Gå til innhold

Kommunal vs privat, fordeler og ulemper mm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den private har god bemanning/lite fravær, opparbeidet kunstig uteområde, går lite turer og har mange barn på hver avdeling samt generelt over barnehagen (stor bhg). Trangt i garderobene mtp våte klær, lite areal pr barn (men innenfor kravene sånn akkurat), men nybygd og fint lokale. Vi har hatt barn her før og har erfaring med den, ikke bare god mtp rutiner, gjennomføring, kommunikasjon. 

Den kommunale har bedre plass, færre barn, naturlig, svært og flott uteområde, går turer hver uke og har et bedre kostholdsfokus. Lokalet er gammelt, men velholdt og oppusset. Liten barnehage, 3 små avdelinger. Har ikke personlig erfaring, men hører mye positivt fra andre. Dog det gjorde og gjør vi enda om den andre også, vi har jo alle forskjellige ønsker, forventninger og preferanser. 

Hva er dine tanker, og hva vektlegger du? 

Anonymkode: 07f31...b58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den private er veldig nært hjemmet, den kommunale er 10-15 mins gange unna. 

Skrevet

Ville gått de 10 ekstra minuttene for den kommunale, ser ut som det er flere fordeler for barnet å gå der.

Vi har en liten bhg, noe lite uteområde også men har inntrykk av at de går mye turer. Når det er lite barn i bhg så gjør de gjerne noe ekstra som å gå ekstra turer. Bhg ligger i samme bygg som nærskolen slik at de kan bruke gymsalen. 
fravær kommer vel ann på de ansatte. På vår gruppe er det godt voksne som nesten aldri er borte, på den andre gruppa er det fler yngre ansatte og dermed mer utskifting. 

Anonymkode: 00333...88f

Skrevet

Det er to ulemper du nevner med den kommunale: avstand og at lokalene er eldre. Samtidig sier du at de er velholdte og oppusset. Den eneste reelle ulempen er med andre ord avstanden. Ulempene med den andre går både på bygningsmessige ting, kommunikasjon og kosthold. Særlig det med kommunikasjon ville jeg reagert på. 

Ut fra dine beskrivelser ville jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde valgt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den private har god bemanning/lite fravær, opparbeidet kunstig uteområde, går lite turer og har mange barn på hver avdeling samt generelt over barnehagen (stor bhg). Trangt i garderobene mtp våte klær, lite areal pr barn (men innenfor kravene sånn akkurat), men nybygd og fint lokale. Vi har hatt barn her før og har erfaring med den, ikke bare god mtp rutiner, gjennomføring, kommunikasjon. 

Den kommunale har bedre plass, færre barn, naturlig, svært og flott uteområde, går turer hver uke og har et bedre kostholdsfokus. Lokalet er gammelt, men velholdt og oppusset. Liten barnehage, 3 små avdelinger. Har ikke personlig erfaring, men hører mye positivt fra andre. Dog det gjorde og gjør vi enda om den andre også, vi har jo alle forskjellige ønsker, forventninger og preferanser. 

Hva er dine tanker, og hva vektlegger du? 

Dette er en stoooor fordel. Har ikke barn selv, men har jobbet i barnehage.

Anonymkode: ab73b...c90

Skrevet

Jeg ville valgt en barnehage med store og fine uteområder om de er mye ute og gode inneområder om de er mye inne hvor barna ikke må gå oppå hverandre hele tiden. Vi flyttet fra en kommunal barnehage ett sted til annen kommunal (den beste i den kommunen) og det så så nedtur. Den første bhg hadde stort uteområde og stort felles inneområde for hele bgh (som liten gymsal), fellesområde for avdelingen samt masse smårom med vindu som gjorde at barn kunne være i smågrupper. Den andre bhg hadde små uteområder, trang gang i annen etasje enn hovedrom, kun ett stort område som kunne deles litt om.  Hadde jeg visst at alle barnehagene i kommunen (inkl private) var like dårlige hadde jeg valgt annen kommune å flytte til…

Anonymkode: 0b8e9...87b

Skrevet

Kanskje disse listene er til hjelp om du er usikker eller finne de barnehagene det er snakk om?

http://smooth-storage.aptoma.no/users/drp-nettavisen-upload/files/NA24/Foreldreundersøkelsen.pdf

http://smooth-storage.aptoma.no/users/drp-nettavisen-upload/files/NA24/Barnehage.pdf

Anonymkode: 61219...a93

Slike undersøkelser må man ta med ei klype salt. 

et eksempel: Den ene barnehagen barna våre har gått i hadde varme og sunne måltider hver eneste dag til lunsj. Brød og rundstykker ble bakt på avdelingene. Mat var et stort fokus for barnehagen, og ungene var ofte delaktige i matlaginga. 

En annen barnehage vi har hatt barn i hadde kneip med enkelt pålegg hver dag. Varmmat var annenhver fredag, og da var det osteskiver eller fiskepinner med ketsjup. 

På Foreldreundersøkelsen gjorde den siste barnehagen det bedre enn den første på spørsmål om ernæring og mattilbud. Selv om den som scoret lavest jo objektivt sett var milevis bedre. 

Hvorfor? Jo fordi man svarer utifra sine forventninger. Den første barnehagen hadde en foreldregruppe med store krav og forventninger, mens den andre hadde en annen foreldregruppe. 

Anonymkode: a7ed4...75a

• Liker 3
Skrevet

Slike undersøkelser må man ta med ei klype salt. 

et eksempel: Den ene barnehagen barna våre har gått i hadde varme og sunne måltider hver eneste dag til lunsj. Brød og rundstykker ble bakt på avdelingene. Mat var et stort fokus for barnehagen, og ungene var ofte delaktige i matlaginga. 

En annen barnehage vi har hatt barn i hadde kneip med enkelt pålegg hver dag. Varmmat var annenhver fredag, og da var det osteskiver eller fiskepinner med ketsjup. 

På Foreldreundersøkelsen gjorde den siste barnehagen det bedre enn den første på spørsmål om ernæring og mattilbud. Selv om den som scoret lavest jo objektivt sett var milevis bedre. 

Hvorfor? Jo fordi man svarer utifra sine forventninger. Den første barnehagen hadde en foreldregruppe med store krav og forventninger, mens den andre hadde en annen foreldregruppe. 

Anonymkode: a7ed4...75a

Nettopp dette. Jeg tar ikke andres meninger om de forskjellige barnehagene så alvorlig, da det er så individuelt hva man forventer og dermed hvor vidt man er fornøyd eller ikke. En mor i barnehagen vi har hatt barn i alt var kjempefornøyd med barnehagen og kunne ikke brydd seg mindre om at hun ikke fikk vite noe som helst om dagene deres, med mindre de øvde på å skrive, da syns hun det var interessant å høre. Dette sa hun selv. Selv er jeg like interessert i å høre at barnet har lekt med X og Y i dag, når hun ellers leker med A og B mest, eller at hun har funnet en mark i den lille jordflekken de har og tatt vare på den hele utetiden for å kunne vise meg den - men så forsvant den før jeg kom likevel. Skrive kan hun lære på skolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...