Gå til innhold

Kanskje har Norge godt av Huskler og Antonsen-sakene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja. Som overskriften sier.

Norge har godt av at sakene kommer frem i media. Jeg tror mange (meg selv inkludert) - som selv er etnisk norsk, hvit og blåøyd, virkelig ikke skjønner eller tror på, at rasisme er så vanlig i Norge. Jeg har tenkt at «jada, det skjer sikkert, men i liten grad». Fordi jeg tror at vi Nordmenn er liberale, tolerante og inkluderende.

Guess not.

Når to av Norges største kjendiser (ta den med en klype salt) - føler seg komfortabel med å dra rasevitser og hets, mot enkeltindivider i det offentlige rom, så er det noe som bryter med tanken om at rasisme er det lite av i Norge, for her er vi tolerante osv.

Kanskje trenger vi disse sakene frem i lyset for å forstå alvoret.

Dessverre :( 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nordmenn er meget liberale, tolerante og inkluderende.

Problemet er at vi tolererer og inkluderer folk som verken er liberale, tolerante eller inkluderende...men som bruker det mot oss.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Entern skrev (7 minutter siden):

Problemet er at vi tolererer og inkluderer folk som verken er liberale, tolerante eller inkluderende...men som bruker det mot oss.

Nå tøyser du fælt Entern😁😁

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Entern skrev (10 minutter siden):

Er det noe vi ikke er. Så er det meget tolerante og inkluderende. 

Anonymkode: 44a96...5a7

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noe vi ikke er. Så er det meget tolerante og inkluderende. 

Jo det er akkurat det vi er: meget tolerante og inkluderende.

Mange vil si: altfor tolerante og inkluderende.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Entern skrev (9 minutter siden):

Enig. Det er et problem stadig flere blir klar over. Vår liberale, tolerante og inkluderende holdning er egentlig naivitet. Vi må begynne å stille krav tilbake, snarest. Skal vi fortsette å være naive må vi forvente å få noe igjen for det, på en positiv statistikk. Ikke bare mørke tall.

Anonymkode: d0d18...979

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Skid_raw skrev (10 minutter siden):

Så nyansert og innsiktsfullt det du kommer med altså...

Bare følg med du, kanskje du lærer noe...

• Liker 4
Skrevet

Enig. Det er et problem stadig flere blir klar over. Vår liberale, tolerante og inkluderende holdning er egentlig naivitet. Vi må begynne å stille krav tilbake, snarest. Skal vi fortsette å være naive må vi forvente å få noe igjen for det, på en positiv statistikk. Ikke bare mørke tall.

Ja, dette, dessverre.

• Liker 4
Skrevet
Hannah80 skrev (4 minutter siden):

Nå tøyser du fælt Entern😁😁

Det er et par ting vi kunne bli bedre på. Det er dessverre fortsatt en del homofobi der ute, og antisemittismen er voksende😖

• Liker 7
Skrevet

Jeg har opplevd tilnærmet det samme et par ganger. Bare at jeg fikk høre at det var fordi jeg var feit/stygg og fordi jeg var hore!!! (På det tidspunktet var jeg jomfru…) Problemet er at altfor mange menn blir skrekkelig ufine i fylla. Vil man være ufin, finner man et eller annet å begrunne det med, uten at man nødvendigvis mener det man sier. Denne saken er stygg, men jeg oppfatter egentlig at det mer handler om at Atle er ufin enn at han et rasist. Og ufine menn må gjerne skylles ned i dass sammen med andre metoo-gjerningsmenn. Det skulle gått an å dømme menn til totalavhold!

Anonymkode: f63c7...d39

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd tilnærmet det samme et par ganger. Bare at jeg fikk høre at det var fordi jeg var feit/stygg og fordi jeg var hore!!! (På det tidspunktet var jeg jomfru…) Problemet er at altfor mange menn blir skrekkelig ufine i fylla. Vil man være ufin, finner man et eller annet å begrunne det med, uten at man nødvendigvis mener det man sier. Denne saken er stygg, men jeg oppfatter egentlig at det mer handler om at Atle er ufin enn at han et rasist. Og ufine menn må gjerne skylles ned i dass sammen med andre metoo-gjerningsmenn. Det skulle gått an å dømme menn til totalavhold!

Det er sant, noen menn blir helt bortafor jævlige i fylla.

• Liker 5
Skrevet
Entern skrev (1 minutt siden):

Det er et par ting vi kunne bli bedre på. Det er dessverre fortsatt en del homofobi der ute, og antisemittismen er voksende😖

Som etniske nordmenn bedriver med. Er vi da så tolerante når vi lar nynazistene gå i demonstrasjonstog uten å stoppe dem?

Anonymkode: b46ce...76b

Skrevet

Som etniske nordmenn bedriver med. Er vi da så tolerante når vi lar nynazistene gå i demonstrasjonstog uten å stoppe dem?

Anonymkode: b46ce...76b

De ble stoppet.

Nynazistene er, takk Gud, veldig få her i landet.

Men antisemittismen er utbredt, også i maktens korridorer. Se: NRK.

• Liker 7
Skrevet
Entern skrev (1 minutt siden):

Jo det er akkurat det vi er: meget tolerante og inkluderende.

Mange vil si: altfor tolerante og inkluderende.

Det er så bullshit. Rett og slett. Folk som påstår det er folk som ikke skiller seg ut nok til at de har hatt behov for toleranse og inkludering utover et minimum. Stikker man seg så mye ut at det krever en innsats å inkludere og tolerere så skjer det ikke. Du trenger ikke være her inne lenge før du ser mange eksempler på det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du feit og stygg må du bare akseptere verden slik den er. At noen skal ha et skjold rundt seg, og bæres på gullstol fordi de har en spesiell hudfarge kan føles veldig feil. Spesielt når vi leser i politirapportene hva takken for dette er.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Det tror jeg også. Jeg tror ikke at Hulsker eller Antonsen i utgangspunktet er rasister. Jeg tror de er sinte menn, som er vant til å bli sett opp til og som ender opp med å trykke folk ned der "skoen trykker". Skal man trykke noen ned går man etter deres "svakeste" punkt som da fort blir utseende, kjønn, identitet, hudfarge, kroppsfasong osv. Både Antonsen og Huslsker har gjort lignende ting som andre, men det er ikke like lett å anmelde det før det er snakk om hatfulle ytringer som lettere også får en dom. 

Jeg syntes uansett det er bra at dette tas tak i. Det handler om menn som tiltrekkes mot å degradere andre mennesker, deriblandt rasisme. Men problemet er nok heller hvite menn som er vant til å bli sett opp til mer enn et sterkt uttrykk for rasisme. De andre tilfellene hvor disse to har vært ufine har bare ikke havnet like mye i søkelyset

Anonymkode: 850e6...496

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så bullshit. Rett og slett. Folk som påstår det er folk som ikke skiller seg ut nok til at de har hatt behov for toleranse og inkludering utover et minimum. Stikker man seg så mye ut at det krever en innsats å inkludere og tolerere så skjer det ikke. Du trenger ikke være her inne lenge før du ser mange eksempler på det. 

Her snakker vi om litt forskjellige ting ;) 

• Liker 2
Skrevet

Er du feit og stygg må du bare akseptere verden slik den er. At noen skal ha et skjold rundt seg, og bæres på gullstol fordi de har en spesiell hudfarge kan føles veldig feil. Spesielt når vi leser i politirapportene hva takken for dette er.

Ja, dessverre, dette er treffende.

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, Entern said:

Mange kan nesten ikke forestille seg at andre enn hvit mann som pusher 50 er også kan være rasister. De som har opplevd andre kulturer og kan ikke-vestlige språk vet at rasisme/intoleranse/kastesystemer/offisiell og uoffisiell apartheid og ufrihet finnes overalt og at dette ikke er noe vestlig skapt påfunn mot "de andre". Kanskje er rasisme medfødt? Noen mener vi er født ikke-rasister og at det er en karakterbrist vi senere "lærer" av folk med dårlig inflytelse over oss. Men hva om det er omvendt? At evolusjonen har gjort at vi er født til å sette oss selv høyest, dernest egne barn, så slektninger og så folk som ligner oss selv. At det er sivilisasjon og kultur som, ikke lærer oss, men avlærer oss rasismen vi er født med? For å beskjempe et problem må man forstå det og ikke bare holde oss til myter og "vedtatte" sannheter.

Anonymkode: 80794...522

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Mange kan nesten ikke forestille seg at andre enn hvit mann som pusher 50 er også kan være rasister. De som har opplevd andre kulturer og kan ikke-vestlige språk vet at rasisme/intoleranse/kastesystemer/offisiell og uoffisiell apartheid og ufrihet finnes overalt og at dette ikke er noe vestlig skapt påfunn mot "de andre". Kanskje er rasisme medfødt? Noen mener vi er født ikke-rasister og at det er en karakterbrist vi senere "lærer" av folk med dårlig inflytelse over oss. Men hva om det er omvendt? At evolusjonen har gjort at vi er født til å sette oss selv høyest, dernest egne barn, så slektninger og så folk som ligner oss selv. At det er sivilisasjon og kultur som, ikke lærer oss, men avlærer oss rasismen vi er født med? For å beskjempe et problem må man forstå det og ikke bare holde oss til myter og "vedtatte" sannheter.

Anonymkode: 80794...522

Harari kommer inn på dette i boka "Sapiens". Det naturlige for mennesket er å leve i veldig små grupper jeger/sankere, å holde sammen større samfunn krever masse jobb.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...