Gå til innhold

mat på jentekveld, noen tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ha 7 jenter på besøk på fredagen :) jeg syns jeg lager mye av det samme, går mye i pai ,salat, pizza ,gryter og tapas ,har lyst på noen gode retter. jeg kjøper vin, øl og brus er 2 av venninnene mine som er gravide nå.

Vi har kjent hverandre lenge, 5 siden barnehagen og 2 fra 1 klasse :)  Jeg synes jeg har den kjedeligste maten da det er mye av det samme,selvom de aldri klager og synes det er godt.

Dessert/kake har alltid 2 av de som kommer, sånn er det hos alle :)

Anonymkode: 535cf...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt det du ramser opp høres veldig godt ut, syns jeg da.

Jeg lager av og til tikka masala (oppskriften fra Trines matblogg) når jeg har besøk, andre ganger velger jeg arvekyllingen fra matbloggen til Fru Timian. 

Eller en av de tingene du sier at lager. Lasagne pleier også å være populært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva lager de andre da? 

Det vi i min gjeng aldri går lei av er en god indisk curry. Det kan gjerne være Tikka Masala som nevnt over (jeg har ikke prøvd Trine sin) eller en annen variant. Må være hjemmelaget, da. Tilbehør: Nan (kan godt være ferdigkjøpte), mangochutney (gjerne både mild og sterk), gjerne annen type chutney og/eller pickles, hjemmelaget raita, poppadums, ris og kanskje litt grønt. 

Anonymkode: 2103b...18d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opn kvelden med tytingkir 

100 g tytebær 

2 ss melis

1 flaske kvitvin

Eller kva med kjekjøt? Her er ei enkel oppskrift:

Vask 200 g med kvite bønner og legg dei i vatn natta over. Skjær like mykje rotgrønsaker som du har bønner, i terningar.  Ha dette i kjelen med dei oppbløytte bønnene og kok til grønsakene er knapt møre. Skjær 400 g killingkjøt (helst frå Ottadalen) frå bog og nakke i strimlar. Fres kjøtet i gryte eller panne. Krydra med salt og pepar. Bland dette med grønsaker og bønner, trekk vidare i 30 minutt. Ha godt med persille eller graslauk dei siste 5 minuta. Smak til. Enkelt, godt og litt gamaldags. 

I Ottadalen er det mest vanleg å steika kje i langpanne med fløyte. 

1 kjelår

1 bunt persille

Salt og nykverna kvit pepar

8 store poteter

2 persillerøter

2 gulrøter

1 knollselleri

4 ss smør

Og kvifor ikkje laga einebærgranité?

1 liter vatn

250 g sukker

100 g knust einebær

Endret av Nattens rytter
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med indisk (tikka masala, butter chicken), lasagne, kyllingsalat med pasta, ungarsk gulasj, gyros eller hjemmelagde hamburgere med potetbåter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor so mange utanlandske rettar? Verdas beste restaurant, Noma, nyttar einast skandinaviske ingrediensar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var helt vanlige snitter superpopulært sist jeg hadde jentekveld. Kan lage karbonadesmørbrød for eksempel?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en treretters meny.

Jordskokksuppe

Gryte med finnebiff servert med sellerirotmos. Egentlig ville jeg foreslått reinsdyr ytrefilet eller annen reinsdyrbiff, men det kan man ikke servere gravide. Vilt-biff skal være maksimalt 56 grader. Gjennomstekt er direkte vondt.

Panna cotta

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (43 minutter siden):

Opn kvelden med tytingkir 

100 g tytebær 

2 ss melis

1 flaske kvitvin

Eller kva med kjekjøt? Her er ei enkel oppskrift:

Vask 200 g med kvite bønner og legg dei i vatn natta over. Skjær like mykje rotgrønsaker som du har bønner, i terningar.  Ha dette i kjelen med dei oppbløytte bønnene og kok til grønnsakene er knapt møre. Skjær 400 g killingkjøt (helst frå Ottadalen) frå bog og nakke i strimlar. Fres kjøtet i gryte eller panne. Krydra med salt og pepar. Bland dette med grønsaker og bønner, trekk vidare i 30 minutt. Ha godt med persille eller graslauk dei siste 5 minuta. Smak til. Enkelt, godt og litt gamaldags. 

I Ottadalen er det mest vanleg å steika kje i langpanne med fløyte. 

1 kjelår

1 bunt persille

Salt og nykverna kvit pepar

8 store poteter

2 persillerøter

2 gulrøter

1 knollselleri

4 ss smør

Og kvifor ikkje laga einebærgranité?

1 liter vatn

250 g sukker

100 g knust einebær

Siler du før du fryser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god fiskesuppe eller fiskegryte (feks bacalao) en mettende salat eller asiatisk nudel-salat er retter som er litt like det du har laget før, men er samtid noe nytt.

Anonymkode: 06476...c32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (29 minutter siden):

Siler du før du fryser?

Einebærgranité 

Kok vatn, sukker og einebær inn til ca. 7 dl, eller til at du kjenner at einebær- og søtsmaken er i balanse. Frys og handsam graniteen som ein sorbet. 

Tytingkir

Mos bæra saman med melis og 1 dl av kvitvinen i hurtigmiksar. Lat puréen renna gjennom ei sikt slik at alt skinn vert skilt frå, og du får klår saft ut. Bland safta med resten av kvitvinen. Server i vinglas, godt avkjølt. 

Endret av Nattens rytter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (27 minutter siden):

Lag en treretters meny.

Jordskokksuppe

Gryte med finnebiff servert med sellerirotmos. Egentlig ville jeg foreslått reinsdyr ytrefilet eller annen reinsdyrbiff, men det kan man ikke servere gravide. Vilt-biff skal være maksimalt 56 grader. Gjennomstekt er direkte vondt.

Panna cotta

I dag hadde me jegerpanne med kokt elgtunge og råmjølkspudding (kalvedans) til middag. Jamvel byfolk må gje med seg at det er nokre fordelar med å bu på landet. 

Endret av Nattens rytter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blåjojo skrev (46 minutter siden):

Her var helt vanlige snitter superpopulært sist jeg hadde jentekveld. Kan lage karbonadesmørbrød for eksempel?

Rista brødskiver med raudost er òg godt.

2 ss smør

6 brødskiver

3 dl mjølk

8-10 skiver brunost

4 ts sukker

Evt. litt riven nellik og blåbær i panna

Varm smøret i ei panne. Rist brødskivene i panna på båe sider. Slå mjølka i panna. Fordel raudosten oppå brødskivene og legg på lok. Lat det surra i 3-4 minutt til osten smeltar lett. Strø på sukker og server. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med reker/krabbe med godt brød og smør/aioli og servert med en god hvitvin? Lager seg selv og er kjempegodt

Anonymkode: 71119...af1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med reker/krabbe med godt brød og smør/aioli og servert med en god hvitvin? Lager seg selv og er kjempegodt

Anonymkode: 71119...af1

Men unngå brunmat i krabbe om du er gravid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biffsnadder med løk og sopp, pommes frites og bearnaise.

Skikkelig mat for skikkelige kjerringer 😄

Anonymkode: b78df...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...