AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Da har mannen min og jeg bestemt oss for å gå fra hverandre. Da vi ble kjærester for 18 år siden eide han allerede en rønne av et hus. Så giftet vi oss, tok opp lån sammen og totalrenoverte huset. Jeg står ikke som eier av huset, det er det kun han som gjør. Jeg lurer på hva jeg har krav på med hensyn til økonomien? Er det sånn at vi kan bruke takstrapport fra før og etter renovering for å dele? Eller har ikke jeg krav på noen ting siden jeg ikke står som eier av huset? Anonymkode: 95864...32a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Advokat. Her kommer du til å få sprikende og til dels feilaktige svar. Men det høres ut som du kan ha rett på noe. Det er verdier man hadde før ekteskapet som kan kreves skjevdelt, det som er opparbeidet mens dere er gift skal deles uavhengig av hvem som står som eier. Eier har rett til å beholde tingen men kan måtte kompensere den andre med penger. Anonymkode: 5e3e8...a5d 12
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Takstrapporten før renovering minus lånet dere tok opp sammen kan være en måte å anslå hvor mye mer av huset han eier. Eller takstrapporten etter oppussing minus lånet. Særlig der lånet dere tok opp, var høyere enn verdien på huset før oppussing. Dette er ikke lovregulert, dere må komme til enighet. Anonymkode: e315c...882 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Du vil ha rett på deler av verdiøkning så lenge den er et direkte resultat av renovering du var en del av økonomisk etter inngåelse av ekteskap. Men, som ab over her skriver; dette er advokat-mat. Anonymkode: 05041...ade 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takstrapporten før renovering minus lånet dere tok opp sammen kan være en måte å anslå hvor mye mer av huset han eier. Eller takstrapporten etter oppussing minus lånet. Særlig der lånet dere tok opp, var høyere enn verdien på huset før oppussing. Dette er ikke lovregulert, dere må komme til enighet. Anonymkode: e315c...882 Jo, verdier opptjent i fellesskap etter inngåelse av ekteskap er lovregulert, men regnestykket er advokatmat. Anonymkode: 05041...ade 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 Alle verdiene skapt etter ekteskapet deles likt. Dere må kartlegge boligens verdi den gang og nå. Anonymkode: 57db7...46f 2
Brunello Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 Det er i utgangspunktet verdien en tok med inn i ekteskapet som kan skjevdeles. Alt dere lånte sammen og verdistigningen av dette er derfor en del av fellesboet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da har mannen min og jeg bestemt oss for å gå fra hverandre. Da vi ble kjærester for 18 år siden eide han allerede en rønne av et hus. Så giftet vi oss, tok opp lån sammen og totalrenoverte huset. Jeg står ikke som eier av huset, det er det kun han som gjør. Jeg lurer på hva jeg har krav på med hensyn til økonomien? Er det sånn at vi kan bruke takstrapport fra før og etter renovering for å dele? Eller har ikke jeg krav på noen ting siden jeg ikke står som eier av huset? Anonymkode: 95864...32a Regelen seier vel at det man har med inn i ekteskapet skal ein ha med utatt. Med andre ord: Husets verdie før der blei gift---Husets verdi etter at der tok opp lån, og renoverte boligen. Her må det uansett bli snakk om en form for skjevdelen. Ellers er det vanleg ifølge tinglysningspapirer at kun en står oppført som eier av boligen. Anonymkode: 58cf7...91b
Brunello Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Regelen seier vel at det man har med inn i ekteskapet skal ein ha med utatt. Med andre ord: Husets verdie før der blei gift---Husets verdi etter at der tok opp lån, og renoverte boligen. Her må det uansett bli snakk om en form for skjevdelen. Ellers er det vanleg ifølge tinglysningspapirer at kun en står oppført som eier av boligen. Anonymkode: 58cf7...91b Dette er noe mange ikke forstår. Hvem som har hjemmel er irrelevant i forholdet partene i mellom. Her gjelder hva som er avtalt. Teoretisk kan en ha hjemmel alene mens det er den andre som er den reelle eieren, Når det er sagt, er selvsagt hjemmelsforhold viktig. Det gir rettigheter overfor andre, slik at man blant annet slipper å oppleve at partnerens kreditorer kommer og tar beslag i hele eiendommen. Derfor er det vanligste nå at begge står som eiere i grunnboken. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 Du har virkelig trampet mitt opp i salaten med begge beina. Hvorfor i all verden gikk du med på dette uten å tinglyse deg selv som medeier i huset? Her er det bare å kontakte advokat så fort som mulig, det vil du virkelig trenge. Anonymkode: 5a108...d0e 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du har virkelig trampet mitt opp i salaten med begge beina. Hvorfor i all verden gikk du med på dette uten å tinglyse deg selv som medeier i huset? Her er det bare å kontakte advokat så fort som mulig, det vil du virkelig trenge. Anonymkode: 5a108...d0e Det spiller ingen rolle hva som er tinglyst når de er gift. Verdier som ble bragt inn kan uansett kreves skjevdelt. Verdier som er opparbeidet i ekteskapet skal deles. Anonymkode: 5e3e8...a5d 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 hvorfor fikk ikke tråd-starter her eie i alle fall en viss prosent av boet, etter at de giftet seg med hverandre og drev oppussing sammen?? Anonymkode: a6020...623
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): hvorfor fikk ikke tråd-starter her eie i alle fall en viss prosent av boet, etter at de giftet seg med hverandre og drev oppussing sammen?? Anonymkode: a6020...623 Det er vel det typiske at man ikke tenker på at det kan bli slutt når man er sammen. Derfor så mange samboere dropper kontrakt. Men lurt er det ikke. Anonymkode: 918ce...d69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå