Gå til innhold

Hvordan forhindre denne type bjeffing? (valp)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp på 3,5 mnd. Siste ukene har hun begynt å bjeffe mer og mer.  Aldri laget en lyd ute, men mye bjeffing hjemme! I mange ulike situasjoner. Her er noen eksempler, og hvordan jeg takler det: 

Valpen bjeffer i lek med den andre hunden vår. Da lar jeg de ofte holde på, men avbryter hvis det blir for bråkete. 

Valpen bjeffer mot den andre hunden i invitasjon til lek, og maser på den store med mer bjeffing selv om den store ikke gidder å leke akkurat da'. Da løfter jeg valpen for å la den store få være i fred. Men om jeg slipper valpen ned igjen på gulvet, så prøver den seg igjen og igjen mot den andre hunden. Så hun tar ikke helt signalene fra den store, og det er jeg som må skille dem. Kan ta dem i ulike rom, men det er litt upraktisk siden vi har et stort fellesrom i en etasje. (Voksenhunden har tilgang til eget rom hvis den vil være i fred. Men den vil jo helst være i fellesetasjen den også). 

Valpen bjeffer hvis den går rundt og ikke vet hva den skal finne på eller hvis den vil opp eller ut et sted. Jeg prøver å ikke belønne dette. At den må f.eks. sitte og være stille noen sekunder før jeg løfter den opp. 

Jeg har lest mye om bjeffing, og tenker sladremetoden og lignende vil ikke fungere her, for det er umulig å komme i forkjøpet på hva som utløser bjeffingen, det er egentlig litt nå og da så lenge valpen er våken. Jeg er bevisst på å ignorere "mase-bjeffing". Hender jeg sier "stille" og når hun setter seg og er stille noen sekunder, så gir jeg godbit. Men jeg kan ikke følge etter og gjøre dette hele dagen. Da blir det konstant mating av godbiter i så fall. For etter en godbit, kan hun lett gå tilbake til start med ny bjeffing. Noen ganger sier jeg strengt "nei", men ser ikke ut til å hjelpe. Tips her? 

Anonymkode: 73de2...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...