bare kobberspiral. Men jo fikk mye nyttig derfra også bare lurte mer spesifikt om begge typer spiraler. Men takk for hjelpen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke mye for prevensjon som varer i mange år og som er så sikker.

Men du får knote videre med de andre midlene da.

Anbefaler ikke T-formet kobberspiral i det hele tatt.

Anonymkode: cfbb7...77c

Ja ser den. Men får det andre gratis og ballerine koster over 1.5k Og det har jeg ikke råd til akkurat nå rett og slett 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...