AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #1 Skrevet 15. november 2022 Min bonussønn på 20 bor hjemme hos mor og har snakket i over 3 år om at han ønsker å få seg deltidsjobb. Han går nå på universitetet. Foreløpig har han verken det eller sommerjobb og han har ikke søkt en gang, på tross av at far har sendt ham en haug med ledige stillinger han kan søke på. På slutten av hver ferie snakker han om at "neste ferie" vil han søke jobb og tjene penger, men når ferien nærmer seg vil han heller "slappe av og være med vennene sine". Det er jo ikke min sak, men jeg syns det er litt slapt og jeg tenker at det ikke er heldig for senere jobbsøking etter endt utdannelse at han ikke har noen som helst erfaring. Jeg mener også at han bør flytte ut hjemmefra for å bli mer selvstendig. Han kan knapt nok smøre seg ei brødskive selv. Far er også ganske fortvilet over situasjonen og forsøker å oppmuntre ham til å søke jobber, men så langt kommer han ingen vei. han sover til langt på dag og er generelt ganske slapp. Noen som har erfaringer om hvordan vi kan motivere ham til å faktisk søke en jobb? Vi ønsker jo det beste for ham. Anonymkode: 5debf...180 1
Maestro Skrevet 15. november 2022 #2 Skrevet 15. november 2022 Jeg har jobba siden jeg var 15 år. Først en sommer der mamma jobber. Jeg var på kvelden og smøre de sandwichene som Statoil solgte. Så 3 år som fritidsskontakt. Så fra jeg var 17 var jeg fritidsskontakt, jobba deltid på en cafe og skole. Hadde sparka i gang den 20 åringen altså. Fint at han studerer, all ære til dem som klarer det. Men, jobb er viktig det og! Få erfaring, tjene egne penger er jo gøy det og. Og lære seg penger, om lønn, at penger ikke vokser på trær. 3
Tomas77 Skrevet 15. november 2022 #3 Skrevet 15. november 2022 Han begynner allerede å få et problem med CV. Vel og bra med utdannelse men null arbeidserfaring skremmer arbeidsgivere om det ikke er noe veldig spesialisert han studerer. Enkleste er vel å be om husleie om han har tenkt til å fortsatt bo hjemme. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 I kommunen vi bor i er det ekstremt vanskelig å få seg sommerjobb / deltidsjobb. I 90% av tilfellene går det via bekjentskap, og har man ingen relevante er det vanskelig for barna å få det. Jeg jobber på kommunens eneste vgs og ser det er fåtallet som faktisk har klart å få seg jobb, selvom veldig mange ønsker det. Anonymkode: 040cd...ead 1
Juniper Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Mine unger har hatt sommerjobb fra de var 14. Ikke full dag de første to årene, men mer enn nok å gjøre. Deretter inne på vanlige vakter. En bedrift i storfamiliens eie som trengte ekstra hender over sommeren. Det er knallbra trening for voksenlivet! Gjorde de veldig prisbevisste og lærte de mye om penger og hvor de kommer fra. Som igjen gjorde at arva klær og bruktbutikker var helt innafor. De har nå null problemer med å lande jobb hos andre, og er ettertrakta arbeidskraft når de er ledige fra utdanning. TS, stesønnen din mister av mye når han ikke gidder. Men så lenge han ikke vil er det ikke stort man får gjort. Er han av den tiltaksløse typen er han uansett ikke populær arbeidskraft.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 14-15 år bør være vanlig. Hvis han som 20-åring ikke har arbeidserfaring ligger han langt etter. Er det noen grunn til at han ikke kan jobbe? Anonymkode: 61c1a...3c6 1
Voksenmann Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 I dagens samfunn så vil jeg si 16-17, rundt den alderen mine begynte å jobbe deltid. Forøvrig tilførte disse deltidsjobbene masse selvtillit og mestringsfølelse samt en god porsjon innsikt i personlig økonomi. De skiftet også politisk ståsted rundt den tiden de oversteg sinn første skattefrie grense (frikort). Plutselig var skatt noe de måtte forholde seg til😊 2
Heln Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 Hvordan betaler han for seg da? Det er jo det som motiverer til å jobbe, å få penger. Hadde jeg fått alt i fanget hadde jeg neppe jobbet jeg heller🤷♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 18, det er helt umulig omtrent for de under 18 der vi bor Anonymkode: 7abea...a09 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 18 år, min 20 åring hadde ikke fått gått hjemme uten en jobb. Anonymkode: d195f...c56 1
Grüner Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 At en 20-åring bor hjemme hos mor og far og verken jobber eller studerer, er ikke normalt med mindre han er alvorlig syk fysisk eller psykisk, noe du ikke sier noe om, så han framstår både som lat og bortskjemt. Han er tydeligvis for bedagelig anlagt til å ta noen grep selv, så her må foreldrene begynne å stille noen krav til sønnen. Han er voksen, men oppfører seg som et barn og får alt oppi hendene på seg. Det mest vanlige i den alderen er å studere/jobbe og bo for seg selv i kollektiv eller på hybel. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 Mine begynte når de var 15 år. Nå var de også heldig med at vi kunne hjelpe de i gang. Men forutsetningen og det bør det være hos dere også at poden vil jobbe. Få ungdommen til å gå ut å søke jobb. Da får man seg jobb. Husk man må alle begynne et sted. Anonymkode: 1b13e...932 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Ikke alle steder det er lett å få jobb. Ene min fikk som 18 åring, andre som 19 (via utplassering på vgs) og siste som 20 åring via sin bror og hadde da søkt mange steder år etter år uten napp. Anonymkode: 8c16e...9be 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 Her får man kun jobber som ungdom om man har kontakter. Det har ikke vi, begge to er innflyttere og vi pendler. 70 % andre pendler også. Anonymkode: 837f8...c4f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 Fet er faktisk ikke lett å få seg jobb før man er 18! Da går det på bekjentskaper. Men som 20 åring bør man kunne få seg en jobb. Jeg tenker studier er likestilt med jobb, så tenker ikke at alle studenter bør ha en deltidsjobb. Og alle studenter fortjener ferie etter et helt år med studier og en hard eksamensperiode. Men noen uker om sommeren bør man klare! Men igjen, ikke lett å få en jobb for 5 uker liksom. Anonymkode: b0cd7...958 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Min bonussønn på 20 bor hjemme hos mor og har snakket i over 3 år om at han ønsker å få seg deltidsjobb. Han går nå på universitetet. Foreløpig har han verken det eller sommerjobb og han har ikke søkt en gang, på tross av at far har sendt ham en haug med ledige stillinger han kan søke på. På slutten av hver ferie snakker han om at "neste ferie" vil han søke jobb og tjene penger, men når ferien nærmer seg vil han heller "slappe av og være med vennene sine". Det er jo ikke min sak, men jeg syns det er litt slapt og jeg tenker at det ikke er heldig for senere jobbsøking etter endt utdannelse at han ikke har noen som helst erfaring. Jeg mener også at han bør flytte ut hjemmefra for å bli mer selvstendig. Han kan knapt nok smøre seg ei brødskive selv. Far er også ganske fortvilet over situasjonen og forsøker å oppmuntre ham til å søke jobber, men så langt kommer han ingen vei. han sover til langt på dag og er generelt ganske slapp. Noen som har erfaringer om hvordan vi kan motivere ham til å faktisk søke en jobb? Vi ønsker jo det beste for ham. Anonymkode: 5debf...180 Det er vanskelig å få seg deltidsjobb før de er fyllt 16 år nå til dags. Min datter var heldig og fikk seg en deltidsjobb da hun var 14. Men de jobbene er det langt i mellom. Er 20 åring regnes ikke som en ungdom. Men en langt på vei voksen... Anonymkode: adc66...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 Jeg tenker det er en fordel å kunne konsentrere seg om studiene. Hadde ingen arbeidserfaring jeg snakket høyt om da jeg begynte å søke jobber, fikk alle jeg søkte på allikevel. Anonymkode: 01b9b...1c2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 Datter 16 år har jobb på cafe ved siden av skolen, men ser hun blir sliten så litt usikker på hvor lurt det er.. Anonymkode: c93f5...f44
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 Grüner skrev (6 timer siden): At en 20-åring bor hjemme hos mor og far og verken jobber eller studerer, er ikke normalt med mindre han er alvorlig syk fysisk eller psykisk, noe du ikke sier noe om, så han framstår både som lat og bortskjemt. Han er tydeligvis for bedagelig anlagt til å ta noen grep selv, så her må foreldrene begynne å stille noen krav til sønnen. Han er voksen, men oppfører seg som et barn og får alt oppi hendene på seg. Det mest vanlige i den alderen er å studere/jobbe og bo for seg selv i kollektiv eller på hybel. Bå skriver jo TS at han studerer på universitetet da Anonymkode: 83de0...7a6
Enmanelskeråhate Skrevet 15. november 2022 #20 Skrevet 15. november 2022 15-17 ish er ganske vanlig, er jo bare å ikke gi dem penger så ordner det seg;) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå