AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 For syv år siden ble jeg erklært ufør på grunn av ME. Etter to år med kun hvile, prøvde jeg gradvis å bygge meg opp med trening, kosthold, pauser, jobbing med psyken, osv. Jeg har nå klart å jobbe fire timer to dager i uken i et halvt år, og det går bra. Jobben gir mersmak, og jeg har lyst til å utdanne meg innen yrket. Jeg tenkte å begynne deltid til høsten - eller kanskje bare ett enkelt fag ved siden av jobb. Men, jeg fikk jo slettet studielånet mitt for syv år siden. Jeg tenker ikke å benytte meg av Lånekassen til høsten, men noen sa at jeg ikke kunne studere på ti år uten å få lånet tilbake? Stemmer dette? Anonymkode: 8dd02...be2
mo1234 Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Det vet jeg ikke, men jeg er i litt samme situasjon selv. Det går an å sende Mail til Lånekassen hvis du ikke får svar her inne. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 mo1234 skrev (3 minutter siden): Det vet jeg ikke, men jeg er i litt samme situasjon selv. Det går an å sende Mail til Lånekassen hvis du ikke får svar her inne. Jeg vet... Men jeg kjenner jeg ikke tør å pirke i Lånekassen før jeg føler jeg vet litt mer. Har en irrasjonell frykt for at de bare skal gjenopprette lånet på pur faen, haha... Huff. Anonymkode: 8dd02...be2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Jeg fikk også studielånet slettet av samme grunn - så vidt jeg husker, var det 10 års karantene på å søke om nytt studielån, men ingen ting om studier, så jeg skulle tro dette går greit, men dette var på 90-tallet, slik at reglene kan være endret. Likevel ser jeg ingen grunn til at man skulle nekte folk å studere så lenge de kan forsørge seg selv; det er ingen logikk i dette - bare NAV kunne finne på noe tilsvarende. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vet... Men jeg kjenner jeg ikke tør å pirke i Lånekassen før jeg føler jeg vet litt mer. Har en irrasjonell frykt for at de bare skal gjenopprette lånet på pur faen, haha... Huff. Anonymkode: 8dd02...be2 Søk på nett - der finner du sikkert flere svar. Lykke til med studiene ...! Anonymkode: 2ff55...380 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Du kan ikke søke om nytt lån/stipend før det har gått 10 år. Men vet ikke om det betyr at du er utestengt fra å faktisk studere. Hvordan skulle de funnet ut av det på egenhånd? Anonymkode: 668a9...fa8
Gjest dreamstar Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet... Men jeg kjenner jeg ikke tør å pirke i Lånekassen før jeg føler jeg vet litt mer. Har en irrasjonell frykt for at de bare skal gjenopprette lånet på pur faen, haha... Huff. Anonymkode: 8dd02...be2 Regelen er at du ikke kan få støtte til utdanning fra lånekassen i løpet av 10 år etter lånet ble slettet / redusert. Det skal dermed være null problem hvis du finansierer utdanningen selv.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan ikke søke om nytt lån/stipend før det har gått 10 år. Men vet ikke om det betyr at du er utestengt fra å faktisk studere. Hvordan skulle de funnet ut av det på egenhånd? Anonymkode: 668a9...fa8 Jeg så kanskje for meg at Lånekassen fikk automatisk info fra studiestedet, eller noe... Men det bryter vel kanskje en del personvern. Takk for svar! Anonymkode: 8dd02...be2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 dreamstar skrev (3 minutter siden): Regelen er at du ikke kan få støtte til utdanning fra lånekassen i løpet av 10 år etter lånet ble slettet / redusert. Det skal dermed være null problem hvis du finansierer utdanningen selv. Åh, så bra! Nå kjenner jeg at jeg gleder meg mer til framtiden Anonymkode: 8dd02...be2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Jeg fikk slettet studielånet og har tatt et studie på universitet før det var gått 10 år. Så lenge du ikke søker om lån/stipend/støtte fra lånekassen så går det helt fint. De får ikke beskjed om noe. Anonymkode: 38317...f35 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg så kanskje for meg at Lånekassen fikk automatisk info fra studiestedet, eller noe... Men det bryter vel kanskje en del personvern. Takk for svar! Anonymkode: 8dd02...be2 De gjør det. Lånekassen får meldinger om alle som er registrerte som studenter (har betalt semesteravgift) og som avlegger studiepoeng. Det er ikke noe Lånekassen ber om, det skjer automatisk. Det ville ellers vært veldig mye jobb for alle som skal ha omgjort lån til stipend og den type ting. Men du har lov til å studere. Anonymkode: 7f5f4...856 3
Topsi Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 Hvis du søker om ny støttebførndet er gått 10 år får du lånet tilbake. Finansierer du det selv skal det ikke være noe problem.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): De gjør det. Lånekassen får meldinger om alle som er registrerte som studenter (har betalt semesteravgift) og som avlegger studiepoeng. Det er ikke noe Lånekassen ber om, det skjer automatisk. Det ville ellers vært veldig mye jobb for alle som skal ha omgjort lån til stipend og den type ting. Men du har lov til å studere. Anonymkode: 7f5f4...856 Stemmer det, denne rapporteringen skjer helt uavhengig av om man har søkt om lån og stripene eller ikke. Anonymkode: 90fab...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Som ufør kan man studere uten å spørre NAV eller andre om lov. Det eneste er vel hvis NAV ser dette i sammenheng med arbeidsevne etterhvert, men det er vel mest om man får seg jobb NAV skal vite om det som ufør. Anonymkode: d3fc1...e68
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 Er det noen uføre her som har prøvd å studere på universitetet elker online studier? Hvordan reagerer NAV på dette? Vil man miste trygda si eller er det helt greit for NAV at uføretrygdede studerer samtidig som de mottar uføretrygd? Har man som ufør plikt til å informere NAV dersom man starter en utdanning, eller kan man starte utdanning uten plikt til å si fra til NAV? Anonymkode: 4269b...e1a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Er det noen uføre her som har prøvd å studere på universitetet elker online studier? Hvordan reagerer NAV på dette? Vil man miste trygda si eller er det helt greit for NAV at uføretrygdede studerer samtidig som de mottar uføretrygd? Har man som ufør plikt til å informere NAV dersom man starter en utdanning, eller kan man starte utdanning uten plikt til å si fra til NAV? Anonymkode: 4269b...e1a Ufør her! Jeg hørte med nav før jeg søkte studier, og fikk beskjed om at det var bare å studere. Tok en bachelorgrad uten problemer. Anonymkode: 86a34...ef6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen uføre her som har prøvd å studere på universitetet elker online studier? Hvordan reagerer NAV på dette? Vil man miste trygda si eller er det helt greit for NAV at uføretrygdede studerer samtidig som de mottar uføretrygd? Har man som ufør plikt til å informere NAV dersom man starter en utdanning, eller kan man starte utdanning uten plikt til å si fra til NAV? Anonymkode: 4269b...e1a Nei, du kan studere som du vil. Ingen trenger noe beskjed. På samme måte som en frisk 67-åring som nettopp har fylt 67 år, trenger heller ikke å gi beskjed til NAV at hen vil ta et årsstudium eller mastergrad innen hen fyller enten 68 eller 69 år, og har en plan å jobbe med det frem til hen er 75 år. Så NAV har ikke noe med dette å gjøre, heldigvis. Det å kunne studere fritt uten mental terrorisme fra NAV er svært viktig. Det er en del av motivasjonen for en ufør hvis den uføre har kapasitet i perioder. Det er viktig også fordi forskjellige stillinger krever bare mer og mer kunnskap, og det er svært så sjeldent at noen vil gidde å ansette noen, selv i en liten deltidsstilling etter 10 års CV-hull (for å ta et tilfeldig eksempel) uten at CV-en er blitt tilført noe nytt kunnskap og kompetanse. Så det er veldig viktig å prøve å studere noe, og gjøre det beste man kan, så fremt man har noe kapasitet i perioder. Ellers ja, hvis man har fått slettet studielånet hos Lånekassen som er det en 10 års karantere når det gjelder å låne igjen, men studere fritt imellomtiden kan man gjøre uansett. Den har ingenting med selve slettingvedtaket å gjøre. Ja, Lånekassen får beskjed når du har avlagt studiepoeng, og det er jo ganske greit, for da "bygger du opp et studiepoeng" lager som Lånekassen senere kan bruke til å gi deg et stipend også, så fremt uføretrygden ikke er noe særlig over 300.000 kr brutto i året, og så fremt den uføre låner for ett semester per kalenderår. Anonymkode: eefc8...dc9 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som ufør kan man studere uten å spørre NAV eller andre om lov. Det eneste er vel hvis NAV ser dette i sammenheng med arbeidsevne etterhvert, men det er vel mest om man får seg jobb NAV skal vite om det som ufør. Anonymkode: d3fc1...e68 NAV skal kun vite om man har tjent over 0,4 G i løpet av kalenderåret. Ingenting utover det. En ufør kan tjene 1.000.000.000.000 kroner, fullt lov det og en ufør kan, juridisk sett, gå for en Ph.D-grad til og med. Det er ikke en dritt NAV kan gjøre med det. Og takk og lov for det. Det eneste som teller er om man tjener over 0,4 G i løpet av året, slik at man får litt redusert utbetaling i den perioden opptjeningen gjelder for. Ellers ingenting annet. Man må jobbe i 10 år sammenhengende for at "arbeidsevnen" eller "uføregraden" skal forandres på papiret, juridisk sett. Anonymkode: eefc8...dc9 1 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå