AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 En i familien har fått beskjed om at han muligens har nyrestein. Litt vondt i ryggen/nyrene. Blod i urin og forhøyet crp. Sjekket på sykehus med ul, men legen var fortsatt ikke helt sikker. Han er hjemme igjen nå. Tatt nye prøver. Crp fortsatt høy og sendt urin til dyrking. Rekner med vi får endelig svar om noen dager. Noen med erfaring? Anonymkode: aa924...099
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 De gangene jeg har hatt nyresteinsanfall så har ikke jeg vært i tvil. Det har vært helt sykt vondt, hvor jeg har kastet opp og nesten krabbet rundt. Har da hatt blod i urinen. Jeg har hatt flere anfall opp igjennom årene. Når det nærmer seg ett anfall så opplever jeg perioder med økende smerter som avtar etter noen minutter. Da presser det veldig rundt nyreområdet. Sånn kan det være i flere måneder. Jeg fikk påvist med UL første gang og CT ved en senere anledning. Siste gangen var det nyregrus, så det var vanskelig å se på UL, men var tydelig på CT. Anonymkode: f1e3e...090 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Ja, vet det kan være utrolig smertefullt. Derfor jeg er litt bekymret for å la han gå slik. Ser jo at han har smerter, men han presser seg avgårde på daglige aktiviteter hver dag. Anonymkode: aa924...099
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Jeg har hatt det en gang, og det var likevel ikke så stor stein at den måtte opereres. Jeg var helt klar til å dø, sånn seriøst. Det var så vondt at jeg tenkte at hvis jeg bare får dø nå så er det helt greit, bare det slutter. Jeg var 21 og hadde virkelig ikke noe ønske om det, men det er virkelig den verste smerten jeg har hatt (eller var det fram til da, har hatt noe som er like ille, som bukspyttkjertelbetennelsemed komplikasjoner). Har kjent folk som sier det er verre med nyrestein enn å føde. Det kommer veldig an på. Ser jo Vegard Ylvisåker på 71 grader Nord fikk det og det var ikke kjempevondt, han kunne fortsette. Det er nok veldig forskjellig fra størrelsen og hvordan den sitter og sånt. Anonymkode: 4a00c...fbe
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 Ts, hvordan har det gått? Blir litt engasjert. Hadde mitt eneste tilfelle av nyrestein for et par år siden og det ble dramatisk. Fikk sepsis, måtte få nyrekateter (nefrostomi) var innlagt en uke med mye intravenøs antibiotika og måtte senere opereres. Var en stein på 7-8mm som hadde fullstendig blokkert utløpet fra den ene nyra, måtte opereres med laser-litotripsi. Hadde ikke mye smerter, men sepsis var skummelt som fy, aldri vært så syk. De kjørte i meg 6 liter med intravenøs væske det første døgnet på akutten for å få opp blodtrykket. Like fin etter operasjon osv. heldigvis, men det var en litt voldsom affære det hele. Anonymkode: 097ba...80b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Kjenner en som har hatt det flere ganger. Der gjorde steinene skade på vei ut så han måtte faktisk opereres i urinveiene, sikkert fjerne arrvev eller noe. Lurer på om menn som har hatt nyrestein er mer støttende under fødsel. Jeg tror det, de har jo i det minste en idé om hvor vondt noe sånt kan være. Anonymkode: b60c3...1ce
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 Jeg har hatt det. Sinnsykt vondt, men steinene kom ut av seg selv. Anonymkode: adb87...8b7
Maskinfører Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 Sånt er vond pappa var mye plaget med dette før
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 Jeg hadde det da jeg var 28, og det var helt forjævlig vondt. Visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, og paracet hjalp ikke en dritt. Fikk både vondt i magen og i tissen. Satt på gulvet i dusjen og dusjet varmt vann på magen og nedentil, det var det eneste som hjalp litt. Legen på legevakta sa ho hadde erfaring med nyrestein og føding, og at nyrestein var værst. Så tenker jeg skal takle en fødsel🤪 Jeg fikk beskjed om å tisse gjennom en kjøkkensikt, og da fant vi steinen, som legen målte til 4 mm😬 Anonymkode: 48287...402
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 Kan anbefale boken Kinastudien.Anbefaler å kjøpe boken og gjøre opp en mening selv om boken.Det er uenighet om boken,har lest den og syns den har mye bra.Alle sykdommer med medfølgende smerter den kan hindre og utsette.Er blitt livredd for å spise mye mat som øker faren for smertefull sykdom betydelig.Den er hovedsakelig basert på tidenes største kostholds undersøkelse.Hovedforfatteren er vel hvis han lever kanskje den som kan mest om kosthold og helse.Han er kanskje gammel og glemsk ,men boken er bra. t Anonymkode: 65323...ce6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå