Gå til innhold

Adhd spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal være kortfattet. 
Gikk på dps for mange år siden grunnet angst. 
Som barn var jeg hyper og impulsiv. På skolen var jeg ukonsentrert. Det var verre på slutten av barneskolen og ungd skole . Klarte å ta meg inn igjen på videregående da jeg var mer moden, og hadde gode teknikker på jukse lapper.

Barndommen har vært helt ok, men også en del ugreit da jeg har skilte foreldre, og en far som drakk. 
Lagde styr hver gang jeg skulle til pappa i helgene. 
Veldig sosial og utadvendt som ungdom, og hadde lite bremser. 
Men pga angsten jeg fikk har jeg vært mer forsiktig. 
Som voksen er jeg ofte sliten og utmattet. Er ofte sykmeldt fra jobb fordi jeg er sliten. 
har god struktur på hverdagen, og har system. Men dette har kommet med åra. 
Har to barn - og begge har adhd. Kjenner meg selv igjen i barna. 

søkte på dps om utredning på adhd, men fikk avslag siden jeg har gått der før. 
Skal jeg da bare leve i uvisse? En diagnose vil jo ikke endre noe, men kanskje gi meg litt forklaring på hvorfor jeg er som jeg er? 

Anonymkode: 92dbf...e89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville i ditt tilfelle bare gått utifra at du har denne diagnosen, og forsøkt å lære flere teknikker for hverdagshåndtering. Jeg gjorde det selv fordi jeg bor i utlandet og utredning ikke er en mulighet enda, men jeg ble tipset om å gå på tiktok og søke opp ADHD tips/ lifehacks og dette har endret livet mitt. Det er så mange mennesker som beskriver ting som jeg opplever, og det hjalp meg å forstå meg selv bedre og en haug av dem har tips og verktøy man kan implementere i hverdagen. Nå er jeg mye mindre sliten, føler mer glede og mindre stress. Det skal faktisk ikke så mye til for å legge om! 

Det føles som om jeg tidligere har forsøke å jobbe mot strømmen, ved å gjøre ting som neurotypiske mennesker, men ved å i stedet akseptere at jeg er neurodivergent, og jobbe rundt det, så er det nesten blitt en superpower i stedet for en byrde. Vi må bare ha andre rutiner i hverdagen som fungerer bedre for oss, rett og slett!

Anonymkode: 9c5f1...c64

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mtp arveligheten og det du beskriver så ville jeg absolutt tenkt at det er en sannsynlighet for at du også kan ha adhd. 

Anonymkode: 02a38...f26

• Nyttig 1
Skrevet

En diagnose kan endre noe jo, for da kan du få medisiner som vil sannsynligvis vil hjelpe deg å bli mindre utbrent og sliten. 

Ut fra det du beskriver høres adhd ganske sannsynlig ut... 

Jeg er ganske lik deg, og fikk også avslag på dps. Fastlege pushet meg til å utredes privat, og selv om jeg måtte spare for å ha råd (alenemor på aap), var det verdt det! Fikk diagnose uten tvil, og 3 uker senere var jeg igang med utprøving av medisiner. 

Kanskje du kan vurdere å gå privat...? 

Anonymkode: 00fed...da5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har to barn - og begge har adhd. Kjenner meg selv igjen i barna. 

da har du det du og ja. 

Anonymkode: 17bed...8b1

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

En diagnose kan endre noe jo, for da kan du få medisiner som vil sannsynligvis vil hjelpe deg å bli mindre utbrent og sliten. 

Ut fra det du beskriver høres adhd ganske sannsynlig ut... 

Jeg er ganske lik deg, og fikk også avslag på dps. Fastlege pushet meg til å utredes privat, og selv om jeg måtte spare for å ha råd (alenemor på aap), var det verdt det! Fikk diagnose uten tvil, og 3 uker senere var jeg igang med utprøving av medisiner. 

Kanskje du kan vurdere å gå privat...? 

Det er vanvittig mye man kan, og bør synes jeg, prøve ut før man tyr til medisiner. Medisinene for ADHD er sterke medikamenter som endrer ens personlighet ganske mye og er avhengighetsskapende. Det finnes svært mange enkle verktøy som kan føre til langt mer overskudd, energi og mestringsfølelse i hverdagen.

Ja, mange kan ha behov for medisinene, men det er ingen skade å prøve ut naturlige metoder først. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er vanvittig mye man kan, og bør synes jeg, prøve ut før man tyr til medisiner. Medisinene for ADHD er sterke medikamenter som endrer ens personlighet ganske mye og er avhengighetsskapende. Det finnes svært mange enkle verktøy som kan føre til langt mer overskudd, energi og mestringsfølelse i hverdagen.

Ja, mange kan ha behov for medisinene, men det er ingen skade å prøve ut naturlige metoder først. 

Det har du helt rett i. Samtidig mener jeg folk har krav på å få konstantert/ avkreftet en diagnose en lurer på om man har. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i alle dager baserer du dette på....?

Med ADHD så er det svært krevende å prøve "naturlige" metoder....Dette pga eksekutive dysfunksjoner som gjør at bare det å finne motivasjon først, deretter få igang rutiner, og til slutt greie å holde rutinene gående, er ekstremt vanskelig. 

ADHD medisiner er heller ikke så vanedannende som du påstår. Da hadde nok ikke vi med ADHD fått gått på de i årevis om vi trenger det. Det er ikke som med beroligende eller sterke smertestillende, som gir kraftige abstinenser om man tar de lenge. 

Jeg har heller aldri hørt om noen som får endret personlighet av adhd medisiner.... Merkelig at ikke dette står i pakningsvedleggene da.... eller at de legene og psykiaterne jeg har snakket med ikke har "advart" meg om denne "faren"... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt å spre synsing og propaganda om ting du ikke har peiling på.som om det er faktabasert. Nei, det er ikke slik du antyder her. 

Anonymkode: 514a8...4f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Med ADHD så er det svært krevende å prøve "naturlige" metoder....Dette pga eksekutive dysfunksjoner som gjør at bare det å finne motivasjon først, deretter få igang rutiner, og til slutt greie å holde rutinene gående, er ekstremt vanskelig. 

ADHD medisiner er heller ikke så vanedannende som du påstår. Da hadde nok ikke vi med ADHD fått gått på de i årevis om vi trenger det. Det er ikke som med beroligende eller sterke smertestillende, som gir kraftige abstinenser om man tar de lenge. 

Jeg har heller aldri hørt om noen som får endret personlighet av adhd medisiner.... Merkelig at ikke dette står i pakningsvedleggene da.... eller at de legene og psykiaterne jeg har snakket med ikke har "advart" meg om denne "faren"... 

Det er konsekvenser ved å ikke ta medisiner også. 
begge mine barn går på medisiner og har samme personlighet. De er bare mer konsentrert med skolearbeid, og har mer struktur og ro i hodet. Ellers er de seg selv fullt ut 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Medisinene skal ikke føre til mer energi i hverdagen, de skal føre til at en får mindre kaos i hodet og mer ro. 
For mange er medisiner redningen, husk at adhd er en forstyrrelse av signaler i hjernen, og da trenger man ofte medisinsk hjelp til å fungere optimalt. 
Og nei, de er ikke avhengighetsskapende, de virker i 7 timer før de går ut av kroppen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 17.37):

Vel - min tanke er at dette er individuelt. Og at man derfor bør være forsiktig med å ha meninger/holdninger på «vegne av» alle som har diagnosen. Jeg selv har ADHD, og kjenner også flere som har det. Vi er like forskjellige som alle andre mennesker uten en diagnose. Vi har visse fellestrekk som er gjenkjennbare, men også svært store forskjeller på både typiske kjennetegn, hvordan vi bearbeider disse fellestrekkene og hvordan vi opplever bruken av medisiner. Du påpeker at adhd-medisiner ikke er vanedannende, men i samme setning viser til at mange bruker det i mange år… Også her opplever jeg at det er store individuelle forskjeller. Noen bruker ingenting, noen bruker det i perioder, og andre igjen bruker det hver dag - over mange år. Det er noe jeg tror personen selv må ta en vurdering av ut fra egen opplevelse og erfaring.

Jeg personlig opplevde store endringer av personlighet i uttestingsfasen av medisiner. Jeg ble først satt på Ritalin, og prøve ut dette i to omganger. Jeg hadde noen tydelige bivirkninger, som redusert matlyst, skjelvinger i det dosen gikk ut mm, og verst: svingninger i humør og økt grad av nedstemthet i det virkningen gikk ut. Aduvanze er det jeg så ble satt på og bruker nå. Så medisin kan definitivt, etter min erfaring, påvirke humør/personlighet. Mennesker med ADHD er like ulik som mennesker uten, og takhøyden for ulike opplevelser og påvirkning bør derfor være like stor som mennesker uten. Tenker jeg…

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 2.04):

søkte på dps om utredning på adhd, men fikk avslag siden jeg har gått der før. 

Jeg er under utredning for adhd nå (30+år). Jeg har vært under behandling på dps for både angst og spiseforstyrrelser tidligere. Jeg tenkte at dette var en viktig faktor for at jeg nå fikk utredning. Det at jeg allerede var i ‘systemet’.

Ikke gi deg. Antagelig er det legen din som ikke har skrevet en grundig og overbevisende nok henvisning. Vurder å skift fastlege.

Anonymkode: 99666...289

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2022 den 15.37):

Synes dette var et bra svar og er overrasket over at du fikk så mange negative kommentarer på det. Jeg ligger selv an til å få diagnosen og jeg er allerede bestemt på at medisiner skal være siste utvei. For du har helt rett i at det er sterke medisiner som påvirker både kropp of hjerne. Det er en grunn til at vi må følges opp med blodprøver og ekg for å se om hjertet fungerer som det skal. Medisinene kan øke puls og blodtrykk og mange kan føle seg uvel av dem, sørlig nør de er på vei ut av kroppen. Av samme grunn har de jeg kjenner med diagnosen valgt å slutte med medisiner.

Jeg kommer til å takke ja til all hjelp med kurs, råd&veiledning. Så får medisiner komme som et siste forsøk om ingenting hjelper.

Anonymkode: 99666...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...