Gå til innhold

Krysse av på nedsatt funksjonsevne når jeg søker jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På offentlige stillinger så er det mulig å krysse av på at du har funksjonshemning og du kan bli kvotert inn til intervju. Jeg har en «usynlig funksjonsnedsettelse. Fordi jeg søker jobbe deltid. Så vet jeg at mine skavanker vil ikke påvirke jobben i stor grad så jeg vil ikke føle at jeg lurer arbeidsgiver på noen måte hvis jeg unnlater å nevne det. Noen som jobber med ansettelser her som kan gi råd? 

Ps. Hvis jeg oppgir funksjonsnedsettelse er det mulig at nav kan gå inn med lønnstilskudd samtidig er det jo allerede satt av midler til stillingen så… 

Anonymkode: 642d9...184

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm… vanskelig situasjon. Lettere å komme til intervju hvis du krysser av men … Kanskje alikevel mindre sannsynlighet til å bli ansatt ? jeg vet ikke. 

Skrevet

Du ønsker å jobbe deltid, men er jobben du søker på en deltidsstilling? 

Anonymkode: bd93d...744

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du ønsker å jobbe deltid, men er jobben du søker på en deltidsstilling? 

Anonymkode: bd93d...744

Ja fordi jeg ønsker å jobbe deltid pga helse søker jeg på deltidsstilling ja?  

Skrevet

Regelen er uansett i offentlig sektor at man skal kalle inn minst en kvalifisert søker som har krysset av på denne til intervju.  Om man gjør dette så vil man bli spurt av arbeidsgiveren hva som er årsaken til at man har krysset  av. Definisjonen på nedsatt funksjonsevne har blitt mindre streng etter statsansatteloven trådte i kraft. 

Anonymkode: 4ec73...3c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Regelen er uansett i offentlig sektor at man skal kalle inn minst en kvalifisert søker som har krysset av på denne til intervju.  Om man gjør dette så vil man bli spurt av arbeidsgiveren hva som er årsaken til at man har krysset  av. Definisjonen på nedsatt funksjonsevne har blitt mindre streng etter statsansatteloven trådte i kraft. 

Anonymkode: 4ec73...3c7

Men burde jeg vêrbytet meg av denne muligheten hvis jeg kan er spørsmålet mitt . Eller vil det at jeg har nedsatt funksjonsevne bli brukt mot meg ? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men burde jeg vêrbytet meg av denne muligheten hvis jeg kan er spørsmålet mitt . Eller vil det at jeg har nedsatt funksjonsevne bli brukt mot meg ? 

Det kommer helt an på arbeidsgiver så vanskelig å si. Personlig sier jeg aldri ifra siden jeg ikke trenger tilrettelegging.

Anonymkode: 761d8...81a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom du teknisk sett har en nedsatt funksjonsevne, men klarer helt fint en deltidsjobb, og det må kvoteres inn noen som har det... Det høres ut som en gavepakke til arbeidsgiver. Du fyller kvoten, men du har ikke noen av ulempene det vanligvis ville kommet med

Eneste er om du faktisk klarer deg fint, så tar du muligens en plass fra noen som ikke har sjans å få jobb uten kvotering.

Anonymkode: 86343...01d

Skrevet

Min erfaring er at det IKKE lønner seg å krysse av...

Selv steder som sier de ønsker mangfold, og hvor de "kvoterer" inn enkelte med nedsatt funksjonsevne til intervju, så vil de i bunn og grunn helst ikke ha arbeidstakere med funksjonsnedsettelse, for det kan jo bli mer fravær, og behov for tilrettelegging fra deres side.

Jeg opplevde at det var lettere å få intervju uten å krysse av for dette. 

Anonymkode: 8f234...247

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom du teknisk sett har en nedsatt funksjonsevne, men klarer helt fint en deltidsjobb, og det må kvoteres inn noen som har det... Det høres ut som en gavepakke til arbeidsgiver. Du fyller kvoten, men du har ikke noen av ulempene det vanligvis ville kommet med

Eneste er om du faktisk klarer deg fint, så tar du muligens en plass fra noen som ikke har sjans å få jobb uten kvotering.

Anonymkode: 86343...01d

Greia er kvoteringen er kun for intervju ikke for ansettelse slik jeg forstår det…

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...