Gå til innhold

Har jeg kommet i overgangsalderen? Usikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 43 år og har i flere måneder hatt en menstruasjon som har regulert i styrke ang blødningene, noen ganger har jeg nesten ikke blødd, og andre ganger har jeg blødd mer som vanlig. Mensen har ikke kommet regelmessig hver måned heller, ca hver 3 uke.  Dette har jeg ikke før tenkt på men ser nå et mønster. Har også mistet mye sexlyst har jeg merket. Kjenner også på hetetokter, svetting, frysninger også. Veldig plagsomt er det. Klør også av og til rundt kjeden, kan klø meg til blods. Merker og at jeg har fått dårligere hukommelse, blir lett irritabel også. Våkner og om natten og har noen ganger nattesvette. Jeg har ingen mor siden hun er død så jeg får ikke spørre hun om hennes overgangsalder dessverre. Høres det ut som jeg har kommet i overgangsalderen? Jeg leste en kunne få de symptomene i flere år før mensen slutter. Jeg tror jeg skal snakke med legen og be han henvise meg til gynekolog. Jeg føler at jeg trenger hjelp til svette og frysninger som jeg har hatt mye i det siste. 

Anonymkode: fd47d...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som noe med stoffskiftet kanskje. Begynnende overgangsalder også.
Dra til lege å ta blodprøver. Eneste riktige her

Anonymkode: 71a04...e91

• Nyttig 2
Skrevet

Lurt å gå til en gynekolog, spesielt fordi du klør deg til blods.

Anonymkode: 555f3...a31

Skrevet

Du skriver "som har regulert i styrke ang blødningene". Skjønte ikke hva regulert har med dette å gjøre, har du brukt p-piller eller noe og prøvd å regulere mensen? Eller mente du rett og slett variert?

Uansett, ang. hvor lenge man kan ha mensen etter at overgangsalderen har begynt; jeg kan ikke svare for alle andre, men jeg hadde uregelmessig og varierende mens i fem-seks år før den ble borte for godt.

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen om jeg var deg, for å forhåpentligvis få noe svar. Jeg tror de kan ta en blodprøve. Kløen i underlivet var imidlertid ikke noe jeg kjente igjen fra min overgangsalder, kan du ha fått sopp i underlivet? Da trenger du en soppkur. Spør legen om det samtidig.

Anonymkode: cef68...137

Skrevet

Jeg er i overgangsalderen og har hatt kløe i perioder og det er normalt fikk jeg vite. Kløe på hele kroppen og i underlivet pga ph verdien som forandrer seg der nede. Jeg har fått sterkere kjønnslukt også😐 og svetter mer med sterkere svettelukt.

Anonymkode: 88fd1...235

Skrevet

ta blodprøve, om du vil ha et svar av verdi

var redd jeg var kommet i overgangsalderen, tok blodprøve, og der fantes ikke antydning

Anonymkode: b6006...455

Skrevet

Kanskje ikke overgansalder, men det som heter perimenopause? Vet ikke det norske ordet, men om du googler dette så finner du mye info! 

Jeg har nemlig samme symptomer som deg og er like gammel 😊 Var både til gynekolog,  og til fastlege for blodprøver, men ingen tegn til overgansalder. 

Leste meg da opp på nett, og sjekket engelske nettsider for da finner man ofte mer info, og alt stemmer med perimenopause - som da er tiden før overgansalder og ofte starter rundt 40 og utover 😊

Anonymkode: 94230...95e

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kanskje ikke overgansalder, men det som heter perimenopause? Vet ikke det norske ordet, men om du googler dette så finner du mye info! 

Jeg har nemlig samme symptomer som deg og er like gammel 😊 Var både til gynekolog,  og til fastlege for blodprøver, men ingen tegn til overgansalder. 

Leste meg da opp på nett, og sjekket engelske nettsider for da finner man ofte mer info, og alt stemmer med perimenopause - som da er tiden før overgansalder og ofte starter rundt 40 og utover 😊

Anonymkode: 94230...95e

ja det er premenopause det heter. jeg leste og at ofte slo det ikke ut på blodprøver at hormonene var redusert før en var kommet i menopause, altså etter siste menstruasjon. Ja jeg er sikker på at jeg har dette nå.

Anonymkode: fd47d...607

• 2 uker senere...
Skrevet

Høres ut som du er i perimenopausen ja. Dette kan ikke påvises av noe blodprøver fikk jeg beskjed om av min gynekolog, fordi hormonene svinger fra dag til dag i denne periode. Anbefaler anitabymenopause sine nettsider. Hun kan mye om dette eller kjøpe boka til Helena Enger. Her får du alt du trenger av nyttig info. Jeg er selv 46 år og har nok vært i perimenopause noen år, men det eskalerte for ca 7 mnd siden. Mye skjer med kroppen vår i denne perioden og ble vettskremt av alle symptomene, men det finnes god hjelp å få, så oppsøk gynekolog. Fastleger vet somregel veldig lite om dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...