Gå til innhold

Norge kan bedre enn dette! Foreldre kommer inn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er helsevesenet så utilstrekkelig i et velstående land med slike muligheter?  Utdatert.  Uaktuelt...

Kan det ikke i det minste gjøres bedre for barna?  Jeg forstår hvorfor den norske prinsessen sa opp jobben og henvendte seg til ALTERNATIV MEDISIN.  

Så hva kan vi gjøre for å fikse denne situasjonen eller gjøre den bedre?  Kan jeg få dine verdifulle ideer?

Anonymkode: 077cf...b50

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke foreldre kommer inn hvor? Norge kan bedre enn hva da? Hvilke deler av helsevesenet vårt er det du mener er utdatert? Hvem gjør det i så fall bedre? Hva er det du mener bør bli bedre for barna? Hvilken situasjon er det du ønsker å få fikset/gjort bedre? Hva vil du ha ideer om? 

Dette var litt vel vagt å starte en konstruktiv diskusjon med. 

Anonymkode: 04c9c...1b1

• Liker 34
  • Nyttig 5
Skrevet

Fylla har skylda. I alle fall for denne tråden.

Anonymkode: 91613...d30

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Først og fremst beklager jeg den ødelagte norsken.  

Barnet oppsøker legevakten med feber på 39,5 i 2 dager, men blir sendt tilbake ved å si at det skal drikke mye vann.  En annen jente kaster opp 12 ganger på 12 timer og har åpenbart en infeksjon.  Tålmodig.  Men på legevakten sies det at når han gråter, renner tårene.  Det er derfor jeg ikke kan komme inn.  Og ikke interessert.  Hvorfor?  Fordi tårene fortsatt renner og kroppen er ikke dehydrert.  Han ber ham drikke mye vann og blir sendt tilbake.  Hvorfor hvorfor hvorfor?  12 ganger på 12 timer.  Så et barn som kaster opp en gang i timen blir ikke tatt vare på?  Jeg er ikke lege, men det er tydeligvis en infeksjon.  Jeg synes det bør tas en blodprøve og i det minste bør den lindres med serum.  For 2 år siden dro jeg til legevakten for en mild matforgiftning.  De sa hvile, drikk mye vann og hvile.  Jeg kunne ikke engang komme inn.  Jeg kastet den ut da jeg var syk, men problemet var hvordan jeg ble bedre.  Det er helbredelse.  Jeg forstår.  Vi er imidlertid i 2022, men behandlingene er fortsatt basert på rikelig med vann og hvile.  Jeg vil ikke nevne navn, men selv i land med mye mer tilbakestående økonomi og velferd er systemet bedre, men hvorfor er det så likegyldig, ubevisst eller utilstrekkelig i Norge?  I hvert fall for Rogaland.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barnet oppsøker legevakten med feber på 39,5 i 2 dager, men blir sendt tilbake ved å si at det skal drikke mye vann.  En annen jente kaster opp 12 ganger på 12 timer og har åpenbart en infeksjon.  Tålmodig.  Men på legevakten sies det at når han gråter, renner tårene.  Det er derfor jeg ikke kan komme inn.  Og ikke interessert.  Hvorfor?  Fordi tårene fortsatt renner og kroppen er ikke dehydrert.  Han ber ham drikke mye vann og blir sendt tilbake.  Hvorfor hvorfor hvorfor?  12 ganger på 12 timer.  Så et barn som kaster opp en gang i timen blir ikke tatt vare på?  Jeg er ikke lege, men det er tydeligvis en infeksjon.  Jeg synes det bør tas en blodprøve og i det minste bør den lindres med serum.  For 2 år siden dro jeg til legevakten for en mild matforgiftning.  De sa hvile, drikk mye vann og hvile.  Jeg kunne ikke engang komme inn.  Jeg kastet den ut da jeg var syk, men problemet var hvordan jeg ble bedre.  Det er helbredelse.  Jeg forstår.  Vi er imidlertid i 2022, men behandlingene er fortsatt basert på rikelig med vann og hvile.  Jeg vil ikke nevne navn, men selv i land med mye mer tilbakestående økonomi og velferd er systemet bedre, men hvorfor er det så likegyldig, ubevisst eller utilstrekkelig i Norge?  I hvert fall for Rogaland.

Ok🫣

Anonymkode: 4e137...15c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor legevakt og ikke hastetime hos fastlegen? Om dere blir avvist der også, så har du svaret ditt. Ikke at leger ikke kan gjøre feil, men du virker noe hysterisk i skrivemåten her inne i hvert fall. Det kan virke som at du overtenker litt? Ta et glass vann, pust med magen, forhold deg rolig i telefonen når du ringer legekontoret for hastetime. De fleste som jobber der har god erfaring og tar stort sett riktige avgjørelser. Om det er omgangssyken/norovirus, så prioriterer ikke legevakten barnet ditt foran mennesker i livstrudende situasjoner. 

Anonymkode: 5ad31...4b0

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men ble de du snakker om her alvorlig syke eller ble de friske av seg selv?

Anonymkode: 91a2b...4a2

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva ønsket du deg egentlig egentlig? Og, hva slags serum gir man ved oppkast? Endel land overbehandler pasientene sine. Derfor høyere forekomst av antibiotika-resistens.

Anonymkode: 15bdc...ae3

• Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så lenge det er bare feber i 2 dager så gjør dessverre lege / legevakten lite. Gikk feberen ned med febernedsettende? Ble barnet frisk etter 2 dager? 

Anonymkode: ae041...a3e

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva ønsket du deg egentlig egentlig? Og, hva slags serum gir man ved oppkast? Endel land overbehandler pasientene sine. Derfor høyere forekomst av antibiotika-resistens.

Glemte ta med, så de syns norske leger gjør for lite når de bare anbefaler vann og hvile. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glemte ta med, så de syns norske leger gjør for lite når de bare anbefaler vann og hvile. 

At mange av sykdommer må man jo bare leve ut på en måte. Det er livsstilen våres som er problemet,  ikke legene. Nan har jo ikke tid til at barna skal  bli syke en gang.  Ting tar tid

Anonymkode: bab61...f36

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fordi det er «gratis» helsehjelp. Da blir kvaliteten på helsetilbudet tilsvarende. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Problemet er ikke leger som behandler (etter ditt syn) for lite. Problemet er folk som deg som ikke innser at veldig mange sykdommer eller tilstander går over helt av seg selv, uten behandling. Dere er utålmodige og tar opp verdifulle timer hos fastlegen og legevakten for å få det dere tror er en quick fix fordi dere ikke gidder vente. Og så lurer man på hvorfor antibiotikaresistens er et stadig større problem! Det er ikke nødvendig med "serum" for omgangssyke, det er ikke nødvendig å ta blodprøver for hver minste ting og det er ikke nødvendig med antibiotika for vanlige betennelser (f.eks. øre eller hals). Det går over av seg selv og væske + hvile er nettopp riktig behandling. Altfor mange land, og tydeligvis også ditt hjemland, overbehandler pasienter og det er trist at det har fått deg og andre til å tro at overbehandling er den riktige behandlingen. Hva med å ha litt tillit til at norske leger faktisk vet hva de driver med? 

Anonymkode: e5cfd...a90

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

hva slags sludder og vås er egentlig denne tråden?? 

makes zero sense... 

Anonymkode: 048cb...150

• Liker 3
Skrevet

Antibiotika er ikke snakk om her.  Det er ingen lege etter 02:30.  Det er legevakt.  Time bestilles ved å ringe legevakten.  Den er imidlertid snudd fra døren.  Barnet kaster opp 12 ganger på 12 timer, men blir avvist fra sykehuset og sier at han fortsatt har tårer.  Årsaken?  Hvis vannet i kroppen renner ut, blir det ingen tårer.  Hvor enkelt.  Kanskje det er en annen grunn bak dette oppkastet?  Kanskje barnet spiste insekter i løpet av dagen, fant medisin på veien, drakk eller spiste noe vondt.  Kan det ikke?  Ja, det er et dårlig og vanskelig scenario, men kan det ikke være det?  Hvorfor blir det ikke tatt en blodprøve for å sjekke dette?  Serumtilskudd gjøres ikke for vannet som går tapt av kroppen.  Det var noen veldig hyggelige kommentarer.  Men det var også steineren.  Barn er ikke født heldige i dette landet.  Han kom senere og er dessverre ikke vant til kaldt vær eller ytre faktorer som barna her.  De blir vant til det, men med tiden...

Skrevet

Jeg sa ikke at leger er uvitende.  Jeg sa ikke at jeg ville ha antibiotika heller.  Hvor kom antibiotikaen fra?  Tusen takk for hyggelige og meningsfulle kommentarer.  Det ga positive plusser til mine tanker om emnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sa ikke at leger er uvitende.  Jeg sa ikke at jeg ville ha antibiotika heller.  Hvor kom antibiotikaen fra?  Tusen takk for hyggelige og meningsfulle kommentarer.  Det ga positive plusser til mine tanker om emnet.

Vanskelig å vite hva du mener med serum. Det er nok derfor noen drar inn antibiotika. 
Når det gjelder barn som kaster opp, så er det lite annet å gjøre enn å la det gå sin gang. Så lenge barnet er kontaktbart og almenntilstanden er grei er det ingen andre tiltak som nytter, enn væske og hvile. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke farlig med feber, og barn får feber, derfor gjør de ingenting med det første. 39,2 er heller ikke veldig høyt, og man kan heller gi paracet hvis barnet har mye ubehag. Det er gunstig å holde feberen mellom 38-39 grader, for da jobber immunforsvaret godt. Vann og hvile er nettopp det en trenger.

Barnet som kaster opp er nov vurdert til å ha omgangssyke, du skriver nemlig ikke noe om andre symptomer. Det er et virus, og kan ikke behandles. Hvile og vann er igjen viktig, for det er lett å bli dehydrert når man kaster opp. Behandlingen man kan få for dette er jo intravenøs væske HVIS man blir dehydrert. Barnet var ikke dehydrert.

Hva mener du at legene skulle gjort i de to tilfellene dine? Man gir ikke antibiotika i tilfeller som mest sannsynlig er virus, for det vil ikke ha noen effekt, og det er unødvendig bruk.

Synes rådene du har fått stemmer. Gir det seg ikke, eller blir verre, så tar man kontakt igjen.

Anonymkode: 7b2fb...2c1

• Liker 13
Skrevet

Hva mener du med serum? 

Hva tenker du man skulle testet for hvis man skulle tatt en blodprøve av barnet? En blodprøve er ikke en magisk prøve som sier nøyaktig hva som er galt. Når man tar en blodprøve må legen velge hva man skal lete etter. Det finnes svært mange ulike ting man kan lete etter. En blodprøve er med andre ord ikke en quick fix. 

Ut fra symptomene du beskriver hadde barnet sannsynlig et magevirus. Det finnes ikke behandling for sånt, det må få gå over av seg selv. Dersom mageviruset fører til dehydrering eller svært høy feber kan det bli behandlingstrengende. Man behandler fortsatt ikke viruset, det finnes ingen behandling for viruset. Man behandler symptomene, for å unngå komplikasjoner. Viruset går ikke fortere over på grunn av denne behandlingen.  Dehydrering behandles med væske, som gies intravenøst hvis pasienten ikke klarer å drikke/beholde nok væske på vanlig måte. Høy feber behandles med paracet.

Barnet ditt var ikke dehydrert, og trengte derfor ikke intravenøs behandling. Da er det ingen grunn til å legge inn på sykehus med magevirus. Man ønsker ikke å legge inn pasienter uten grunn, fordi det koster mye penger for samfunnet. Når det gjelder pasienter med smittsomme virussykdommer ønsker man definitivt ikke å legge disse inn med mindre det er nødvendig, fordi man ønsker å begrense muligheten av smittespredning på sykehus, der det finnes mange sårbare pasienter. 

jeg vet ikke hvilke land du kommmer fra, men i land med privat helsevesen er det vanlig med overbehandlig, fordi pasientene er kunder, som krever en tjeneste. I Norge gir vi helsetjenester på bakgrunn av reelle medisinske behov. Slik jeg leser det, så er det ikke riktig å si at "Norge kan bedre enn dette", men heller "Norge kan bedre,derfor dette"  Når det er sagt finnes det mye som kan forbedres i vårt helsevesen også, men at en bekymret mor ikke kan bestille "serum" og blodprøver som det ikke er indikasjon for, faller etter mitt skjønn ikke inn under kategorien "behov for forbedring"

Anonymkode: da211...0c4

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Serum? Mener du intravenøs saltvannsoppløsning? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...