Gå til innhold

Hvordan ta urinprøve på jente, 1år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en oppsamlingspose som skal teipes rundt tissen, men det fungerer ikke. Tisset renner bare ut igjen. Fikk ene helsesekretæren til å veilede meg da jeg tok på ene gangen, og hun gjorde det på akkurat samme måte som jeg gjorde det hjemme. Har prøvd tre ganger nå. Har dere tips til hvordan jeg kan få tatt urinprøve av henne? 

Det mistenkes urinveisinfeksjon og den kan igjen utvikle seg til nyrebekkenbetennelse.

Anonymkode: 54283...370

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mye som skal til for å teste - Er det ikke noe igjen i posen?

Har brukt de på min datter noen ganger og det har vært lite i posen hver gang, men nok til å få sjekket.

Anonymkode: bbda7...b44

• Liker 1
Skrevet

Bare å prøve igjen og igjen med pose.

Om du ikke får henne til å tisse på potte med pose i, da?

Anonymkode: ab163...95d

Skrevet

Her satte jeg henne bare på do og holdt en kopp under. Passet på at det var tid for å tisse da.. 

• Liker 2
Skrevet

Her tilbrakte vi tid på badet uten bleie med nettbrett. Når han tisset fikk jeg samlet litt i et syltetøyglass.. Tok sin tid 😄

Anonymkode: e0872...177

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta av bleia og sett ungen i dusjen med vannet på. De tisser ofte når bleia tas av, og hvertfall hvis de er i nærheten av rennende vann. Eller sitt med henne i fanget og vent til hun tisser.

Sånne poser er ikke spesielt bra heller. Blir masse forurensing av underlivsbakterier som gjør urinprøven vanskelig å tolke.

Anonymkode: 2d86f...dfd

Skrevet

Sett henne på do med kopp under :) 

Anonymkode: 15b25...e75

Skrevet

Stryk henne forsiktig med en varm og fuktig klut på magen. Og stå klar med pose eller kopp.

Tre armer er en fordel men om man bare har to funker det gjerne å bare legge kluten på magen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke mye som skal til for å teste - Er det ikke noe igjen i posen?

Har brukt de på min datter noen ganger og det har vært lite i posen hver gang, men nok til å få sjekket.

Anonymkode: bbda7...b44

Det er noen dråper igjen.

Skrevet

Vi brukte pose (brød/frys) i potte i den alderen. Evt bare den godt rengjorte potten hvis posen ikke ble akseptert. Tisset alltid litt på morgenen.

Anonymkode: b1fc2...f63

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle tips og råd. Kanskje jeg rett og slett skal sette henne på fanget uten bleie og se på TV. Sitter i skinnstol og dekker til under oss med tisselaken og teppe.

HI

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er noen dråper igjen.

Kan holde med noen dråper hvis de ikke skal dyrke prøven?

Anonymkode: 7e0f3...dd0

Skrevet

Vi var hos en barnelege og han sa at tilogmed de tisse posene kunne bli det feil med da de blir kontaminert. Beste var tisse litt..så ta tiss midt strøm i et beger . Tilogmed potte .

Vi slet med dette også..det var ikke lett. Men han sa også at det var veldig skjelden barn under 5 år hadde urinveisinfeksjon 

Skrevet

Pass på og få nederste kanten inn mot rompa, og press limpet på først nederst ved rompa… lettere og få det ned i posen hvis barnet står.. 

Anonymkode: 2e2e0...752

Skrevet

Prøvde meg på å la henne sitte på fanget uten bleie, men etter 45 minutter uten resultat tok jeg bleien på med en zip lock pose inni. Det fungerte! Det meste gikk i bleien, men en god del gikk i posen også. 

Hun hadde ikke urinveisinfeksjon.

HI

• Liker 1
Skrevet

Har utt da, men han tisser jo med en gang bleien er tatt av. La hun gå uten bleie, selv om det tar tid så står du klar med koppen og fyller opp. 

Anonymkode: 6f316...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...