Gå til innhold

Ta blodprøver hos legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg bestille legetime og si hvilke blodprøver jeg vil ta? Eller kan legen si «neeeei jeg ser ikke noen grunn for at du skal ta de og de blodprøvene». Jeg er sliten og trøtt for tiden og ønsker å ta en utvidet helsesjekk med blodprøver. Føler meg så hysterisk men er jo greit å sjekke. Lenge siden sist. 

Anonymkode: 30c33...53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen kan si nei, ja. 

Anonymkode: e7eb3...ddd

• Liker 1
Skrevet

Tror nok de kun tar standardprøver i starten, som regel D-vitamin, jern osv. Det er dyrt med sånn prøver så man kan ikke forlange. Har selv vært hos lege og var sliten og trøtt. Det er og normalt på denne tiden av året. Hos meg viste det seg at jeg var nesten tom for D-vitamin i kroppen. Hvis legen er bekymret for alvorlige ting så blir nok det sjekket. 

Anonymkode: 93bcc...c52

Skrevet

Klart legen kan si nei, men dersom du mistenker at du har mangel av noe så er det ingen grunn til å si nei. Mange har mangel på d-vitamin i denne årstiden, så det er naturlig å sjekke det, samt b-vitamin, jern, blodprosent..

Anonymkode: e49f4...b3c

• Liker 1
Skrevet

Du vet at det koster en formue å analysere blodprøver? Det er en grunn til at du ikke bare kan bestille hvilke prøver du vil ha. I såfall får du gjøre det privat og betale for det selv.

Når det er sagt, går du til lege med tegn på utmattelse og tretthet, krysser legen ofte av på en blodprøvepakke som heter "trøtt og sliten" da blir de mest vanlige årsakene til utmattelse analysert i prøvene slik som: Vitamin D, ferritin(jern), Hb(blodprosent) ol. Håper de finner utav det, ikke kjekt å gå slik som du gjør nå.

Anonymkode: f669f...b0f

• Liker 3
Skrevet

Du bestiller legetime og forklarer hva du opplever at symptomer og hva du evt. mistenker at det kan være. Ut fra dette bestiller legen de blodprøvene hen mener er nødvendige.

• Liker 1
Skrevet

Det beste alternativet hvis du har uspesifikke plager, er å gå til en privat lege og få tatt en utvidet blodprøvesjekk og samtale. Håper du bor et sted der de har private leger. Det er verdt pengene.

Anonymkode: 32b07...7c0

Skrevet

Det er klart du kan gå til legen og spørre om det er mulig å få tatt blodprøver. Jeg tar blodprøver 5-6 ganger i året av ulike grunner, og har ikke så mye som vurdert  å tenke på hva det koster. 
Legen kan selvfølgelig si nei, men jeg har enda til gode å oppleve det. Og så lenge du ikke renner ned døra på legekontoret pga. ønsker om blodprøver, så ser jeg ingen grunn til at legen skal si nei. 

Skrevet

Oppsøk fastlegen din og forklar symptomene dine. Legen vil da gjøre en vurdering av hva som er hensiktsmessig av videre utredning, inkludert hvilke blodprøver som ev bør tas. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) 

TS

Anonymkode: 30c33...53d

Skrevet

Har aldri opplevd at legen nekter meg vanlige blodprøver. Jeg ber om "full sjekk" en gang årlig, noe som er veldig forebyggende og lurt å gjøre. Ønsker man utvidere blodprøver dog, så bør man ha mer konkrete årsaker. Symptomer, noe som er arvelig som bør følges opp, etc. 

Anonymkode: 35d3b...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...