AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Skjønner meg ikke helt på dette med boliglån, og håper noen kan hjelpe meg Min mann kjøpte en bolig for 2,3 mill før vi ble sammen, og her har vi bodd siden, og fått ett barn. Er nå på tanken om ny bolig da jeg er gravid og vi trenger mer plass Han tjener 480 000kr i året, og jeg 400 000kr. Boligen vi nå eier kan vi mest sannsynlig selge for rett under 3mill nå. Når vi søker på sånn boliglånskalkulator får vi opp at vi får lån på 1,5 mill bare. Er det slik at vi får finansieringsbevis på kun 1,5mill da?? Eller slås de 3 mill vi allerede «har» i nåværende bolig sammen, slik at vi kan kjøpe for 4,5mill? Anonymkode: 5b371...4b5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Spør en bank. Anonymkode: 165db...b0d 1
andy capp Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skjønner meg ikke helt på dette med boliglån, og håper noen kan hjelpe meg Min mann kjøpte en bolig for 2,3 mill før vi ble sammen, og her har vi bodd siden, og fått ett barn. Er nå på tanken om ny bolig da jeg er gravid og vi trenger mer plass Han tjener 480 000kr i året, og jeg 400 000kr. Boligen vi nå eier kan vi mest sannsynlig selge for rett under 3mill nå. Når vi søker på sånn boliglånskalkulator får vi opp at vi får lån på 1,5 mill bare. Er det slik at vi får finansieringsbevis på kun 1,5mill da?? Eller slås de 3 mill vi allerede «har» i nåværende bolig sammen, slik at vi kan kjøpe for 4,5mill? Anonymkode: 5b371...4b5 De 3 mill dere kan selge for kan ikke tas med i sin helhet. Kun det er ikke er lån på. Er det fortsatt 1,5 mill i lån, vil dere kunne regne med 1,5 mill fra nåværende bolig som egenkapital. Forutsatt at banken godtar 3 mill som sannsynlig salgspris. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Umulig å svare på, desverre. Det avhenger av hvor mye lån dere har fra før av, osv. I tillegg trekker barn ned låneevnen. Anonymkode: e0a18...943
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Dere må søke i banken, men det er digitalt og tar ikke lang tid. Den kalkulatoren er bare et anslag. Anonymkode: b99a9...2c4 3
Taluno Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 Det spørs om dere legger inn nåværende lån eller ikke i kalkulatoren. Kalkulatoren sier hva dere kan få låne, basert på inntekt og allerede gjeld. Jeg kan, på min inntekt, låne 4,5 millioner. Om jeg legger inn at jeg allerede har 2 millioner i gjeld, så får jeg ikke lån. Så jeg legger inn inntekt, forventet egenkapital ved salg, og andre faktorer, men tar kun med studielån og kredittkort. Da får jeg opp ett mer riktig tall på hva jeg kan kjøpe for, gitt at jeg selger til forventet pris. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 Det slåes ikke sammen med dagens lån nei og dere får definitivt ikke 4,5 i lån, lånekalkulatoren vil regne på max lånekapasitet og egenkapitalen kommer i tillegg. Når renten har gått opp og dere også har fått barn siden sist så vil dere mest sannsynlig ha en betraktelig lavere lånekapasitet enn tidligere. Uansett, lånekalkulatoren er ingen har fasit. Kontakt banken for finansieringsbevis, men vær forberedt på at dere ikke nødvendigvis får kjøpt noe dyrere enn hva dere eier i dag. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 1727c...356
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 Prøv kalkulatoren til DnB for mellomfinansiering, der ser du litt hvordan banken "tenker": https://www.dnb.no/lan/boliglan/mellomfinansiering De estimerer pris på nåværende bolig ut fra statiskk, om dere ikke har en e-takst å legge inn, og så trekker de fra 10% "sikkerhetsmargin" og trekker vel også fra omkostninger for salg på 100 000. Så av 3 mill sitter dere da igjen med 2,6 mill. for den boligen i bankens øyne. Det går jo an å snakke med kunderådgiver og presse det opp, få en e-takst som er høyere enn deres verdiestimat, eller søke i flere banker da, så det er ikke fasit det jeg skriver. Du sier ingenting om den boligen dere har nå er belånt eller ei. Det må jo trekkes fra de 2,6 mill for å se hva dere har i egenkapital. Dere casher inn lånet for første bolig og tar opp et nytt, det legges ikke på denne. Men si at dere mot formodning ikke har noe lån fra før da, og dere sitter med 2,6 mill cash i egenkapital. Og så får dere lånt 1,5 mill. Da har dere 3,1 mill å kjøpe for. Men jeg vil nå tro at med så sykt høy egenkapital så kunne dere lånt mer, fordi det er sikkerhet i det. Men jeg tipper dere har lån fra før? Anonymkode: 6bdca...49e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Det er rett og slett ikke det beste tidspunktet å finne finansiering på pga. renteøkning. Bankene må legge til grunn at kunden skal tåle 5% renteoppgang, og med en familie på fire som har en inntekt på 880 000 så blir det ikke veldig høyt lån. Når det er sagt ville jeg spurt flere banker, for 1,5 mill. hørtes veldig lavt ut med to inntekter. Jeg er singel med barn hhv.100% og 50% og har lån på 2,7 mill, Har ca. 600 000 inn. Nå har jeg veldig god sikkerhet på dette lånet, kanskje 7-7,5 mill., det er et rammelån og 200 000 er ikke i bruk per dato. Jeg ville dog aldri fått så mye i dagens økonomi, redder meg inn på at jeg kun trenger å betale renter. Har heldigvis en gjeldfri hytte jeg kan selge om det blir krise, den leies også ut innimellom for å dekke kostnadene. Anonymkode: ab32e...c72 1
Taluno Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er rett og slett ikke det beste tidspunktet å finne finansiering på pga. renteøkning. Bankene må legge til grunn at kunden skal tåle 5% renteoppgang, og med en familie på fire som har en inntekt på 880 000 så blir det ikke veldig høyt lån. Når det er sagt ville jeg spurt flere banker, for 1,5 mill. hørtes veldig lavt ut med to inntekter. Jeg er singel med barn hhv.100% og 50% og har lån på 2,7 mill, Har ca. 600 000 inn. Nå har jeg veldig god sikkerhet på dette lånet, kanskje 7-7,5 mill., det er et rammelån og 200 000 er ikke i bruk per dato. Jeg ville dog aldri fått så mye i dagens økonomi, redder meg inn på at jeg kun trenger å betale renter. Har heldigvis en gjeldfri hytte jeg kan selge om det blir krise, den leies også ut innimellom for å dekke kostnadene. Anonymkode: ab32e...c72 Men en familie med såpass lav inntekt bør vel ikke maksimere lånet sitt uansett? Man har jo fått en vekker nå på hvordan renten kan stige relativt raskt, og dette bør tas høyde for uansett hva startrenten er. Jeg synes ikke det bør være ett mål om høyest mulig lån, men ett lån som er i en størrelse man klarer håndtere, også dersom en av partene blir arbeidsledig/syk, og inntekten reduseres. Avdragsfrihet har man begrenset mulighet til, så det bør man ikke basere seg på.
Snublefot62 Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 Grovt fortalt kan dere låne 5x den totale inntekten deres, minus eksisterende gjeld (huslån, billån, studielån etc). Så om dere tjener 880k så kan dere generelt sett låne totalt 4,4 mill. Deretter trekkes fra det dere har i lån fra før. Egen kapital holdes utenfor (men kan naturlig nok brukes til å kjøpe bolig med og dermed mindre lån). Men dette er en generell regel, ikke noe banken er forpliktet til å gi. Dere skal og være i stand til å betjene lånet, og med økte renter så er det ingen selvfølge. Så skal dere og ha egenkapital på 15%. Disse 15% kan tas ut i fra egenkapital i egen bolig, og dere får da mindre kapital der til boligkjøpet. Så må dere og huske på en god samlivsavtale hvor eierbrøk og fordeling tas med, og ikke minst hva dere går inn med hver for dere. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 Snublefot62 skrev (34 minutter siden): Grovt fortalt kan dere låne 5x den totale inntekten deres, minus eksisterende gjeld (huslån, billån, studielån etc). Så om dere tjener 880k så kan dere generelt sett låne totalt 4,4 mill. Deretter trekkes fra det dere har i lån fra før. Egen kapital holdes utenfor (men kan naturlig nok brukes til å kjøpe bolig med og dermed mindre lån). Men dette er en generell regel, ikke noe banken er forpliktet til å gi. Dere skal og være i stand til å betjene lånet, og med økte renter så er det ingen selvfølge. Så skal dere og ha egenkapital på 15%. Disse 15% kan tas ut i fra egenkapital i egen bolig, og dere får da mindre kapital der til boligkjøpet. Så må dere og huske på en god samlivsavtale hvor eierbrøk og fordeling tas med, og ikke minst hva dere går inn med hver for dere. Med samlet inntekt på 880 000 kr og 2 barn vil ikke aktuell lånesum nærme seg 5x inntekt engang. Det vil stoppe på betjeningsevne lenge før det. 5x inntekt er ikke et utgangspunkt, det er max gjeldsgrad satt av finanstilsynet. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 1727c...356 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Selg først og kjøp etterpå. Alt annet er meget stressende i dagens marked. Og han har vel fortsatt gjeld på gammel bolig? Anonymkode: a2c45...09b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå