Gå til innhold

Når og hvordan lære barna om foreldres psykiske sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna det er snakk om i dette tilfelle er ennå så små at de vil neppe få noe ut av noe forklaring enda (2 og 3 år). Men vi pleier si at mor er syk i følelsene sine nå, men at det ikke er farlig selv om mor blir litt annerledes.

Men andre i denne situasjonen når og hvordan snakket dere skikkelig med barna deres om temaet?

Anonymkode: 986db...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen forslag?

Anonymkode: 986db...607

Skrevet

Aldri. Med mindre foreldre er helt på bærtur som typ manisk eller psykotisk. 

Foreldre er forbilder. De gjør mye av det vi gjør.

Ser bare av datteren min, hun har hobbyene jeg hadde når jeg var yngre, vi har arbeidet med de samme tingene, interessert seg for det samme.

Anonymkode: 34bce...30a

Skrevet

Jeg har vel snakket åpent om ungene om min høytfungerende autisme, med tilhørende angst og depresjoner, fra de var babyer. Gjør det til noe helt naturlig. Trenger ikke inviklede forklaringer til de små. Bare snakker om det som alle andre følelser. "Mamma er ikke så glad i lyder. Jeg kjenner at hjertet mitt slår kjempefort, vil du kjenne med hånden din? Noen liker ikke masse lyd, men andre synes det er helt i orden.". For eksempel, når jeg kjenner at jeg begynner å få panikk pga lydsensitivitet. 

Anonymkode: a01dc...a03

Skrevet

Min gutt var eldre da jeg ble syk. Vi snakket om røde og grønne tanker fordi det hadde de på skolen. Det er et opplegg som en finner på Salaby tror jeg og hører til opplegget om psykologisk førstehjelp. Med i det opplegget er det en rød og en grønn bamse. Vi kjøpte bamsene og snakket om at jeg hadde for mange røde tanker og fikk hjelp av legene til å få flere grønne tanker.

En annen ting jeg har gjort bevisst er å snakke om at jeg er syk med andre folk mens han hørte det. På den måten håpet jeg å normalisere sykdommen og gjør det slik at han forstod at det var helt greit å snakke om.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...