Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to rolige damer som bor i kollektiv. Huseier har vært borte en god stund,  og jeg var borte i helga. Når jeg kom hjem i går klaget hen  på at badet ikke var rent nok, og jeg var enig, sa at jeg ikke hadde hatt tid. Hen vet jeg har en kronisk sykdom. Men jeg var ikke her på fem mnd. og rommisen min gjør ingenting. Hen er bare her omtrent tre, fire netter i uka. Det så helt for jævlig ut når jeg flyttet inn, badet altså. Tok bilder. 

Har igjen fått fatiuge, utmattet, og vet ikke om jeg klarer badet, det må bli etter noen timer i senga. 

Ville ikke forsvare meg overfor huseier, sa bare at jeg forstår og at det skal bli ordnet. Hen har egentlig ikke lov å gå inn her, eller har hen uten å varsle først? Vi bor i andre etasje der eier har soverom, men det er en dør inn til selve kollektivet, og jeg vil gjerne vite om det skal være visning på forhånd. Det sa jeg ikke, var trett når jeg kom hjem i går. Jeg er også her cirka bare halve året.  Litt mer kanskje.   

Men må jeg gjøre det i dag, hva tror dere....

Hen andre har bodd her lenge, jeg er fersk. 

Må jeg ta badet nå, eller kan jeg vente...  mener jo at huseier må varsle oss før eventuell visning for den tredje som kanskje skal leie. Har inntrykk av at det rommet skal brukes som gjesterom, men er enig i at badet må være rent. Det var ti ganger mer skittent når jeg flyttet inn. Hen andre som bor her er ok, men vi ses knapt. Får angst for at jeg kan bli sagt opp, selv om huseier virket hyggelig. Selv ble jeg så stresset at jeg sa beklager, jeg vet det og blandet ikke den andre som leier i kollektivet inn. 

Føler meg litt uønsket her nå . Har utmattelse igjen,  og makter ikke forholde meg til stort. Vil eier ha meg ut da finner jeg noe annet. Men det er ikke jeg som har bodd heri mange år, det er den andre som bor her. Hater konflikter, derfor ville jeg ikke starte den diskusjonen i går. Og huseier er fullt klar over hvordan badet har sett ut, hen var her i august,  da hadde jeg vært borte i to mnd. Tok  selve doen når jeg kom hit etter fem mnd, borte. 

Det er jo ok å si fra, men hen som har bodd her lenge, får hen  høre det samme?  

'Jeg er stille og rolig, kjøkkenet ser rent og ryddig ut, men badet. Er enig med huseier, men er det kun mitt ansvar...

Anonymkode: bfd14...dd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager  rotete innlegg, jeg var bare innom her en dag i juli, var et halvt år borte, og badet var rent før jeg dro. 

ts

Skrevet

Hva står det i leiekontrakten du har skrevet under på?

I utgangspunktet er standard regler at utleier ikke kan gå inn i utleiedel uten forvarsel. Tar utleier seg inn i leiligheten uten forvarsel, er det da per definisjon i loven; innbrudd. 

Anonymkode: 58cc3...d19

• Liker 4
Skrevet

Huseier har ikke lov til å gå inn i deres andel av boligen, nei. Og huseier har ikke noe mandat til å kreve at dere skal vaske. Hadde revurdert hele leieforholdet, for dette er bare frekk innblanding og veldig slitsomt. 

Anonymkode: ad404...357

• Liker 13
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva står det i leiekontrakten du har skrevet under på?

I utgangspunktet er standard regler at utleier ikke kan gå inn i utleiedel uten forvarsel. Tar utleier seg inn i leiligheten uten forvarsel, er det da per definisjon i loven; innbrudd. 

Det står ingenting om det i kontrakten, men utleier bruker ofte det tredje rommet som er ledig som gjesterom. Og utleier bor i et annet land og er svært lite her. Utleier går ikke inn på rommene våre, tror jeg.. må kanskje sette opp kamera, men jeg bryr meg nada om hen gjør det. Jeg synes jo det er mye bedre at utleier ikke leier ut det tredje rommet, så  sånn sett er det ikke rart at hen tar en titt. Jeg har delvis ansvaret for å se over hele huset, og late som noen er hjemme, slå på lys, slå av osv. i etasjen under. Det er ikke noe problem, og ofte er det familie av husvert her. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huseier har ikke lov til å gå inn i deres andel av boligen, nei. Og huseier har ikke noe mandat til å kreve at dere skal vaske. Hadde revurdert hele leieforholdet, for dette er bare frekk innblanding og veldig slitsomt. 

Anonymkode: ad404...357

Følte også det ble litt slitsomt, badet var liksom mitt neste prosjekt. Men ellers trives jeg her. Og hen var ikke masete eller frekk i tonen, og sa DERE, ikke bare retta mot meg. 

ts

Skrevet

Dere leier altså deler av en leilighet, hvor huseier har et rom som vedkommende disponerer? Da bruker vel huseier samme bad som dere når vedkommende er leiligheten? Om det ikke har vasket der på flere måneder, så skjønner jeg at vedkommende reagerer. 
Da får dere, som leier der, sette opp en plan for normal rengjøring om en av dere ikke evner å skjønne at felles areal faktisk på rengjøres regelmessig.

Anonymkode: 81713...342

• Liker 1
Skrevet

Hvis utleier bruker det tredje soverommet i samme etasje, som gjesterom, så er det naturlig at han er innom badet også tenker jeg. Å ha et veldig skittent bad er både ekkelt og uhygienisk, og det burde ikke bli så skittent at dere må se på det som et «prosjekt» å vaske badet. Du og den andre leietakeren får bli enige om å ha ansvaret for å vaske badet f.eks annenhver uke hver. 

Anonymkode: 59bba...d26

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis utleier bruker det tredje soverommet i samme etasje, som gjesterom, så er det naturlig at han er innom badet også tenker jeg. Å ha et veldig skittent bad er både ekkelt og uhygienisk, og det burde ikke bli så skittent at dere må se på det som et «prosjekt» å vaske badet. Du og den andre leietakeren får bli enige om å ha ansvaret for å vaske badet f.eks annenhver uke hver. 

Må vel bli hver tredje uke? 

Huseieren som bruker det må vel også være en del av vaskeplanen

• Liker 4
Skrevet

Som du skriver det ts, så virker dette til å være ett litt annerledes leieforhold enn "standard - egen inngang, eget kjøkken/bad, og eget oppholdsrom". Så her ville jeg gått i dialog med huseier, ta frem din kroniske sykdom, du har ikke vært hjemme på 5 mnd eller hva nå enn. Det er ikke bare ditt ansvar, men det er ofte enklere å bare ta en rask vask over flater på badet og ikke bry seg noe mer med det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere leier altså deler av en leilighet, hvor huseier har et rom som vedkommende disponerer? Da bruker vel huseier samme bad som dere når vedkommende er leiligheten? Om det ikke har vasket der på flere måneder, så skjønner jeg at vedkommende reagerer. 
Da får dere, som leier der, sette opp en plan for normal rengjøring om en av dere ikke evner å skjønne at felles areal faktisk på rengjøres regelmessig.

Anonymkode: 81713...342

Ja, hen disponerer det tredje rommet, men vi har ikke felles bad. Vi har en egen enhet. Jeg reagerte selv når jeg kom hjem, etter flere mnd. borte, at det var skittent, men det var verre enn når jeg flytta inn her, så ble jeg først syk, deretter dro jeg bort en uke til en i familien for jeg fikk angstanfall og klarte ikke mer alenetid. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har rett, men siden jeg er delvis uføretrygdet og hen jobber omtrent dag og natt, tror jeg huseier mener at det meste bør falle på meg, vasking osv. Jeg har en usynlig sykdom som er svært sjelden, ingen kan forstå den egentlig, selv ikke jeg. 

Tror roomisen min holder seg unna nå når huseier er her, hen kan  ha hjemmekontor og er bare her midt i uka. 

Vi får bli enige, hen  virker ok å forholde seg til, vi er begge litt introverte. 

Har i alle fall fått vasket servanten og toalettet. Huseier kom sent hjem etter en lang reise, og jeg ville ikke starte med støvsuger av hensyn til dem, og dagen etter måtte jeg dra tidlig. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som du skriver det ts, så virker dette til å være ett litt annerledes leieforhold enn "standard - egen inngang, eget kjøkken/bad, og eget oppholdsrom". Så her ville jeg gått i dialog med huseier, ta frem din kroniske sykdom, du har ikke vært hjemme på 5 mnd eller hva nå enn. Det er ikke bare ditt ansvar, men det er ofte enklere å bare ta en rask vask over flater på badet og ikke bry seg noe mer med det. 

Takk.  Ja, det er et litt rart sted å bo. Men huseier virker grei og gjestmild. I går ble jeg litt paff, og sa at jeg vet det, ja jeg vet det, og det skal bli en orden på det. Jeg vet det jeg vet det jeg vet det... men jeg var stressa fra før og ble enda mer stressa. Håper ikke jeg hørtes likegyldig ut. Men vi smilte begge to. 

Det er ikke helt standard nei, felles inngang, men i kollektivet deler vi kjøkken og bad, pluss at det er et gjesterom her som kanskje skal leies ut. Det er egen dør til kollektivet fra resten av boligen. Når jeg er hjemme er badet rent. Men ofte er jeg borte i mer enn en uke, og da er det tilbake til et skittent bad. Det burde huseier vite,  siden den andre har bodd her i mange år. 

Men mens den andre jobber mye overtid, har jeg trygd og en usynlig sykdom som kan gi utmattelse. Blant alt det andre den medfører. Mulig derfor jeg fikk en liten reprimande i går... Og ja, skal ta det opp med hen andre som også bor her. 

ts

Skrevet

Du bor i et kollektiv og er ansvarlig for din del av husarbeidet! Helt uavhengig av hvor pengene dine kommer fea, så skal du bare tasin del. Om romkammeraten jobber så mye at vedkommende ikke «har tid» til husarbeidet, så må han faktisk finne en løsning selv! Dere er ikke gift! Personen forsørger deg ikke! Selvsagt skal du ikke ha overordna ansvar for reinhold!

Dere må ha husmøte og legge noen linjer her! 

• Liker 5
Skrevet
Juniper skrev (2 minutter siden):

Du bor i et kollektiv og er ansvarlig for din del av husarbeidet! Helt uavhengig av hvor pengene dine kommer fea, så skal du bare tasin del. Om romkammeraten jobber så mye at vedkommende ikke «har tid» til husarbeidet, så må han faktisk finne en løsning selv! Dere er ikke gift! Personen forsørger deg ikke! Selvsagt skal du ikke ha overordna ansvar for reinhold!

Dere må ha husmøte og legge noen linjer her! 

Ja, vi skal snakke sammen. Det tar ikke lang tid for å ha badet rent til daglig. Kjøkkenet er derimot rent hele tiden. 

Det så ikke ut her når jeg flytta inn. Har bilder. Badet var skikkelig møkkete, det som møtte huseier er bare en bagatell i forhold. Men jeg er litt konfliksky, og badet kan gjerne være mitt ansvar, når jeg er her, men ikke når jeg er borte  par mnd. eller et halvt års tid. Har sendt sms til min roomies. At vi har fått en klage og må bli enige. Er egentlig glad den andre ikke har støv på hjernen, men er enig i at bad og kjøkken skal være rene, også fordi det tredje rommet brukes til gjesterom av og til. 

Det er par ting jeg ikke kan gjøre grunnet min sykdom, det skal jeg ta opp med hen andre. At jeg tar det, så tar du det osv. Hen virker veldig ok, så tror vi får det på plass. Men huseier har sagt at hen andre har blitt mer og mer sløv etter som tiden har gått, med nye som bor her osv., men jeg har tenkt å bo her lenge, og når jeg er her sjekker jeg hele huset, slår av og på lys hos utleier, så det virker som om det bor folk her. Utleier har også en nabo som fungerer som en type vaktmester, som gjør det når jeg er borte, eller det vet jeg faktisk ikke. Men naboen tar seg av stell av hagen og har nøkler hit. 

Å bo i kollektiv er både til bry og krever litt kreativitet og samarbeid. 

Det er stille og rolig her, og jeg trives. Klart jeg skulle ha tatt badet for jeg liker å ha det rent, men jeg ble syk, så måtte jeg dra bort, og jeg følte ikke særlig på at det var mitt ansvar alene. Ville gjort det uansett, men tida strakk ikke til. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker om han mener det er skitten så kan du jo vise han bildene da du flyttet inn og spør hvorfor han ikke klaget på det? Ikke smart å gjøre det men i sinne hadde jeg gjort det.

Dere skal samarbeide, og legge en plan for hver enkelte hvordan ting skal gjøres for og få det gjort bra.

Anonymkode: dc887...06e

• Liker 1
Skrevet

Du må jo si at du akkurat har kommet hjem etter x-antall uker borte. Å at det var rent før du dro.

Det er faktisk ikke dit ansvar å vaske når du ikke har brukt det. 

Anonymkode: 007b3...50d

• Liker 2
Skrevet

Hun andre som leier får enten begynne å vaske badet fast en gang i uka når det er hun som oppholder seg der, og dersom det kommer en 3 leieboer så får hun og den 3 vake annen hver uke. Når du er hjemme får dere lage en avtale at dere tar en uke hver, og lager en ukesliste og henger den opp synlig for alle 3. 

Nå sa husverten, som du poengterte, dere. Og det betyr ikke at det er du som skal fikse opp men at han ga beskjed til deg, siden du var der, at dere må fikse opp i dette sammen. Om hun andre har bodd der i flere år og slurvet med å vaske badet så får hun skjerpe seg, evt får hun betale noen til å komme og vaske de ukene hun har ansvaret.

Evt at dere alle 3 blir enige om å ha noen til å vaske badet fast 2 ganger i måneden og betaler for det selv. 

Anonymkode: fa273...3d8

• Liker 1
Skrevet

Og en ting til, du skal ikke betale for vask av bad de månedene du er borte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde engang på en hybelkollektiv der 3 hybler delte bad og kjøkken, der lærte vi alle at vi ikke kunne lagre personlige eiendeler, såpe, shampo, håndklær osv på badet. Noe som gjorde det enklere å holde rent hver uke.

Noe å tenke på hos dere også?

Og nei, husvert kan ikke bare ta seg inn og se. Særlig ikke på rommene deres. Så få opp et kamera om du frykter noe slikt. Og kontakt leieboerforeningen, bli medlem, og få hjelp og svar der på slike ting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og en ting til, du skal ikke betale for vask av bad de månedene du er borte.

Jo. At TS velger å være så mye bort er hennes eget valg. Kostnaden påløper uavhengig av det.

forøvrig synes jeg det er slitsomt å måtte lese seg gjennom så mye «hen», spesielt når du åpner med å si at dere er to damer.

Anonymkode: e8d3e...ff5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jo. At TS velger å være så mye bort er hennes eget valg. Kostnaden påløper uavhengig av det.

forøvrig synes jeg det er slitsomt å måtte lese seg gjennom så mye «hen», spesielt når du åpner med å si at dere er to damer.

Anonymkode: e8d3e...ff5

Det er vel dame som kategoriserer seg vekselsvis som dame og mann

Anonymkode: bd072...fef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...