AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Babyen vår på snart 5 måneder har vært krevende fra dag 1. Det har vært mye gråt, uro og utfodringer hver eneste dag,. Vi har vært hos flere leger og snakket mye med helsestasjon, men først nå får vi utredning for mulig melkeallergi. Jeg har grått hver eneste dag og angret på at vi har fått barn. Jeg får fysisk vondt i hele kroppen hver gang han gråter og selv om det er litt bedre nå er jeg så tynnslitt at jeg takler mindre nå. Har vært hos legen min, men hun konkluderte med at jeg ikke var fødselsdeprimert og dermed ikke kan sykemeldes, derfor har mannen min vært sykemeldt fra sin jobb og i tillegg tatt ut ferien sin sånn at jeg ikke skal være alene. Føler meg så utrolig mislykket, får liksom høre fra leger og helsestasjon at det er slitsomt for alle den første tiden, men jeg ser jo at vi har et mer krevende barn enn andre på samme alder så blir litt frustrert over å bli "satt i samme bås" som de som "bare" har kveldsuro, ammertrøbbel, søvnregresjon eller søvnproblemer. Vi har alle disse utfordringene i tillegg til gråt og uro hver dag. Misforstå meg rett, jeg skjønner at det er vanvittig slitsomt å få barn selv om man har en relativt enkel baby. Er det vanlig at far/medmor også sykemeldes? Føler virkelig at jeg har mislykkes som mor som ikke er i stand til å ta meg av mitt eget barn uten hjelp fra far. Anonymkode: 28979...fab 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Føler med deg. Min første var high need baby, med kolikk og full pakke. Far kan ta omsorgsdager om du er så nedkjørt at du ikke kan ta vare på barnet. Det er det som kalles sykt-barn-dager på folkemunne; dette er noe man kan ta om enten barnet er sykt, eller den som skal ta vare på barnet er sykt. Men man har jo begrenset med slike dager, så det er ikke en langtidsløsning. Anonymkode: 8bf59...299
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Hva ble far sykmeldt for? Trodde ikke leger kunne skrive sykmelding pga andres sykdom? Anonymkode: 09add...752
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva ble far sykmeldt for? Trodde ikke leger kunne skrive sykmelding pga andres sykdom? Anonymkode: 09add...752 Fordi han også har vært utslitt. Lite søvn og vanskelige dager. Slitsomt å komme hjem til en utslitt partner og en unge som hyler, men det er definitivt jeg som har hatt det tyngst. Skal visst mye til å bli sykemeldt i permisjon. Anonymkode: 28979...fab 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Føler med deg. Min første var high need baby, med kolikk og full pakke. Far kan ta omsorgsdager om du er så nedkjørt at du ikke kan ta vare på barnet. Det er det som kalles sykt-barn-dager på folkemunne; dette er noe man kan ta om enten barnet er sykt, eller den som skal ta vare på barnet er sykt. Men man har jo begrenset med slike dager, så det er ikke en langtidsløsning. Anonymkode: 8bf59...299 Takk ❤️ Sjefen hans var veldig på tilbudssiden så kunne sikkert funnet en løsning, men han anbefalte å gå til lege for sykemelding så derfor det ble slik. Kjenner vi begge trenger en mer langsiktig løsning og ikke bare sånn sykemelding uke til uke. Slitsomt for oss begge. Anonymkode: 28979...fab
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 Jeg har en baby som hater bilstol og vogn o.l, men ellers fornøyd. Vi har lite nettverk, jeg sliter med tanker etter fødselen, har ikke sovet nesten og er helt utbrent. Blitt sykemeldt med fødselsdepresjon nå. Gråter bare og er fortvilet. Trist og tom. Pappaen har søkt om å ta over resterende permisjon, og jeg skal til behandling på dps Anonymkode: a99c7...184 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fordi han også har vært utslitt. Lite søvn og vanskelige dager. Slitsomt å komme hjem til en utslitt partner og en unge som hyler, men det er definitivt jeg som har hatt det tyngst. Skal visst mye til å bli sykemeldt i permisjon. Anonymkode: 28979...fab Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor ikke du kunne bli sykemeldt. Du høres ikke ut som du har det tipptopp akkurat. Hvorfor konkluderte hun med at du ikke var deprimert? Fordi du ikke har konkrete selvmordstanker liksom? Når man får fysisk angstreaksjon av at babyen gråter så har det gått for langt. Anonymkode: c03a1...88f 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 Du må da kunne bli sykmeldt for feks angst? Utbrent? Det er mer som kan ramme en mor enn fødselsdepresjon, selv om det virker som det er det eneste helsevesenet bryr seg om når det gjelder mor. Er hun ikke deprimert (og potensielt ikke tar seg godt nok av barnet) får hun seile sin egen sjø, liksom. Føler med deg ❤ Anonymkode: 9a116...a7e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har en baby som hater bilstol og vogn o.l, men ellers fornøyd. Vi har lite nettverk, jeg sliter med tanker etter fødselen, har ikke sovet nesten og er helt utbrent. Blitt sykemeldt med fødselsdepresjon nå. Gråter bare og er fortvilet. Trist og tom. Pappaen har søkt om å ta over resterende permisjon, og jeg skal til behandling på dps Anonymkode: a99c7...184 Trist i høre ❤️ Sender deg varme tanker. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor ikke du kunne bli sykemeldt. Du høres ikke ut som du har det tipptopp akkurat. Hvorfor konkluderte hun med at du ikke var deprimert? Fordi du ikke har konkrete selvmordstanker liksom? Når man får fysisk angstreaksjon av at babyen gråter så har det gått for langt. Anonymkode: c03a1...88f Jeg synes også det var rart. Dagen jeg kom dit hadde var jeg så sliten at jeg såvidt klarte å stå opp og jeg gråt under hele timen. Men hun spurte jeg var konstant deppa og aldri så noen lyspunkt og jeg sa som sant var at det innimellom var fine stunder når sønnen min var tilfreds og ikke gråt. Derfor er det ikke fødselsdepresjon. Men hadde ikke mannen min blitt sykemeldt og vært med oss hadde jeg nok møtt veggen ganske kjapt. Anonymkode: 28979...fab 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må da kunne bli sykmeldt for feks angst? Utbrent? Det er mer som kan ramme en mor enn fødselsdepresjon, selv om det virker som det er det eneste helsevesenet bryr seg om når det gjelder mor. Er hun ikke deprimert (og potensielt ikke tar seg godt nok av barnet) får hun seile sin egen sjø, liksom. Føler med deg ❤ Anonymkode: 9a116...a7e I f.eks. USA er jo postpartum anxiety en greie og anses som et problem på linje med fødselsdepresjon. For eksempel at man har sånn angst for krybbedød at man ikke klarer å sove men blir sittende og passe på at babyen puster. Men i Norge er det ikke noe særlig til tema, virker det som. Anonymkode: c03a1...88f 1 2
Synne-Marie Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 Er det legen eller helsestasjon som konkluderer med at du ikke er deprimert? Ville tatt en runde til og bedd om å bli screenet (Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS)). Det er ikke vanlig å være så nedkjørt at man får angst når babyen gråter. Eller begynner å tenke at man er mislykket og ikke klarer å ta vare på babyen alene, når man i realiteten er helt ukjørt av søvnmangel og konstant omsorgslevering. Joda, det er tøft for alle å få barn, men så tøft skal det ikke være. 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trist i høre ❤️ Sender deg varme tanker. Jeg synes også det var rart. Dagen jeg kom dit hadde var jeg så sliten at jeg såvidt klarte å stå opp og jeg gråt under hele timen. Men hun spurte jeg var konstant deppa og aldri så noen lyspunkt og jeg sa som sant var at det innimellom var fine stunder når sønnen min var tilfreds og ikke gråt. Derfor er det ikke fødselsdepresjon. Men hadde ikke mannen min blitt sykemeldt og vært med oss hadde jeg nok møtt veggen ganske kjapt. Anonymkode: 28979...fab Hva i alle dager. Har du vært fornøyd med legen ellers? Og har du valgmuligheter? Tror nesten jeg hadde byttet fastlege over det der. Det er jo ikke sånn at alle som er deprimerte ikke smiler litt innimellom alt det tunge? Anonymkode: c03a1...88f 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Synne-Marie skrev (3 minutter siden): Er det legen eller helsestasjon som konkluderer med at du ikke er deprimert? Ville tatt en runde til og bedd om å bli screenet (Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS)). Det er ikke vanlig å være så nedkjørt at man får angst når babyen gråter. Eller begynner å tenke at man er mislykket og ikke klarer å ta vare på babyen alene, når man i realiteten er helt ukjørt av søvnmangel og konstant omsorgslevering. Joda, det er tøft for alle å få barn, men så tøft skal det ikke være. Enig. Ikke vanlig og bør absolutt ikke normaliseres. Anonymkode: c03a1...88f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må da kunne bli sykmeldt for feks angst? Utbrent? Det er mer som kan ramme en mor enn fødselsdepresjon, selv om det virker som det er det eneste helsevesenet bryr seg om når det gjelder mor. Er hun ikke deprimert (og potensielt ikke tar seg godt nok av barnet) får hun seile sin egen sjø, liksom. Føler med deg ❤ Anonymkode: 9a116...a7e Takk ❤️ Jeg trodde jeg kunne bli sykemeldt selv om jeg ikke er fødselsdeprimert, men det var ikke så enkelt. Anonymkode: 28979...fab
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 Synne-Marie skrev (46 minutter siden): Er det legen eller helsestasjon som konkluderer med at du ikke er deprimert? Ville tatt en runde til og bedd om å bli screenet (Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS)). Det er ikke vanlig å være så nedkjørt at man får angst når babyen gråter. Eller begynner å tenke at man er mislykket og ikke klarer å ta vare på babyen alene, når man i realiteten er helt ukjørt av søvnmangel og konstant omsorgslevering. Joda, det er tøft for alle å få barn, men så tøft skal det ikke være. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hva i alle dager. Har du vært fornøyd med legen ellers? Og har du valgmuligheter? Tror nesten jeg hadde byttet fastlege over det der. Det er jo ikke sånn at alle som er deprimerte ikke smiler litt innimellom alt det tunge? Anonymkode: c03a1...88f AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Enig. Ikke vanlig og bør absolutt ikke normaliseres. Anonymkode: c03a1...88f Det var legen som konkluderte med det. Når jeg har lest om fødselsdepresjon føler jeg kanskje ikke at jeg faller helt under den beskrivelsen, men at jeg har en form for depresjon er jeg ganske sikker på. Legen min har egentlig vært ganske bra tidligere, men nå har jeg ikke stått i en så tung situasjon tidligere. Jeg har også slitt litt med at situasjonen har blitt normalisert. Jeg skjønner at mange går gjennom tøffe tider, men det gjør jo at jeg føler meg enda mer mislykket når jeg ikke klarer meg uten hjelp, mens alle andre tydeligvis får det til. Takk for svarene deres ❤️ Anonymkode: 28979...fab 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det var legen som konkluderte med det. Når jeg har lest om fødselsdepresjon føler jeg kanskje ikke at jeg faller helt under den beskrivelsen, men at jeg har en form for depresjon er jeg ganske sikker på. Legen min har egentlig vært ganske bra tidligere, men nå har jeg ikke stått i en så tung situasjon tidligere. Jeg har også slitt litt med at situasjonen har blitt normalisert. Jeg skjønner at mange går gjennom tøffe tider, men det gjør jo at jeg føler meg enda mer mislykket når jeg ikke klarer meg uten hjelp, mens alle andre tydeligvis får det til. Takk for svarene deres ❤️ Anonymkode: 28979...fab Kan du bytte lege? Anonymkode: a99c7...184
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan du bytte lege? Anonymkode: a99c7...184 Kan jo det, men er ingen garanti for å få en bedre lege. Vil tro de beste legene har lange ventelister. Skal se litt på det. Anonymkode: 28979...fab
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det var legen som konkluderte med det. Når jeg har lest om fødselsdepresjon føler jeg kanskje ikke at jeg faller helt under den beskrivelsen, men at jeg har en form for depresjon er jeg ganske sikker på. Legen min har egentlig vært ganske bra tidligere, men nå har jeg ikke stått i en så tung situasjon tidligere. Jeg har også slitt litt med at situasjonen har blitt normalisert. Jeg skjønner at mange går gjennom tøffe tider, men det gjør jo at jeg føler meg enda mer mislykket når jeg ikke klarer meg uten hjelp, mens alle andre tydeligvis får det til. Takk for svarene deres ❤️ Anonymkode: 28979...fab Mja. Jeg tror ikke alle andre får det så lett til. Man klarer seg igjennom det, men til hvilken pris? Jeg var mye alene pga. mannen jobber i Nordsjøen og jeg er altfor dårlig til å spørre om hjelp fordi jeg vil klare alt selv🙄 I ettertid skulle jeg ønske at jeg ble sykemeldt så mannen kunne være hjemme. Og at jeg oftere spurte om svigermor kunne hjelpe meg. Jeg hadde det omtrent like tøft som du har det, bare at min baby hadde ikke allergi eller noe sånt, dvs. mye enklere enn din. Helt normalt krevende baby, vil jeg tro. Og likevel var jeg helt ødelagt. Så i mine øyne er du knalltøff Anonymkode: c03a1...88f 1
Kyllingmonk Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 Kudos til deg for å prøve å få hjelp og jeg får inderlig vondt av å høre at du ikke får den hjelpen. Det du kjenner på er helt normalt, altså den dårlige samvittigheten og at du føler deg mislykket fordi du ikke klarer å stå i det, men det betyr ikke at det er noe galt i det! Du står i en krise med hormoner som jobber mot deg og det viktigste i den situasjonen er å innse sine begrensinger og få hjelp. Det er rystende at du blir møtt på den måten av helsevesenet når man vet at risikoen for depresjon, psykose, selvmord og mishandling er kraftig øket i barseltiden og forsterkes av den situasjonen du er i. Du er IKKE mislykket som ikke klarer å stå i dette alene, du er tvert i mot sterk og tøff som har innsett at dette ikke går og det steget du har tatt er det beste du kan gjøre for deg selv og barnet ditt. Be om mer hjelp, få familie på banen, venner osv. Vær åpen og ærlig, folk ønsker å hjelpe og du vil bli møtt med forståelse og støtte. Legger ved link til brosjyren som deles ut på barsel, den hadde ikke blitt delt ut om ikke situasjonen du er i er normal og man ønsker å være i forkant. Du har gjort alt rett! https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/10-smarte-tips-til-alle-blivende-og-nybakte-foreldre
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #20 Skrevet 15. november 2022 Her hadde barnet kolikk, og far har vært hjemme med meg hver eneste dag av permisjonen fordi jeg ikke taklet det. Ble alvorlig deprimert og jeg er hjemme i fars permisjon da jeg ikke kan jobbe nå. Ikke føl deg mislykket, jeg er verre. Har vel vært alene i 20 t kanskje. Anonymkode: 6e6e2...1c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå