AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Har; normal/tørr hud (som blir veldig fet om den ikke får nok fukt) Elsker sommeren for da er huden min på det beste! Store porer samt en god del hudormer (mørke). Får noen kviser av og til. Færre i de periodene hvor jeg er flink til å skrubbe. Vil kort beskrive huden min som grov og lett for å bli rød. Forutenom serum, hudkrem og øyekrem så benytter jeg en scrub og en peeling. Men bør jeg investere i noe retinol og/eller c-vitamin? Er 40 år, foreløpig er det lite med rynker 🤞 Noen anbefalinger i så fall? Takk 🙏 Anonymkode: 49c5e...1c5
Roci Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 (endret) Hvilke produkter bruker du pr i dag? Du kan fint begynne med retinol om du ønsker det, men akkurat når det gjelder porer/hudormer, tenker jeg at BHA (salicylsyre) og niacinamide kan være til hjelp. Etter som huden din tenderer mot tørr og har lett for å bli rød, tenker jeg at huden din muligens er litt sensitiv/reaktiv, og at fysisk skrubb/peeling er litt "hardhendt" hvis det er det du bruker. En veldig god rens for tørr og sensitiv hud, er LaRoche Posay Tolèriane. Den er også min absolutte favoritt. Her er noen fuktighetskremer som kan passe godt til en normal/tørr hud som er litt sensitiv og lett får urenheter: CeraVe Facial Moisturizing Lotion (den uten solfaktor) Bioderma Sensibio Rich eller Sensibio AR Plantheque The Stay Calm Cream Spesielt på områdene med hudormer kan du forsøke et serum med BHA. Dette er en eksfolierende syre, og bør ikke brukes mer enn maks 2 ganger i uka, og ennå sjeldnere til å begynne med. Husk også å ta en reaksjonstest før du begynner å bruke produktet. Her er noen produktforslag med lav konsentrasjon (1%) og så kan du evt. øke til 2% etterhvert, dersom huden din tåler BHA godt. https://www.skincity.com/no/paulas-choice/calm-1-bha-lotion-exfoliant-30-ml The Ordinary Salicylic Acid 2% Anhydrous Solution BHA er best å bruke om kvelden. I tillegg kan du forsøke et serum med niacinamide (en form for vitamin B3) på dagtid, etter rens og før fukt. Noen gode niacinamidprodukter for tørr hud er: https://lyko.com/no/emma-s/emma-s.-treatment-niacinamide-formula-30-ml?gclid=EAIaIQobChMIkoOot5qw-wIVe0aRBR2kEA3UEAQYASABEgIvf_D_BwE https://www.kicks.no/beautyact/conscious/vegan-formula/vegansk-ansiktspleie/5-niacinamide-glass-serum-30-ml https://pureandcare.dk/collections/serum-og-dermaruller/products/serum-niacinamide-panthenol-1-stk Man bør ikke introdusere for mange aktive ingredienser samtidig, så du kan prøve en rutine med de produktene jeg foreslår (eller tilsvarende) i et par måneder, og se om huden din blir mer balansert, dvs. ikke så ru/tørr og rød. Da kan du vurdere å introdusere et retinolprodukt og evt. c-vitamin eller et annet antioksidantserum. Endret 15. november 2022 av Roci 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Min erfaring er at huden ser bedre ut med færre produkter og heller fokus på at de er milde og pleiende/tilførende (i motsetning til veldig aktive produter, syrer og slikt). Vitamin C gjør seg best i kostholdet etter min erfaring, mye mer effektivt å drikke sitronvann daglig om morgenen enn å putte isolert c-vitamin utenpå huden. Anonymkode: dc8d0...587
Roci Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Min erfaring er at huden ser bedre ut med færre produkter og heller fokus på at de er milde og pleiende/tilførende (i motsetning til veldig aktive produter, syrer og slikt). Vitamin C gjør seg best i kostholdet etter min erfaring, mye mer effektivt å drikke sitronvann daglig om morgenen enn å putte isolert c-vitamin utenpå huden. Anonymkode: dc8d0...587 Jeg er i utgangspunktet enig, det er derfor jeg foreslår at TS forsøker med en enkel rutine med fokus på fukt og få balansert huden i første omgang. Når det gjelder hudormer, er for det første BHA det eneste virkestoffet som har dokumentert effekt på å kunne løse opp talgpropper i porene, i tillegg til at det - til tross for at det er en syre - er mer skånsomt enn å klemme porene eller bruke fysisk skrubb, som bare virker på hudoverflaten. Niacinamide har en rekke positive egenskaper, og kan i kombinasjon med BHA bidra til å forebygge hudormer og kviser, i tillegg til at det kan ha god effekt på rødhet, tørrhet og inflammasjon. C-vitamin er et veldokumentert antioksidant med mange positive effekter for huden som man ikke oppnår kun ved å innta det oralt. En forskingsrapport antyder at det å påføre c-vitamin på huden er 20 ganger mer effektivt enn å innta det via kostholdet - når det gjelder hudforbedrende egenskaper, vel og merke. C-vitamin kan redusere pigmentering, og virke preventivt mot pigmentering er et virkningsfullt antioksidant, beskytter mot fire radikaler fra forurensing, røyk, UV-stråler ++ øker kollagen-produksjonen (som kan redusere fine linjer) jevner hudtone og tekstur gir glød gir økt UV-beskyttelse i kombinasjon med høy solfaktor kan bidra til å redusere arr fra akne og kviser På den andre siden er det mange som ikke tåler c-vitamin påført huden, og man skal alltid være varsom med å kombinere for mange aktive ingredienser. Less is more, uten at det betyr at man trenger å unngå aktive ingredienser 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Hei og tusen takk for gode innspill 😊 🙏 Jeg bruker en peeling bestående av aha og bha (The ordinary). Men synes det er skrubben ( Madara) som hjelper best..Da blir huden mye mykere synes jeg. Har ikke heeelt funnet den beste fuktighetskremen. Iallefall ikke for det kalde været som venter oss. Huden min fungerer best på sommeren som sagt. Anonymkode: 49c5e...1c5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 Hva med en dyprens hos hudpleier for å få bort hudormer, og få hudpleier til å anbefale produkter utifra hva huden din trenger? Anonymkode: 79a2b...011
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå