Needleader97 Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Jeg var veldig aktiv før. Men etter studier og med en hektisk jobb har jeg rast opp i vekt. Jeg veier nå 134 kg på 180 cm. Vi hadde fått en walking pad på jobben, men den tåler maks 110 kg. Da er jeg for tung for den. Jeg sliter med kondisen også, og løping er helt uaktuelt. Så hva burde jeg satse på? Er forresten kvinne, 23 år. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Hadde anbefalt deg å gå mye. Minst 10 000 skritt samt satt opp en sunn kostholdsplan. Anonymkode: 079df...a87 6
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Det er kosthold (inntak av ting) som betyr mest. Om du går mye i oppoverbakker brenner du noe inni granskauen med fett. Lykke til!:)
Diry72 Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Du har altså gått opp i vekt pga alt for mye usunn mat. Rart at vi i denne tidsalder trenger å bli fortalt om hva vi skal gjøre for å slanke oss. Alt står jo på nett. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Diry72 skrev (1 minutt siden): Du har altså gått opp i vekt pga alt for mye usunn mat. Rart at vi i denne tidsalder trenger å bli fortalt om hva vi skal gjøre for å slanke oss. Alt står jo på nett. Har spist for mye, spes junk og snop, samt vært veldig lite aktiv. Var aktiv innen hånball som tenåring. Men det er litt uaktuelt nå 😛 Jeg spør bare om tips. Ingen vits å være frekk. Anonymkode: cc6db...bd6 7
Needleader97 Skrevet 15. november 2022 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2022 Diry72 skrev (2 minutter siden): Du har altså gått opp i vekt pga alt for mye usunn mat. Rart at vi i denne tidsalder trenger å bli fortalt om hva vi skal gjøre for å slanke oss. Alt står jo på nett. Har spist for mye, spes junk og snop, samt vært veldig lite aktiv. Var aktiv innen hånball som tenåring. Men det er litt uaktuelt nå 😛 Jeg spør bare om tips. Ingen vits å være frekk obs skrev på anonymbruker 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 Nå er det kostholdet du bør ta tak i, ettersom det er alfa og omega for å gå ned i vekt. Da jeg veide 125 kilo (på 178 cm) begynte jeg med kostholdet, og å gå mye. Gikk og gikk og gikk på kveldstid. Det hjalp veldig mye (altså i kombinasjon med kostholdsendring). Jeg begynte også med styrketrening, og etter hvert som kiloene gikk av begynte jeg også å løpe. Funka bra, veier 80 kilo nå Men som sagt, kostholdet betyr nesten alt. De siste 20 kiloene har jeg gått ned utelukkende på kostholdsendring. Anonymkode: a697f...5fb 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 Rask gange, enten på tredemølle eller ute. Gjerne i bakker om du vil ha enda mer treningseffekt av det. Løping kan være hardt for kroppen om den er for tung. Skikkelige møller tåler fint personer på over 110 kg. Ellers er ikke-vektbærende aktiviteter supre. Svømming, sykling, spinning, romaskin, elipsemaskin, f.eks. Styrketrening er også bra og viktig. Anonymkode: 62dad...f5f 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Det korte og enkle svaret er kostholdet. Mindre inntak enn unntak. Det beste tipset: Se for deg kroppen din som en bensinmotor. Ved å bruke motoren (kroppen) så trenger du drivstoff. For kroppens tilfelle så kan vi (for enkelthetens skyld) dele den opp i 2 energikilder. Fett og karbohydrater. Fett er en tilnærmet evigvarende energikilde, mens karbohydratlageret varer opptil en time for de som er godt trent. Se for deg at du "får hammeren" når du er ute og løper eller jogger. Da er karbohydratlageret ditt tomt. Så hvordan trener man spesifikt fettforbrennende og spesifikt for å tømme karbohydratlageret? Enkelt sagt: Tren rolig (ikke over sone 2 ref Olympiatoppens intensitetsskala). Det beste tipset her er gåturer. Og de må være mange, og de må være lange. Start rolig. Gå hver bidige dag, helst 2-3 timer om dagen når du er sterk nok til det. Dette handler kun om motivasjon og livsstil. Jo mer rolig du trener, jo bedre responderer kroppen også på rolig trening. Tenk Therese Johaug og hennes treningstimer. Hun trente 1000 timer i året, og 950 av de timene var helt rolig. Sone 1. Rolig langkjøring. Vil du gå ned i vekt - skap en varig livsstil som innebærer fysisk aktivitet. Slanking har ikke noe med varig livsstil, det er kun for nødstilfeller. Lykke til! Anonymkode: 611bf...44a
Needleader97 Skrevet 15. november 2022 Forfatter #10 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå er det kostholdet du bør ta tak i, ettersom det er alfa og omega for å gå ned i vekt. Da jeg veide 125 kilo (på 178 cm) begynte jeg med kostholdet, og å gå mye. Gikk og gikk og gikk på kveldstid. Det hjalp veldig mye (altså i kombinasjon med kostholdsendring). Jeg begynte også med styrketrening, og etter hvert som kiloene gikk av begynte jeg også å løpe. Funka bra, veier 80 kilo nå Men som sagt, kostholdet betyr nesten alt. De siste 20 kiloene har jeg gått ned utelukkende på kostholdsendring. Anonymkode: a697f...5fb Kunne du sendt en pm? Hadde vært litt interessant og vite litt mer om hva du gjorde
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 Needleader97 skrev (28 minutter siden): Jeg var veldig aktiv før. Men etter studier og med en hektisk jobb har jeg rast opp i vekt. Jeg veier nå 134 kg på 180 cm. Vi hadde fått en walking pad på jobben, men den tåler maks 110 kg. Da er jeg for tung for den. Jeg sliter med kondisen også, og løping er helt uaktuelt. Så hva burde jeg satse på? Er forresten kvinne, 23 år. Hm, du vet du kan gå uten walkingpad? Du bør nok starte med å gå, OG å strene styrke. Klarer du å få råd til det ville jeg funnet et treningssenter og en PT. Spør kanskje foreldre om hjelp til å betale? Å få den rette styrketreningen for din kropp (og unngå skader!) kan være gull verdt. Mange tror man blir slank av å gå/løpe, viser seg at å ha mye muskelmasse kan være like effektivt, da forbrenner man mer bare sittende i sofaen faktisk. Og uansett skumlere å være tung OG svak, enn tung og STERK. Så gå så fort og mye du klarer for kondisjonens del, og kom igang med styrketrening er mine beste tips. Ps. Skog, grus eller asfalt, spiller ingen rolle. Bare GÅ. Ganske trist å lese at du ikke tar tak bare fordi walking-paden er til 110 kg... når det utenfor døra må finnes millioner av turmuligheter. Du må jobbe litt med motivasjonen også tror jeg. Men det er rart hva styrketrening gjør med det mentale også, så gidder du ikke gå, så finn deg iaf noen til å veilede deg i styrketrening, og ta det derfra Når kroppen begynner å føles sterkere kommer antagelig også motivasjonen for å fortsette med andre ting. Anonymkode: c26ae...7af 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 Gå! Det er så undervurdert, og jeg aner ikke hvorfor, fordi det er veldig effektivt. Ikke bare forbrenner du en del med turer på 1-2 timer, men du kommer deg ut og vekk fra sofa og mat. Venninnen min har gått ned 30 kg. Det eneste hun gjorde var å gå en lang tur hver kveld. Hun gikk ikke bevisst inn for å endre kostholdet, men hun sa at hun gjorde gode valg da hun kom hjem helt automatisk, for å ikke "spise opp" innsatsen. Jeg er turpartner og heiagjeng 🙂 Anonymkode: 85d00...070 1
RockyRose Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Svømming, sykling/spinning, roing og elipsemaskin er gull kondisjonstrening som har minimal belastning på ein tung kropp. Gå mykje ute i skog og mark, unngå mykje tredemølle og asfalt. Tren styrke! Det fins mange gode appar der du kan kjøpe tilpassa treningsopplegg der du kan legge inn vekt, treningsbakgrunn, mål... Omnia t.d. er eg veldig fan av! ✌️ Også som du sikkert er klar over, sjå over kostholdet og lag deg ein ernæringsplan med sunne og reine matvarer. Evt. få hjelp frå ernæringsfysiologar - ikkje ta i bruk jojo-slankekurar! 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 Slapp av… 134 kg er helt fin vekt når du er så høy som du! 😍 Anonymkode: e712f...8f1 1
Needleader97 Skrevet 15. november 2022 Forfatter #15 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slapp av… 134 kg er helt fin vekt når du er så høy som du! 😍 Anonymkode: e712f...8f1 Chubby chaser? 😚
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 Needleader97 skrev (53 minutter siden): Jeg var veldig aktiv før. Men etter studier og med en hektisk jobb har jeg rast opp i vekt. Jeg veier nå 134 kg på 180 cm. Vi hadde fått en walking pad på jobben, men den tåler maks 110 kg. Da er jeg for tung for den. Jeg sliter med kondisen også, og løping er helt uaktuelt. Så hva burde jeg satse på? Er forresten kvinne, 23 år. Gå mest mulig løpet av en dag, prøv å få inn minst 10 000 skritt hver dag. Og spis sunn variert mat, dropp sukkeret - drikk vann. Du burde også trene styrketrening, og trene litt kardio på slutten av treningsøkten. Man trenger ikke noe særlig oppvarming for styrketrening, og hvis målet med treningen er vektreduksjon så burde du ha kardio på slutten av økten 😁 Anonymkode: 7b719...a44
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 Needleader97 skrev (19 minutter siden): Chubby chaser? 😚 Nei, chubby selv 🙂 Anonymkode: e712f...8f1
Needleader97 Skrevet 15. november 2022 Forfatter #18 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, chubby selv 🙂 Anonymkode: e712f...8f1 Så du mener 134 er innafor? 😛 Jeg bryr meg faktisk ikke så mye, men ting tar jo litt mer tid nå og det kommer en del kommentarer nettopp på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 Sykling! Anonymkode: 2a6e3...e03
AprilLudgate Skrevet 15. november 2022 #20 Skrevet 15. november 2022 Spinning er genialt. Tåler tung vekt, og man kan justere motstand etter form og ønske. Veldig skånsom treningsform. Så bør du trene styrke. Begynn uten vekter og fokuser på teknikk. Så du ikke bare ender med for høy belastning på knær osv. Raske gåturer, gå i bakker. Spis ca 2000 kalorier daglig. Og tren/vær aktiv som i bli svett 3-4 ganger i uka Da ender du med en sunn livsstil du kan klare å opprettholde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå