Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette med sponsing, det er både vanskelig og kjipt synes jeg. 

Jeg er selvstendig næringsdrivende i en egen liten bedrift. Og jeg får så mange spørsmål ang sponsing. Gevinster til utlodding, idrettslag, skoleklasser, vel-lag osv. 

Det er så vanskelig å si nei! Alle har jo en god sak.  Men det tas jo av lønna mi faktisk. Det er veldig lite av det som skal fradragsskrives og det er veldig lite man får igjen av markedsføring/reklame for det. Mange ganger nevnes det knapt. 

Hvor er det kommet fra, den forventningen om at private bedrifter kam sponse alt mulig? Jeg forstår store bedrifter som DnB osv. Men private små? 

Kommunalt/statlig ansatte hadde nok ikke funnet seg i å bli trukket noen kroner på lønna stadig vekk, fordi det skal brukes til sponsing. Eller skjer det kanskje? 

Anonymkode: c4eaf...54a

• 3 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gammel tråd, men har lyst til å dra denne opp. For dette engasjerer meg også. 

Som trådstarter spør, hvor kommer dette fra? 

Hvorfor forventes det at private bedrifter kan sponse og støtte all mulig? Folk skjønner jo at kommunale eller statlige ikke kan bidra, men hvorfor tror de at det er så greit for private?

Jada, det er muligens mer overskudd i det private. Men  å stadig gi støtte til det ene og det andre, hvordan kan det føres riktig i regnskapet? 

Det er jo lønna vår det tas av. I prinsippet ikke anderledes enn om private hjem bidrar med penger.  

Det er kanskje lettere for de som driver butikk som da kan støtte med å gi varer de ellers ikke får solgt. Men en del selvstendige næringsdrivende har ikke varer å selge og da heller ikke å gi bort. Da gjenstår kun pengestøtte. Reklameverdien er som regel lik null. 

Hvordan løser dere andre selvstendige næringsdrivende dette? 

I det lokale samfunnet er det kjempevanskelig. Man føler jo virkelig man blir sett på som gjerrig og ikke vil bidra til lokalsamfunnet. 

Skrevet

Jeg jobber i private bedrifter, stor sponsing med vesentlige pengebeløp er jo ofte en ledergruppe avgjørelse hvor man velger en eller flere i år som går godt og kanskje sammenfaller med andre verdier eller lokalsamfunn relasjoner for bedriften. Men private firmaer med litt størrelse har jo også ofte reklameartikler med logo og det har vært rimelig raust der jeg har jobbet å få sånt som Thermo kopper og drikke flasker ol man har allikevel til lodd premier for lokale idrettslag som ansatte ber om :) Som liten bedrift med ikke ekstremt overskudd og ikke reklame artikler på lager hadde jeg sagt beklager med null dårlig samvittighet, blir det sure miner er det dem som er frekke!

Anonymkode: 92a14...421

Skrevet

Jeg jobber i en mellomstor bedrift, og vi får ofte forespørsler fra idrettslag, FAU osv over hele landet.

Vi har ikke mye egne "effekter" med reflekser osv, så det de ønsker er jo varene våres gratis. Vi gir noe lokalt, men kan ikke gi til alle som spør.

Anonymkode: aa4db...ef0

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Du kan jo prøve å tenke ut metoder for å få ting som kan gi verdi.

- Har du en nettside for bedriften din? Om du ikke allerede er når #1 i din kategori eller område når du søker i Google, så kan det hjelpe med flere lenker. Be om lenker i retur for sponsing.

- Har de sosiale medier? be om at du inkluderes i rulleringen der.

- Har de nyhetsbrev eller en annen kundeliste? be om å nevnes på neste utsending!

Endret av isabelle.f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...