AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Hei, vi vurderer å flytte på oss fra nord til sør (Innlandet). Hvordan tror dere rentenes effekt blir fremover for Ola nordmann nå når de skal stige? Når tror dere vi ser den fulle effekten? Banken vår sier at de ser at nesten alle boliger selges for 4-10 % under markedspris. Det er uten tvil med en bismak da vi selv skal selge boligen vår. Vi vurderer bolig til rundt 5, men er nå i vurdering på om vi bør kikke etter noe billigere. Anonymkode: 5094c...70c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Vi måtte akseptere 550 000 kr under opprinnelig takst før vi fikk solgt, la ut leiligheten i september og fikk solgt nå i november. Taksten vi hadde fått var likevel 100 000 kr lavere enn hva naboens identiske leilighet ble solgt for tidligere i år, så I utgangspunktet når man så på boligene rundt så var det ikke en urealistisk pris. 550 000 kr mindre utgjorde nesten 11% ned. Dette var i Trondheim. Jeg jobber I bank og vi gir definitivt ut mange færre finansieringsbevis nå enn tidligere, samt at vi også gir mye lavere summer og må justere ned finansieringsbevis som må fornyes. Når bunnen er nådd vet nok ingen, men det har skjedd mye de siste månedene og så lenge renta fortsatt heves så vil det nok fortsette å synke da det spiser opp mye av betjeningsevnen i regnestykkene. I tillegg har Finansdepartementet nye, innstramminger i låneforeskriften inne til høring i disse dager, så det blir spennende å se om Finanstilsynet strammer inn enda mer på låneforeskriften i tillegg. Anonymkode: dc1c7...975 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Veldig kjipt når det blir sånn for selgers del (veldig kjøpers marked nå forutsatt at man har betjeningsevne med dagens priser på alt). Det var veldig interessant, vil det kanskje bety at det blir vanskeligere å få lån fremover dersom forskriftene endres? Tror jeg må kikke litt mer på dette :-). Vi bydde 4.5 på en bolig som ble taksta til 5.9 og satt ned til 5.4, nå har vi fått motbud på 4.950, vi tenker å by 4.7 som siste motbud. Anonymkode: 5094c...70c 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Veldig kjipt når det blir sånn for selgers del (veldig kjøpers marked nå forutsatt at man har betjeningsevne med dagens priser på alt). Det var veldig interessant, vil det kanskje bety at det blir vanskeligere å få lån fremover dersom forskriftene endres? Tror jeg må kikke litt mer på dette :-). Vi bydde 4.5 på en bolig som ble taksta til 5.9 og satt ned til 5.4, nå har vi fått motbud på 4.950, vi tenker å by 4.7 som siste motbud. Anonymkode: 5094c...70c Dæven, det utgjør litt ja😧Hm jeg som sitter her og vurderer 200 under prisantydning 3,7🥱Er det frekt å prøve 3,3🤔Den har ligget ute en stund nå. Anonymkode: 9f6f6...972
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Veldig kjipt når det blir sånn for selgers del (veldig kjøpers marked nå forutsatt at man har betjeningsevne med dagens priser på alt). Det var veldig interessant, vil det kanskje bety at det blir vanskeligere å få lån fremover dersom forskriftene endres? Tror jeg må kikke litt mer på dette :-). Vi bydde 4.5 på en bolig som ble taksta til 5.9 og satt ned til 5.4, nå har vi fått motbud på 4.950, vi tenker å by 4.7 som siste motbud. Anonymkode: 5094c...70c Ja endring i forskrift kan gjøre det vanskeligere å få lån. Det er lagt fram forslag på både kutt av unntakskvote og at 5x inntekt som max gjeldsgrad skal reduseres til 4,5. Anonymkode: dc1c7...975
Helene Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 Det er alltids lov å prøve seg. Vi la ut enebolig i mai, megler ville legge den ut for 6 mill jeg sa, det er for høyt, men vi prøvde. Fikk et bud på 4 mill. Blankt avslått. Etter sommeren gav jeg megler beskjed, vi legger ut til 5,7, så tar vi det derfra. Fikk da solgt til prisantydning. Mener ikke å profitere på boligmarkedet. Årene går, alle boligpriser øker. Vi solgte, men jeg kjøpte og annet. Men vet at mennesker som skiller lag ofte er veldig uenige. X-sambo og meg, voksne nok til å greie å vente til over sommeren. Sikkert enklere, ingen felles barn. Tror prosessen har vært tøffere for meg enn for han.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 Mener de har sagt at det forventes en bunn rundt midten av neste år, så stagnerer det vel litt for så å krype sakte oppover mot 2025. Kommer an på område også, Norge har flere bolimarkeder. Om de slutter å bygge i Oslo nå vil det bli (enda høyere) boligmangel om 2-3 år når nybyggene skulle stått ferdige, da vil prisene stige igjen. Anonymkode: e210b...0b8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #8 Skrevet 16. november 2022 En liten oppdatering, det ble huskjøp i dag. Tilslag på 1.2 under takst - noe vi selvsagt er meget fornøyde med. Her nordpå hvor vi bor virker det ikke som at markedet har stilnet på samme måte, så forhåpentligvis vil det gå greit med salg av vår egen bolig. TS Anonymkode: 5094c...70c 3
avsbdnf Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (På 16.11.2022 den 22.43): En liten oppdatering, det ble huskjøp i dag. Tilslag på 1.2 under takst - noe vi selvsagt er meget fornøyde med. Her nordpå hvor vi bor virker det ikke som at markedet har stilnet på samme måte, så forhåpentligvis vil det gå greit med salg av vår egen bolig. TS Anonymkode: 5094c...70c Dere kjøpte 1 200 000 under prisantydning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå