Gå til innhold

5000 nok i buffer for en familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt varmepumpe og annet dyrt, buffer kontoen er nesten tømt, kun 5000 kr igjen. Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn på 3 og 5 år. Har sparing i fond, der er det ca 100.000 kr. Hvor mye bør en ha i buffer egentlig? (Klarer å få den opp til 10.000 neste mnd pga halv skatt + etterbetaling av lønnsoppgjøret). Målet er 50.000 igjen. Hva har dere andre i buffer (utenom fond-sparing)? 

Anonymkode: a58a1...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sørger for å alltid ha ca 50k.

Anonymkode: 572b1...428

• Liker 6
Skrevet

Vi er en familie på 3. Jeg er superstressa med 10 000,- på sparekontoen i 12 dager (grunnet boligkjøp og bilkjøp), og er ikke komfortabel før det er 100 000,- på buffer til tross for 500 000,- i aksjer.

Så spør du meg så er svaret at 5000,- ikke er nok.

Anonymkode: 71a9c...2e4

• Liker 6
Skrevet

Buffer er til for å brukes ved behov, og så sparer man den opp igjen frem til neste behov.

Vi har et mål på to ganger utbetalt inntekt i buffer, samlet blir det 160.000 kr. Vi sparte opp over ganske lang tid, og når vi bruker må det spares opp igjen. Fordi bufferen er romslig, er det ikke behov for å spare så veldig mye av gangen. 

Anonymkode: dfacc...125

• Liker 3
Skrevet

Jeg har 10 000 stående på buffer. Har buffer kun fordi noen regninger har forfallsdato før ny lønning kommer inn. Alt annet av sparepenger står i fond. Har aldri hatt behov for å ta ut noe til såkalte "uforutsette utgifter".

Anonymkode: 87ee0...8c8

Skrevet (endret)

Vi har 50 000 nå, det er i knappeste laget, vil gjerne ha 100 000. Vi har rammelån på huset som er langt fra makset ut så det er litt fleksibilitet dersom nødvendig. I tillegg har vi en god del i fond som kan brukes hvis vi må. 

Endret av Kristin70
  • Liker 1
Skrevet

Har 60 k stående på buffer

Anonymkode: 275fc...007

• Liker 1
Skrevet

Det syns jeg var lite. Det hadde jeg blitt veldig stressa. 

Det er vel anbefalt å ha 2-3 månedslønn i buffer. Vi har 500k i buffer utenom fond. 

Anonymkode: f5f4a...05d

• Liker 3
Skrevet

Ville i hvert fall hatt 30 000-50 000. Jeg har 60 000 stående, men har også ca 350 K i fond, men vil gjerne slippe å selge disse da det er langsiktig sparing. 

Anonymkode: 2d230...a63

• Liker 1
Skrevet

Det er vel to månedslønner som anbefales, men så lenge dere har fond, synes jeg ikke det gjør så mye at bufferen tømmes litt innimellom.

Anonymkode: 5dab1...ed6

• Liker 3
Skrevet

En buffer på 5000 kr er tomt 😅 70-80 000 kr er minimum for vår del, rett og slett fordi vi skal kunne bruke av den uten at den er tom. Fond kommer såklart i tillegg.

Men klart, av og til er den lavere enn vi liker fordi noe har skjedd. Da må vi spare igjen.

Anonymkode: 73899...47d

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig Ingen andre enn vi i hele Norges land som ikke har fond og aksjer? 🙈😔

Anonymkode: a146d...017

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg eier ikke, og er alene. Jeg har en større sparekonto (samt bsu) og utenom det har jeg som mål å ha minst 3 husleier som buffer, men har mer enn dobbelt av det. 

Normalt er det jo sånn at en må av og til bruke av bufferen. Det er derfor en har den, og da vil en i en periode ha en mindre buffer frem til den er bygget opp igjen. 5000kr er ikke mye om noe ryker, men det er noe, og du har en plan for å bygge den opp igjen. 

Skjønner du er stresset da. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 2
Skrevet

JEG har det nå, men jeg er én person. Det er det jeg har igjen etter nedbetaling av MasterCard og andre utgifter. Jeg betaler alltid regningene mine, har ingen gjeld. 

Anonymkode: 64265...727

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det virkelig Ingen andre enn vi i hele Norges land som ikke har fond og aksjer? 🙈😔

Anonymkode: a146d...017

Ingen aksjer og fond her heller. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har 10 000 stående på buffer. Har buffer kun fordi noen regninger har forfallsdato før ny lønning kommer inn. Alt annet av sparepenger står i fond. Har aldri hatt behov for å ta ut noe til såkalte "uforutsette utgifter".

Hva mener du med «såkalte «uforutsette utgifter»». Disse regningene dine med forfallsdato før lønning, må vel være uforutsett? Hvis ikke er det vel bare å legge dem inn i budsjettet som normalt? Går du tom hver måned og så kommer det en ny regning før ny lønn, må jo den være uforutsett. Hvis ikke lever du vel over evne?

Det er ikke noe som heter såkalte «uforutsette utgifter». Det er helt åpenbart mange utgifter som er uforutsette. For en god stund siden så hadde vi en eldre bil (2014) hvor en reim røk og motoren tok kvelden. Da måtte vi ut med ny bil før forventet tid. Nylig sluttet tørketrommelen å fungere, bare et par måneder etter reklamasjonstiden var oversittet. Ting kan jo skje, og da er det lurt med en buffer. Fint med forsikringer i tillegg da, selvsagt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med «såkalte «uforutsette utgifter»». Disse regningene dine med forfallsdato før lønning, må vel være uforutsett? Hvis ikke er det vel bare å legge dem inn i budsjettet som normalt? Går du tom hver måned og så kommer det en ny regning før ny lønn, må jo den være uforutsett. Hvis ikke lever du vel over evne?

Det er ikke noe som heter såkalte «uforutsette utgifter». Det er helt åpenbart mange utgifter som er uforutsette. For en god stund siden så hadde vi en eldre bil (2014) hvor en reim røk og motoren tok kvelden. Da måtte vi ut med ny bil før forventet tid. Nylig sluttet tørketrommelen å fungere, bare et par måneder etter reklamasjonstiden var oversittet. Ting kan jo skje, og da er det lurt med en buffer. Fint med forsikringer i tillegg da, selvsagt. 

Regningene mine er da ikke uforutsette? Jeg har bare penger til de stående på en buffer. Om det gjør deg beroliget kan jeg jo i stedet si at denne bufferen er en del av budsjettet og at jeg har 0 i buffer og alt av sparing stående i fond.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At en bil og en tørketrommel slutter å virke etter hvert er da ikke uforutsett? Du hadde da vel ikke forventet at de skulle virke til evig tid? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At en bil og en tørketrommel slutter å virke etter hvert er da ikke uforutsett? Du hadde da vel ikke forventet at de skulle virke til evig tid? 

Hvis du har råd til å dekke slike ting av lønna di hver måned uansett hva som skjer så trenger du jo ikke buffer da 😉 men det er jo veldig spesielt å henge seg så sinnsykt opp i ordet "uforutsett" og "buffer". Hele poenget er jo at man kan få utgifter som ikke er en del av de månedlige, faste utgiftene og at det likevel ikke er et problem å betale for det.

Sist vi hadde bilen på service og EU kostet det over 20 000 kr, og selv om vi såklart ikke fikk SJOKK fordi det var uforutsett at vi måtte vedlikeholde og reparere noe på bilen så hadde vi jo pengene på bufferkonto slik at det tross alt ikke var et problem. Og det er jo derfor vi har bufferkontoen, fordi det tross alt ikke er sjokkerende uforutsett. Men pengene må jo stå på en konto. Eller er du en sånn som har pengene på konto til den dagen du trenger dem men bare nekter å kalle der for bufferkonto? 😂

Det blir så kverulerende at det bare blir dumt 🤪

Anonymkode: 73899...47d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg alene har ca 100k på bufferkontoer. Har en bufferkonto som er til småreparasjoner og lignende. Den andre er til større ting. Målet er å ha i alle fall 100k på den. 

Har også ca 200k i fond, og min ektefelle har i tillegg egen fondsparing  

Anonymkode: 36ac4...68d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...