Gå til innhold

Menn over 50, er de ikke ofte skaprasister?

Anbefalte innlegg

Gjest plusskatten
Skrevet

Tenker på saken ny med en kjent komiker. Hva er din erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men de har ofte mer dritt og faenskap å komme med i fylla.

• Liker 6
Skrevet

Nei, men de tror ofte de er guds gave til kvinner

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nja, svigerforeldrene mine er langt i fra skaprasister, jeg og kona holder oss stort sett unna fordi de kan finne på å bare bruke n-ordet helt fritt hvis de ser mørkhudede. Skjedde mens vi var på restaurant en gang, kelneren var mørkhudet og de bare sa ut høyt noe ala "ansetter de n-ord her?". Siste gang vi gjorde noe som helst på offentlig plass med dem.

• Hjerte 2
Skrevet

For min del er jeg kulturelt forutinntatt, siden jeg har null problem med hudfarge så lenge de har vestlige kulturelle kjennetegn som punktlighet, holde avtaler/det de lover de skal gjøre, etc. Dette er basert på egen, opplevd empiri hvor jeg gjennom et langt yrkesliv har samlet nok data om noen folkeslag til å generalisere.

Ikke det at det er så mange kulturer jeg er negativ forutinntatt mot.

Anonymkode: 89106...6cf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Min far er 50+ og overrasker stadig med antikverte og rasistiske holdninger, men det virker mer som han VIL ha noen å være forbanna på og det er vel "lettere" å være forbannet på de "andre" enn å se litt inn i seg selv. Tror mange menn på den alderen bare leter etter en unnskyldning til å være grenseoverskridende, som en måte å vise seg selv som tøff og "barsk" og det er patetisk. Nå er faren min rimelig tørst også og det er utrolig hva han kan lire ut av seg i fylla, for det er så mye undertrykt aggresjon der, noe som ser ut til å være tilfelle for denne generasjonen med "menn". Hvis de hadde tatt seg bryet med å jobbe med sine egne demoner og ikke drukket som mange norske menn gjør (altså for mye) så hadde de ikke vært så urettmessig forbanna hele tiden. Hvite menn er så tafatte og det begynner virkelig å vise. De hater at verden går fremover. Og det går ut over kvinner, minoriteter og de "andre" i samfunnet. 

Anonymkode: 3fc78...29c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

*** Innvandrermenn under 50, er de ikke ofte skaprasister?

Anonymkode: 0308a...5e8

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er over 50 og ikke rasist, men ikke spesielt glad i fjerne kulturer. Foretrekker norsk og nordisk kultur her. Er ikke vi som skal rette oss etter otlendingene.

Anonymkode: 7ae12...c49

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

*** Innvandrermenn under 50, er de ikke ofte skaprasister?

Anonymkode: 0308a...5e8

Du kan godt fjerne «skap» delen.

• Liker 9
Skrevet

Jo, satt på nattbuss og vitser med rasistiske undertoner i fleng kom fra typisk 50-60åringer. 

Er en gruppe som utsletter seg vel selv pga naturlig alderdom snart

Anonymkode: 803d6...c90

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tror at det er mange skaprasister, men de fleste forstår at det ikke er pk/lovlig, så de oppfører seg skikkelig blant folk. Det ulmer nok under overflaten i enkelte situasjoner, avhengig av hva det er.

Jeg har sett en serie på nrk nettopp, den tynne blå linjen. Jeg kan forstå at noen er skremt.

Endret av Adobyen
Skrevet
Entern skrev (4 timer siden):

Du kan godt fjerne «skap» delen.

Må du  slutte å overdrive.   De mest misbrukte ordene her på kg = Rasist, narsissist og psykopat.  Gått aldeles av skaftet hele greiene.     Tullete moteord som mister sin "kraft" når de blir misbrukt sånn.

Anonymkode: 08ff6...72b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Menn over 50 har litt erfaring og ser hva som skjer med Europa , så de har som oftest en grunn til i hvertfall ha en viss skepsis, om ikke direkte rasistisk.

Anonymkode: 77a50...275

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Menn over 50 har litt erfaring og ser hva som skjer med Europa , så de har som oftest en grunn til i hvertfall ha en viss skepsis, om ikke direkte rasistisk.

Anonymkode: 77a50...275

Nettopp.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må du  slutte å overdrive.   De mest misbrukte ordene her på kg = Rasist, narsissist og psykopat.  Gått aldeles av skaftet hele greiene.     Tullete moteord som mister sin "kraft" når de blir misbrukt sånn.

Anonymkode: 08ff6...72b

Å, det er jeg enig i.

Skrevet

Nei. Det er ikke mitt inntrykk at de er rasister eller skaprasister. Men de har erfaring med alle slags folk, så de kan gjerne komme med noen sleivete kommentarer. Uten at det er ment rasistisk. Jeg er kun 41, men med de nærmeste kan jeg fremdeles si neger om mennesker som er svart i huden. Neger er ikke noe negativt ord for meg, det sier kun at vi snakker om han eller hun som har svart hud. Men jeg forstår at andre tolker det rasistisk, så jeg bruker det bare når jeg snakker med folk som jeg vet deler min oppfatning. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
tøydokka skrev (3 timer siden):

Nei. Det er ikke mitt inntrykk at de er rasister eller skaprasister. Men de har erfaring med alle slags folk, så de kan gjerne komme med noen sleivete kommentarer. Uten at det er ment rasistisk. Jeg er kun 41, men med de nærmeste kan jeg fremdeles si neger om mennesker som er svart i huden. Neger er ikke noe negativt ord for meg, det sier kun at vi snakker om han eller hun som har svart hud. Men jeg forstår at andre tolker det rasistisk, så jeg bruker det bare når jeg snakker med folk som jeg vet deler min oppfatning. 

Vet du når og hvem det ble brukt av originalt? Om jeg kaller noen en idiot, og ordet «idiot» ikke er noe negativt for meg, betyr det ikke at jeg kan gå rundt og slenge det ordet etter folk når det passer meg. Skjerp deg 😄

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
tøydokka skrev (3 timer siden):

Rasistiske kommentarer (eller sleivete) er rasistiske uansett hvordan de er «ment».

Ser flere argumenterer med at eldre men har mer erfaring med forskjellige mennesker, men det er ikke det jeg har opplevd. Samfunnet er mye mer multikulturelt i dag en det var for 50 år siden. Så og si alle under 20 år har hatt mange flerkulturelle venner i løpet av skolen og sannsynligvis på fritiden og, og er derfor vant med flerkulturelle. Hvor eldre du blir hvor Støre er sjansen for at du Kun hadde hvite klassekamerater i helle skolegangen, og at du har kun hvite venner og omgangskrets. 

Så blir jeg litt nyskjerrig på hvorfor du føler et behov for å bruke ord du tydeligvis vet er sårende for mange? Du skriver at ordet ikke er negativt ment for deg, men du skjønner jo at det er negativt da du ikke sier det foran fremmede. Har du mange ord du «omskriver» meningen til og bruker «kreativt» med venner?

• Liker 3
Skrevet

Ikke mer enn kvinner over 50, mannsjåvinister derimot.

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Rasistiske kommentarer (eller sleivete) er rasistiske uansett hvordan de er «ment».

Ser flere argumenterer med at eldre men har mer erfaring med forskjellige mennesker, men det er ikke det jeg har opplevd. Samfunnet er mye mer multikulturelt i dag en det var for 50 år siden. Så og si alle under 20 år har hatt mange flerkulturelle venner i løpet av skolen og sannsynligvis på fritiden og, og er derfor vant med flerkulturelle. Hvor eldre du blir hvor Støre er sjansen for at du Kun hadde hvite klassekamerater i helle skolegangen, og at du har kun hvite venner og omgangskrets. 

Så blir jeg litt nyskjerrig på hvorfor du føler et behov for å bruke ord du tydeligvis vet er sårende for mange? Du skriver at ordet ikke er negativt ment for deg, men du skjønner jo at det er negativt da du ikke sier det foran fremmede. Har du mange ord du «omskriver» meningen til og bruker «kreativt» med venner?

Hva er en rasistisk kommentar? Er det eksempelvis rasistisk for hvite menn over 50, som helt korrekt i det vesentlige ikke har vokst opp med mange innvandrere, påpeker at det er mye negativt med innvandring? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...