AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 Vi har er slikt barn. Vil gjerne høre erfaringer, vi er ikke særlig fornøyd. Anonymkode: 63b1e...1d6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 Hvis du trenger oppfølging av den typen du ha barnet i privatskole. Anonymkode: 6fafc...67b 7 2
Gjest dreamstar Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har er slikt barn. Vil gjerne høre erfaringer, vi er ikke særlig fornøyd. Anonymkode: 63b1e...1d6 Nei ikke fornøyd i det hele tatt. Eneste løsningen de hadde å komme med da vi ba om tilrettelegging på hens nivå var å gi mer lekser (ikke noe mer utfordrende, bare mer av det kjedelige som gikk unna i en fei.) Føltes mer som straffelekse fordi hen var for flink... Barnet har IQ mellom 130 og 140 og passet ikke inn i A4 skolen hvor alle ressurser går til de svake elevene. Tilrettelegging for de flinkeste var totalt fraværende. Endret 14. november 2022 av dreamstar
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #4 Skrevet 15. november 2022 Er veldig fornøyd. De følger opp den sakkyndige vurderingen fra PPT og tilrettelegger. Barnet fikk fra 1.klasse tilrettelagt pensum og hospitering i høyere klasser. Barnet går nå i 7.klasse og har flere undervisningstimer på videregående. Både barnet og jeg har vært fornøyd med skolens opplegg Anonymkode: 52e9d...9a0 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #5 Skrevet 15. november 2022 Egentlig ikke. Mer av samme opplevde vi. De overvurderer og undervurderer på samme tid. Vår jente lærer raskt og forstår komplekse problemer, men hun skriver som en kråke, er ikke veldig glad i pugging og har gjennomsnittlig fokus. Læreren vår har en historie med å se på de som fokuserer godt som de som lærer lettest og bør få større utfordringer. Vi har spurt noen ganger om vi foreldre i det minste kunne fikse lekser til henne selv i de fagene hun kjeeeder seg i. Men det får vi heller ikke lov til, mer av samme lekse var svaret på det. Nå har både vi og barnet resignert, hun har mistet læringslysten, har dårlig arbeidsvaner, vil ikke prestere da det kun gir henne mer arbeid, hun gir lett opp og forventer å forstå alt og å få alt til på første forsøk. Det er ikke gøy å se på og jeg skjønner ikke hvordan vi kan hjelpe henne. Vurderer å ta privat rest for å kunne vise læreren at hun er begavet, men mistenker at det faktisk kan gjøre vondt værre i vårt tilfelle. Anonymkode: e278c...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #6 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er veldig fornøyd. De følger opp den sakkyndige vurderingen fra PPT og tilrettelegger. Barnet fikk fra 1.klasse tilrettelagt pensum og hospitering i høyere klasser. Barnet går nå i 7.klasse og har flere undervisningstimer på videregående. Både barnet og jeg har vært fornøyd med skolens opplegg Anonymkode: 52e9d...9a0 Så godt å høre. Hvordan fikk du gehør? Vi har en lillesøster som starter skolen neste år, hjalp det å ha papirene i orden? Snakket du med skolens ledelse? Hvor langt opp fikk barnet hospitere? Anonymkode: e278c...c0a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #7 Skrevet 15. november 2022 dreamstar skrev (6 timer siden): ... og passet ikke inn i A4 skolen hvor alle ressurser går til de svake elevene. Tilrettelegging for de flinkeste var totalt fraværende. Sånn har det vært for begge mine barn. Håpløst opplegg der de de svakeste tar alt av ekstra ressurser. Ikke rart den norske skolen scorer dårlig på internasjonale målinger, til tross for at vi burde hatt ressurser og muligheter for noe mye større. Anonymkode: 508aa...5a5 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #8 Skrevet 15. november 2022 Nei. Null. Anonymkode: 6ceb8...141
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn har det vært for begge mine barn. Håpløst opplegg der de de svakeste tar alt av ekstra ressurser. Ikke rart den norske skolen scorer dårlig på internasjonale målinger, til tross for at vi burde hatt ressurser og muligheter for noe mye større. Anonymkode: 508aa...5a5 Så du mener de bør droppe svakeste? Som da faller ut, blir uføre og koster samfunnet en formue! Anonymkode: 77904...e32 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så godt å høre. Hvordan fikk du gehør? Vi har en lillesøster som starter skolen neste år, hjalp det å ha papirene i orden? Snakket du med skolens ledelse? Hvor langt opp fikk barnet hospitere? Anonymkode: e278c...c0a Barnet ble første gang tatt wisc-test av allerede i barnehagen og til 1.klasse hadde PPT lagd sakkyndig vurdering med forslag om tilrettelegging. Har vært ny sakkyndig vurdering til hvert skoleår. Skolen velger å følge den og legger godt til rette både med pensum og lekser. Barnet hospiterte i høyere klasser fra 1.klasse og begynte å hospitere på ungdomsskolen da barnet gikk i 5.klasse. I år begynte barnet med timer på videregående. Barnet er 12år. Har samarbeidsmøter med kontaktlærer, PPT, kontakt på ungdomsskolen og på videregående hver 2.måned Anonymkode: 52e9d...9a0 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet ble første gang tatt wisc-test av allerede i barnehagen og til 1.klasse hadde PPT lagd sakkyndig vurdering med forslag om tilrettelegging. Har vært ny sakkyndig vurdering til hvert skoleår. Skolen velger å følge den og legger godt til rette både med pensum og lekser. Barnet hospiterte i høyere klasser fra 1.klasse og begynte å hospitere på ungdomsskolen da barnet gikk i 5.klasse. I år begynte barnet med timer på videregående. Barnet er 12år. Har samarbeidsmøter med kontaktlærer, PPT, kontakt på ungdomsskolen og på videregående hver 2.måned Anonymkode: 52e9d...9a0 Da skal vi forsøke med WISC i år/neste år. Tviler på at vi får like bra oppfølging som dere, men noe av tilretteleggingen hadde vært helt fantastisk. Tror du at du hadde fått like bra gehør om du testet privat? (I forhold til ventetid tenker jeg) og kommer du fra lite sted eller stor by? Mange begavede eller kun din? Anonymkode: e278c...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så du mener de bør droppe svakeste? Anonymkode: 77904...e32 Selvsagt ikke, men man skal da heller ikke legge all ekstra fokus på de svake. Det er så typisk norsk, "politisk korrekt" dumsnillhet. Anonymkode: 508aa...5a5 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #13 Skrevet 15. november 2022 Det kan være smart å være oppmerksom på forskjellen mellom akademisk og sosial modenhet. Har et familiemedlem to år eldre enn meg som var/er ekstremt langt frame akademisk og ble flyttet opp en klasse mot slutten av barneskolen (midten av 80 tallet). Hadde ikke sosiale forutsetninger for dette og har levd en veldig ensom tilværelse der potensialet aldri ble forløst. Anonymkode: c13b2...058 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #14 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har er slikt barn. Vil gjerne høre erfaringer, vi er ikke særlig fornøyd. Anonymkode: 63b1e...1d6 Jeg kjenner til ei i familien som har vært langt fremme hele veien. Hun var god sosialt og ennå bedre i skole og teori. Hun fikk lite oppfølging av skolen, selv om moren forsøkte å ta tak i det mange ganger. Hun kunne få bøker fra høyere klasser, men det var egenlæring. Hun er vel voksen nå og har gjort det like bra hele veien. Takket være en mor som hadde mulighet til å være lærer for henne etter skolen så klarte de å holde henne oppe hele veien. Anonymkode: 66d2a...68d 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #15 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så du mener de bør droppe svakeste? Som da faller ut, blir uføre og koster samfunnet en formue! Anonymkode: 77904...e32 Det burde vel heller være mulig å dele inn klasser etter hvor de ligger. Dette ble gjort på videregående husker jeg. På den måten fikk man hjulpet alle på det snittet de ligger. Anonymkode: 66d2a...68d 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #16 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Egentlig ikke. Mer av samme opplevde vi. De overvurderer og undervurderer på samme tid. Vår jente lærer raskt og forstår komplekse problemer, men hun skriver som en kråke, er ikke veldig glad i pugging og har gjennomsnittlig fokus. Læreren vår har en historie med å se på de som fokuserer godt som de som lærer lettest og bør få større utfordringer. Vi har spurt noen ganger om vi foreldre i det minste kunne fikse lekser til henne selv i de fagene hun kjeeeder seg i. Men det får vi heller ikke lov til, mer av samme lekse var svaret på det. Nå har både vi og barnet resignert, hun har mistet læringslysten, har dårlig arbeidsvaner, vil ikke prestere da det kun gir henne mer arbeid, hun gir lett opp og forventer å forstå alt og å få alt til på første forsøk. Det er ikke gøy å se på og jeg skjønner ikke hvordan vi kan hjelpe henne. Vurderer å ta privat rest for å kunne vise læreren at hun er begavet, men mistenker at det faktisk kan gjøre vondt værre i vårt tilfelle. Anonymkode: e278c...c0a Sikker på At barnet er begavet da? Anonymkode: 04062...309 4
Alvario Skrevet 15. november 2022 #17 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sikker på At barnet er begavet da? Anonymkode: 04062...309 Tenkte det samme. For meg høres det mer ut som barnet ditt har noen få interesseområder hun liker bedre enn andre, men ikke er generelt høyt begavet. 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): ..... Vi har spurt noen ganger om vi foreldre i det minste kunne fikse lekser til henne selv i de fagene hun kjeeeder seg i. Men det får vi heller ikke lov til, mer av samme lekse var svaret på det. ..... Anonymkode: e278c...c0a Herregud så teit! Vi har ikke spurt, men mest bare erklært, at "Per har gjort disse oppgavene i stedet for den oppsatte matteleksa" når leksene har vært altfor lette. Har vært borte i den klassiske "men hva skal han gjøre i 5. klasse da, hvis han får 5. klasseboka nå?"🤦♀️ "Heldigvis" er det først og fremst matte som har vært altfor lett, mens det har vært nok utfordringer i de andre fagene. Vi er passe fornøyd. Kjenner noen ved samme skole som har stått på betydelig mer, og til slutt fikk en time i uka med egen matteressurs, men da må man via noe ppt(?)/utredning og det ville ikke vært rett for vårt barn. Men jeg syns egentlig det er ganske hårreisende at disse barna skal være så prisgitt foreldrenes ressurser når det kommer til å ha en ok skolegang med passe faglige utfordringer og god utvikling. Anonymkode: dd7f9...21f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Sikker på At barnet er begavet da? Anonymkode: 04062...309 Ja Anonymkode: e278c...c0a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #20 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Herregud så teit! Vi har ikke spurt, men mest bare erklært, at "Per har gjort disse oppgavene i stedet for den oppsatte matteleksa" når leksene har vært altfor lette. Har vært borte i den klassiske "men hva skal han gjøre i 5. klasse da, hvis han får 5. klasseboka nå?"🤦♀️ "Heldigvis" er det først og fremst matte som har vært altfor lett, mens det har vært nok utfordringer i de andre fagene. Vi er passe fornøyd. Kjenner noen ved samme skole som har stått på betydelig mer, og til slutt fikk en time i uka med egen matteressurs, men da må man via noe ppt(?)/utredning og det ville ikke vært rett for vårt barn. Men jeg syns egentlig det er ganske hårreisende at disse barna skal være så prisgitt foreldrenes ressurser når det kommer til å ha en ok skolegang med passe faglige utfordringer og god utvikling. Anonymkode: dd7f9...21f Barnet mitt fikk irettesettelse. Mild men tydelig beskjed om at man gjør leksene som står. Anonymkode: e278c...c0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå