Gå til innhold

Innskuddspensjon - gamle regler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en arbeidsgiver en kort periode for noen år siden. Jeg startet i ny jobb, var gravid og ble raskt sykemeldt. Etter endt foreldrepermisjon startet jeg i ny jobb.

Jeg startet i jobben 1. August, og startet i den nye jobb 1. September året etter. Jeg var sykemeldt fra slutten av oktober tror jeg, og var altså ikke tilbake på jobb før oppsigelsen i foreldrepermisjonen. Jobbet dermed ca 3 mnd, men sa først opp slik at siste dag som ansatt var 31. August året etter oppstart.

En god stund etterpå meldte arbeidsgiver meg ut fra a-registeret med virkning fra 31.12 samme år som jeg ble ansatt. På det tidspunktet var jeg fortsatt sykemeldt, foreldrepermisjon startet i månedsskiftet jan/feb. Utmelding skjedde først etter at jeg hadde startet i ny jobb, altså en god stund etter oppsigelse.

Siden dette var før de nye reglene om innskuddspensjon (12mnd regel), så mistet jeg hele pensjonsoppsparingen.

Jeg skjønner jo greia, men er det innafor? Har de lov til å melde meg ut av a-registeret når jeg er sykemeldt og ansatt? Dette gjorde også at foreldrepermisjonen min forsvant fra a-registeret.

Sliter med å finne igjen det gamle regelverket, men mener at man skal beholde opptjeningen om det var avtalt at arbeidet skulle gjenopptas etter foreldrepermisjon, så sant arbeidsforholdet hadde vart mer enn 12 måneder. 

Dette ble rotete, jeg syns dette er vanskelig. Noen som kan noe om dette, er vet hvem man kan spørre om hjelp?😅

Anonymkode: 2ef78...76d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det fast stilling? Hvor mange prosent?

Anonymkode: 58e25...88b

Skrevet

Jeg sto oppført som 100% fast ansatt i bemanningsbyrå, og var utleid til et firma. Det var bemanningsbyrået som betalte inn innskuddspensjon og betalte ut lønn. 

Anonymkode: 2ef78...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...