Gå til innhold

Bevise samvær med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

jeg har en helt sprø sak med Nav ang barnebidrag. 
Jeg har ingen samværsavtale med den andre forelderen. 
Hen har full foreldreansvar og vi har ingen samværsavtale. 
Men barnet er 17 og er mye hos meg. 
Mekling er fånyttes da meklingskontoret kun tar saker inntil barnet er 16 år. 
Jeg har forsøkt å få familie og venner (og barnet selv) til å signere på at barnet faktisk er på samvær. Men Nav godtar ikke dette som godt nok bevis. 
De krever bevis fra offentlig instans. 
Men offentlige instanser har stengt i helgene når barnet er her. 
Hvordan i alle dager kan jeg da bevise overfor Nav at barnet faktisk er her?? 
Jeg betaler fullt barnebidrag, men dette føles blodig urettferdig når barnet er mye her og overnatter 

Anonymkode: 6f053...2bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal nevnes at motparten nekter for at barnet er hos meg og nekter å lage samværsavtale. 
å gå i retten med en 17 åring virker jo helt tullete og dette vet motparten. 
Dermed vinner hen masse penger og jeg taper masse 

ts

Skrevet

Min eks påsto at han hadde samvær annenhver helg og en dag i uken med våre barn. Saken var at han ikke hadde noe med barna å gjøre i det hele tatt. Barna fikk ikke lov å kontakte han på hverken Mail, sms, tlf eller møte opp hos han.

Barna mine var tenåringer og skrev under på ett brev hvor jeg fortalte hbordan situasjonen var. Dermed ble han dømt til å betale fullt bidrag for alle barna. Han var ute med 10K i mnd pga han hadde opparbeidet seg bidragsgjeld på over 100k.

Syntes ikke synd på han i det hele tatt.

Anonymkode: 6b559...24f

• Liker 2
Skrevet

Det er ett år igjen. Og du er passe teit selv, som har bedt barnet signere på at det er på besøk og dermed dratt barnet inn i bidragskonflikten. 

Anonymkode: 5d5df...e04

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei 

jeg har en helt sprø sak med Nav ang barnebidrag. 
Jeg har ingen samværsavtale med den andre forelderen. 
Hen har full foreldreansvar og vi har ingen samværsavtale. 
Men barnet er 17 og er mye hos meg. 
Mekling er fånyttes da meklingskontoret kun tar saker inntil barnet er 16 år. 
Jeg har forsøkt å få familie og venner (og barnet selv) til å signere på at barnet faktisk er på samvær. Men Nav godtar ikke dette som godt nok bevis. 
De krever bevis fra offentlig instans. 
Men offentlige instanser har stengt i helgene når barnet er her
Hvordan i alle dager kan jeg da bevise overfor Nav at barnet faktisk er her?? 
Jeg betaler fullt barnebidrag, men dette føles blodig urettferdig når barnet er mye her og overnatter 

Barnet er så mye hos deg at du vil endre bidraget - men barnet er også bare hos deg i helgene når alt er stengt? Da er det kanskje ikke så mye og ofte likevel...?

Det er snakk om måneder før barnet fyller 18 og alt endrer seg - er det virkelig verdt å krangle om det? Hvis rettferdighet er det viktigste for deg, er jo den enkle løsningen å si til barnet at hen ikke kan komme, fordi du betaler for at hen er hos den andre foreldren. Jeg skjønner prinsippet her, men man må velge sine kamper, og her ville jeg svelget kamelen og heller satt pris på å ha mer samvær.

Anonymkode: 17c5b...569

• Liker 1
Skrevet

Barnet er her ca hver andre helg. 
Så det utgjør faktisk en hel del! 
ts

Skrevet

Spør NAV?

Om de krever det kan det jo ikke akkurat være første gang de er borti problemstillingen.

Politiet?

Anonymkode: a94f2...a3f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet er her ca hver andre helg. 
Så det utgjør faktisk en hel del! 
ts

Er jo ingenting

Anonymkode: 20c0f...a78

• Liker 2
Skrevet

Hvor lenge er det til barnet fyller 18? Du skal bare betale bidrag til den andre forelderen frem til barnet fyller 18, og direkte til barnet etter fylte 18 og frem til h»n er ferdig på vgs. Hadde ikke orka å bruke så mye tid og energi på det siden barnet allerede er 17 år.

Anonymkode: 4c0cb...d76

Skrevet

Spør NAV hvordan du da kan dokumentere det.  Kan det gjøres med bilder?  Ta vare på all kommunikasjon (mail/sms) med NAV, ex og barn som dokumentasjon. 

Helt horribelt at din ex motarbeider deg bare for å melke deg for ekstra bidrag.  Ja, det finnes bidragsytere som klarer å lure seg unna bidrag, men du betaler jo allerede max, så her har du en god sak. Og når et barn på 17 år kommer frivillig på overnatting, er det ingenting som tyder på at dere har et dårlig forhold iallefall. 

Anonymkode: 58f65...bdc

• Liker 1
Skrevet

Er jo bare å ta bilder? sms bevis? 

Anonymkode: a044f...fd7

Skrevet

Som du beskriver samværet vil du havne i samværsklasse 1, og fradraget er 550 kroner måneden. I maks 12 måneder og med fradrag for gebyret for fastsettelse. Er dette virkelig noe å krangle om?

Anonymkode: 20fae...16e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Som du beskriver samværet vil du havne i samværsklasse 1, og fradraget er 550 kroner måneden. I maks 12 måneder og med fradrag for gebyret for fastsettelse. Er dette virkelig noe å krangle om?

Ja, av prinsipp er det noe å krangle om.  Det hadde sikkert vært bred støtte til bidragsmottaker om det var motsatt at bidragsyter betalte 550 kr for lite.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går sansynligvis tilbake i tid. Ett år bør være greit å få tilbakebetalt. Inntil tre år er mulig.

For noen er et mnd beløp på 550 kr.et beløp som hjelper. Spesielt i tider som nå.

Jeg tenker TS. kan be om et møte med NAV.  Det er vanskelig å ta med barnet til møtet siden TS. ikke har foreldreansvar.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, av prinsipp er det noe å krangle om.  Det hadde sikkert vært bred støtte til bidragsmottaker om det var motsatt at bidragsyter betalte 550 kr for lite.

Jeg ville svart det samme. Ri prinsipper med barnet som offer? Nei takk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...