Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha mottatt bidrag i ett år, kommer barnefar og sier at han har vørt bidragsudyktig i et helt år, men at nav har regneg feil, og at jeg derfor må betale tilbake dette bidraget.  Kan dette stemme? Nav har innhentet opplysninger, da han selv ikke har giddet å sende inn dokumentasjonen... Er nå livredd for at jeg mister bidrag for fire barn... Og må betale tilbake bidrag for et helt år... 

Anonymkode: 8c2d9...ef0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det har ikke tilbakevirkende kraft sånn. Hvis han mener han ikke skal betale bidrag får han be om en ny beregning hos nav.

Anonymkode: 1cc12...caf

• Liker 6
Skrevet

Kan jeg ikke måtte betale tilbake? Hva er grensen for å vøre betalibgsudyktig..? Har en helt gjennomsnittlig inntekt på 500 000 i pret... Vil være svært tubgt å forsørge fire barn alene i dosse tider

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jeg ikke måtte betale tilbake? Hva er grensen for å vøre betalibgsudyktig..? Har en helt gjennomsnittlig inntekt på 500 000 i pret... Vil være svært tubgt å forsørge fire barn alene i dosse tider

Nei, beregningen er vel gjort av nav? Dersom forutsetningene har endret seg så er det han som har plikt til å be om ny beregning. Du har jo ikke innsikt i hans økonomi. Endringen gjelder fra og med den måneden man søker/ber om ny beregning.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du skal utelukkende forholde deg til NAV. Har du fått et vedtak? Hvis ikke er det bs.

Anonymkode: d6cdf...984

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene her, men bidrag kan jo ha tilbakevirkende kraft om bidragsyter har betalt for lite, så da burde det vel gjelde motsatt vei også om det er betalt for mye i forhold til NAV sin utregning?

Anonymkode: 7c203...1b1

• Liker 1
Gjest dreamstar
Skrevet

Du kan regne med å måtte betale tilbake. Sjekk ut barneloven paragraf 72.

Skrevet
dreamstar skrev (11 minutter siden):

Du kan regne med å måtte betale tilbake. Sjekk ut barneloven paragraf 72.

Det fordrer at bidragspliktige har særlige grunner for å ikke ha fremmet krav tidligere. I og med at han ikke har giddet å hjelpe til med riktige opplysninger så kan jeg ikke tenke meg at nav skal kreve noe tilbakebetaling. Man har tilgang til alle dokumenter i en bidragssak og man skal være rimelig sløv om man ikke oppdager at man ikke har råd til å betale før det har gått et år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså om Nav har fattet vedtak om bidrag X og far klager på vedtaket med betaler bidrag X frem til klagesaken behandles, vil du måtte betale tilbake. 

Hvis han nå derimot har bedt om endring i fastsettelse, medfører det i majoriteten av sakene at bidragsplikt opphører, men ingen tilbakebetaling skjer. 

Anonymkode: 8f1a1...543

• Liker 1
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det fordrer at bidragspliktige har særlige grunner for å ikke ha fremmet krav tidligere. I og med at han ikke har giddet å hjelpe til med riktige opplysninger så kan jeg ikke tenke meg at nav skal kreve noe tilbakebetaling. Man har tilgang til alle dokumenter i en bidragssak og man skal være rimelig sløv om man ikke oppdager at man ikke har råd til å betale før det har gått et år.

Ja jeg er enig med deg der. Det mest sannsynlige utfallet vil nok være at bidraget blir endret framover i tid,  ikke bakover. Dvs, fra måneden etter at søknaden kommer inn. Det fordrer at det faktisk stemmer det som barnefaren sier at han er bidragsudyktig.

Skrevet

Ræva dårlig av barnefar å kreve pengene tilbake av mor som skal forsørge HANS barn

• Liker 1
Skrevet

Joda, under visse omstendigheter kan det bli krevd tilbakebetalt. Jeg hadde det selv slik ovenfor barnemor, da det viste seg at jeg hadde betalt for mye over tid. NAV som har beregnet hele veien, tror det hadde noe å si.

Uansett bør du kun forholde deg til hva NAV, og ev. namsmann sier. Jeg måtte gå til namsmannen (nå namsfogden) for å få de tilbakebetalt, da barnemor er noe vrang å samarbeide med, men det ordnet seg fint da.

Anonymkode: ff432...02d

Skrevet
Topsi skrev (13 timer siden):

Ræva dårlig av barnefar å kreve pengene tilbake av mor som skal forsørge HANS barn

Hvorfor det, hvis NAV har regnet feil og han har betalt for mye? Hvem kan dokumentere at hver eneste krone har gått direkte til barnet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor det, hvis NAV har regnet feil og han har betalt for mye? Hvem kan dokumentere at hver eneste krone har gått direkte til barnet?

Hvor mye tror du barnet får hvis mor skal betale tilbake? Skal barnet få dårligere økonomi fordi far ikke var bistandsyktig uten at mor kunne lukte dette?

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (9 minutter siden):

Hvor mye tror du barnet får hvis mor skal betale tilbake? Skal barnet få dårligere økonomi fordi far ikke var bistandsyktig uten at mor kunne lukte dette?

Hvis NAV har regnet feil, så ja.

Det er summen begge foreldre skal bidra med til sammen som er avgjørende for hvilken økonomi barnet får (i tillegg til hvordan foreldrene forvalter disse pengene). Bidragsyter har også rett på nok penger til et livsopphold. 

Det er bare rett og rimelig at bidragsmottager blir skyldig bidragsyter dersom NAV har regnet feil, på lik måte som i mer vanlige tilfeller, bidragsyter betaler for lite og skylder mottaker.  

• Liker 1
Skrevet

Forhold deg til nav ts. Hvis han mener han skal ha tilbake penger så si han får ta det gjennom nav.

Anonymkode: 47d27...c15

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis NAV har regnet feil, så ja.

Det er summen begge foreldre skal bidra med til sammen som er avgjørende for hvilken økonomi barnet får (i tillegg til hvordan foreldrene forvalter disse pengene). Bidragsyter har også rett på nok penger til et livsopphold. 

Det er bare rett og rimelig at bidragsmottager blir skyldig bidragsyter dersom NAV har regnet feil, på lik måte som i mer vanlige tilfeller, bidragsyter betaler for lite og skylder mottaker.  

Det er oppgitt her at det er 4 barn deg dreier seg om og far har inntekt på rundt 500 000. Det kan umulig være store summen det er snakk om her. 

Det med bidragsudyktig er egentlig ganske fascinerende. Dersom man tjener for lite til å betale bidrag så faller jo alt på den andre forelderen. Det er det ingen som reagerer på! Det forventes bare at den som har barna mest også helt magisk skal klare å finne penger til å forsørge dem helt alene. 

Ts, jeg ser ingenting som taler for at du må tilbakebetale noe som helst. NAV har foretatt beregningen. Han har ikke gitt de opplysninger han er spurt om. Han har brukt et år på å finne ut at han "ikke har råd" til dette. Det er så langt hans subjektive mening. Han får be om ny beregning, den gjelder fra måneden søknaden sendes, med mindre man kan vise til tungtveiende grunner til at man ønsker det tilbakedatert. Det tviler jeg på at det er her.

• Liker 3
Skrevet

Jeg opplevde også at far mente han betalte for mye i bidrag. Han søkte nav om ny utregning og bidraget ble justert ned 500 kr ca. Ingen tilbakebetaling av noe som helst men måtte betale gebyret for utregning til nav da (begge foreldre får et gebyr hver såfremt de har over "minsteinntekt")

Anonymkode: 4302b...92c

Skrevet

Er det noe som heter bidragsudyktig? - det heter vel kun bidragsevne? Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) - regjeringen.no

Sitat

Dagens prosentregel tar hensyn til bidragspliktiges bidragsevne og totale forsørgelsesbyrde ved at standardsatsene er ment å gi uttrykk for hva man med rimelighet kan pålegge bidragspliktige å betale, og at prosentsatsene per barn synker med antall barn bidragspliktige har å forsørge.

Anonymkode: f1b54...c6a

Skrevet

Barnebidrag - nav.no

Sitat

Slik beregner NAV bidragsevnen

Hvis du er bidragspliktig og har lav inntekt, kan bidraget eller bidragene bli redusert og eventuelt settes til kroner 0. Bidraget skal aldri være høyere enn bidragsevnen. 

Vi beregner derfor bidragsevnen når vi fastsetter bidraget, og om den bidragspliktige har nok inntekt til å betale bidraget/bidragene fullt ut. Du må ha nok penger til å betale skatt, trygdeavgift, penger til å forsørge deg selv, penger til å ta vare på eget/egne barn i husstanden din, og boutgifter. 

Vi bruker faste satser når vi beregner bidragsevnen, og tar ikke hensyn til ditt personlige forbruk.  

Skatt blir beregnet ut fra inntekten din. Skattesatsen din, minstefradraget og personfradraget er med i beregningen. Trygdeavgiften blir beregnet ut fra ordinære satser for lønnsmottakere.

Midler til å forsørge seg selv er én sats for en bidragspliktig som bor alene, og en noe lavere sats hvis den bidragspliktige deler bolig med en annen person.

Satsene blir regulert årlig etter konsumprisindeksen til Statistisk sentralbyrå.

Penger til å forsørge eget/egne barn i egen husstand er en gjennomsnittlig sats for alle aldersgrupper. Utgangspunktet er forbruksutgifter, boutgifter, tilsynsutgifter og barnetrygd. Det er de samme satsene som blir brukt når vi beregner underholdskostnaden. Det er en kvart sats når barnet har delt bosted. For barn som bor fast hos den bidragspliktige, får han/hun holdt av en halv sats. 

Satser for boutgifter blir hentet fra forbruksundersøkelsene til Statistisk sentralbyrå. Det er én sats for en bidragspliktig som bor alene, og en annen sats hvis den bidragspliktige deler bolig med en annen person.

Anonymkode: f1b54...c6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...