AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 Min sønn er straks 18 år. Han får halve lappen hos oss og mormor. Dette fordi vi hadde en avtale om null alkohol fram til 18 år. Dette har han holdt og det er ikke en del av bursdagsgave. Vi vurderer å gi han et startskudd på bsu og fylle den med 27500 som er maks grensa, da får han fullt skattefradrag til neste år. Han er lærling, og betaler skatt. Noen som har gjort det samme? Anonymkode: 1cf15...f5f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Anonymkode: 13db8...134 Du satt inn maksbeløp til 18 års gave? Tenker det kan bli litt voldsom gave. Men det er jo bare en gang han er 18 og det med bsu er jo for å hjelpe han på veien med bsu. vi har også et fond til han, men det vet han ikke om. Tenker på EK som er hinsides. mamma og pappa stilte som kausjonisten for oss da vi kjøpte bolig. Mange år siden, men det er vanskelig å komme inn uten en start Anonymkode: 1cf15...f5f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Du satt inn maksbeløp til 18 års gave? Tenker det kan bli litt voldsom gave. Men det er jo bare en gang han er 18 og det med bsu er jo for å hjelpe han på veien med bsu. vi har også et fond til han, men det vet han ikke om. Tenker på EK som er hinsides. mamma og pappa stilte som kausjonisten for oss da vi kjøpte bolig. Mange år siden, men det er vanskelig å komme inn uten en start Anonymkode: 1cf15...f5f Nei jeg har ikke gjort det selv, men du spurte om noen har gjort det. Det har nok noen gjort, ja. Ønsker du diskusjon rundt dette burde du stilt spørsmålet annerledes Anonymkode: 13db8...134
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei jeg har ikke gjort det selv, men du spurte om noen har gjort det. Det har nok noen gjort, ja. Ønsker du diskusjon rundt dette burde du stilt spørsmålet annerledes Anonymkode: 13db8...134 Herregud. Anonymkode: 2bbe2...a57 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen? Anonymkode: 1cf15...f5f Altså, mine foreldre fylte opp min BSU på 18-årsdagen min. Da var grensa litt lavere enn den er nå, men det ligner jo. Dersom du har noen spørsmål må du nesten skrive hva du egentlig lurer på, for jeg vet ikke hva du ønsker svar på. Som tidligere skrevet. Anonymkode: 13db8...134
Mt3 Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 Så på 18års dagen skal han da få 7.500-10.000kr som skal gå til førerkort (om halvparten for førerkortet deles likt mellom dere og mormor) + at han, som tjener litt selv hver måned skal få 27.500kr på BSU kontoen i tillegg til at dere har spart i fond over flere år. Er dette normale summer? Er det normalt å kaste penger etter barna på denne måten? Skjønner godt det med å belønne ungdommen for å ha holdt seg rusfri frem til 18års dagen altså, men BSU konto har han jo kunne ha fra han fylte 13år og det bør jo ha blitt satt inn bursdagspenger/lønn/julegavepenger der tidligere på året for å fylle årets kvote?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #9 Skrevet 15. november 2022 Mt3 skrev (22 minutter siden): Så på 18års dagen skal han da få 7.500-10.000kr som skal gå til førerkort (om halvparten for førerkortet deles likt mellom dere og mormor) + at han, som tjener litt selv hver måned skal få 27.500kr på BSU kontoen i tillegg til at dere har spart i fond over flere år. Er dette normale summer? Er det normalt å kaste penger etter barna på denne måten? Skjønner godt det med å belønne ungdommen for å ha holdt seg rusfri frem til 18års dagen altså, men BSU konto har han jo kunne ha fra han fylte 13år og det bør jo ha blitt satt inn bursdagspenger/lønn/julegavepenger der tidligere på året for å fylle årets kvote? Det er ikke vits å ha penger på bsu før de tjener egne penger og betaler skatt. Da er det bedre å ha penger i fond. Han bor på hybel og er lærling, så han har ikke veldig mye til overs å sette på sparing. vil ikke kalle det å «kaste penger etter» men lappen i dag ligger vel på 25.000 Å spare i fond til barna er vel noe de fleste foreldre gjør? Hvis han skal ha mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet må han ha EK. Som ferdig lærling må han leie, og leieprisene er like høye som det en betaler i huslån.. så da blir det mange år til han evt får spart opp 400.000 til EK Ved å hjelpe barna med EK har de mulighet til å raskere komme seg inn, og betale til seg selv. Vi er ikke rik, men hvis vi prioriterer litt, og kutter ut mye til oss selv har vi mulighet til å hjelpe til med et kick start. Han har ca 250.000 på konto fra før inkl konfirmasjonspenger.. de 150.000 som står på fond vet han ikke om. Det er annerledes for ungdommen nå, enn da vi var unge. Vi fikk lettere lån. Vi fikk fullt huslån uten EK, mot at foreldrene mine var kausjonist i 2 år. Det er tøffere nå i dag. Og dette er grunnen til at vi ønsker å bidra. Han er fornuftig med penger. Hadde han brukt de på tull og moro hadde vi ikke gitt han det Anonymkode: 1cf15...f5f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #10 Skrevet 15. november 2022 Mt3 skrev (31 minutter siden): Så på 18års dagen skal han da få 7.500-10.000kr som skal gå til førerkort (om halvparten for førerkortet deles likt mellom dere og mormor) + at han, som tjener litt selv hver måned skal få 27.500kr på BSU kontoen i tillegg til at dere har spart i fond over flere år. Er dette normale summer? Er det normalt å kaste penger etter barna på denne måten? Skjønner godt det med å belønne ungdommen for å ha holdt seg rusfri frem til 18års dagen altså, men BSU konto har han jo kunne ha fra han fylte 13år og det bør jo ha blitt satt inn bursdagspenger/lønn/julegavepenger der tidligere på året for å fylle årets kvote? Han skal kjøre opp på 18 års dagen sin, så meste av lappen er allerede betalt - har ikke mye igjen nå Anonymkode: 1cf15...f5f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså, mine foreldre fylte opp min BSU på 18-årsdagen min. Da var grensa litt lavere enn den er nå, men det ligner jo. Dersom du har noen spørsmål må du nesten skrive hva du egentlig lurer på, for jeg vet ikke hva du ønsker svar på. Som tidligere skrevet. Anonymkode: 13db8...134 Spørsmålet mitt er om det er flere som gjør det samme. føler det er litt mye, samtidig er det kanskje mange som gjør det? hvordan hjelper dere barna deres inn på boligmarkedet og hvor mye hjelper dere? Anonymkode: 1cf15...f5f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #12 Skrevet 15. november 2022 de eneste som tar seg bryet med å svare på sånne tråder er selvfølgelig folk som har råd til å gi bort 100 000 kroner rett på konto, pluss førerkort og ny bil, og kanskje det aller meste som trengs til å skaffe seg leilighet også. men de aller, aller fleste foreldre har selvfølgelig ikke mulighet til å gjøre noe som helst i nærheten av alt dette. Anonymkode: c9a62...d14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå