AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 Jeg sitter med en klump i magen, vi er en av de som har kjøpt dyr bolig rett før prisene falt, vi har heldigvis fått solgt vår bolig til takst. Men vi har betydelig trangere økonomi nå enn det vi er vant med, pga høyt boliglån. Må legge til at dette ikke er en tigge tråd, vi har det nok bedre enn mange, tatt i betraktning at vi har faste jobber begge to, to inntekter og bare ett barn å forsørge. Jeg har fått erfare hvordan det er å gå i butikken å virkelig tenke meg om før jeg legger ting i handlekurven. Det er matvarer vi har kuttet ut fordi det er for dyrt. I går sa jeg at jeg var glad for at barnet vårt er så lite at han ikke er i stand til å ønske seg noe til jul, tok meg i det, for det er flaut. Vi kjøper bare ting hvis det er ytterst nødvendig og da velger vi det billigste alternativet. Barnet får klær kjøpt på salg eller brukt, vi velger det som er billigst. I år hadde jeg tenkt å ha adventskalender til mannen og barnet mitt, dette kutter vi ut fordi vi innså at det var en unødvendig utgift. Det samme gjelder julegaver til voksne. I år skal vi kjøpe 5 julegaver, 2 til barnet, en til en venn som vi får av og min søster. Ferie i utlandet er en fjern drøm, tidligere har vi reist 2-3 ganger i året. Vi skulle egentlig ha ett barn til, men det er satt på vent fordi vi vet ikke hva fremtiden bringer. Ingen av oss har gått opp i lønn, tvert i mot har reallønnen vår gått ned pga prisstigningen i samfunnet. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men skjønner ikke hvor det gikk galt? Alt er og blir stadig dyrere: mat, drivstoff, strøm egentlig ALT. Hvor ender dette hen? Når skal det stoppe? Anonymkode: 788b2...2ff 4
AnonymousBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 Du er i hvert fall ikke alene om dette, da det påvirker hele samfunnet. Synd at det skal bli såpass store konsekvenser som at man må avvente med flere barn, men jeg tror det er flere som er i deres situasjon. Jeg er ikke så langt i "løpet", men skal snart flytte ut og bosette meg. Hadde ikke jeg hatt en ekstrajobb de siste tre årene med en relativt høy lønn sammenlignet med andre ungdommer (5000-10.000 mnd), så vet jeg virkelig ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Sparer naturligvis veldig mye av det, nettopp for å faktisk kunne flytte, men det er leit at alle pengene man jobber veldig mye og hardt for, må gå til sånne grunnleggende ting. Kan ikke forestille meg hvordan andre ungdommer uten jobb klarer seg i dagens samfunn... Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 Dersom dere ønsker dere flere barn så er det et lite apropos at man får søskenmoderasjon på barnehageregningen dersom man har flere enn et barn i barnehage. Man får ikke moderasjon dersom man har et barn i barnehage og et på skolen. Så det er verdt et regnestykke om dere faktisk taper på å vente. Dersom dere tidligere har hatt råd til 2-3 utlandsturer i året, og har kjøpt større bolig (altså at dere ikke bor et sted som er for trangt for familien) så har jeg faktisk vanskelig for å syntes synd på dere. 🙈 Det er helt vanlig å ikke ha råd til ferier i etableringsfasen (selv hadde vi ikke reist noe sted på 9 år før i sommer) Dersom realønnsveksten er på minussiden: Bytt jobb. Anonymkode: ecd15...549 10 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 Lønna kommer etter. Innen 3 år vil lønna være betydelig økt for å opprettholde folks kjøpekraft. Kanskje lønna er øker med 25% over de tre neste åra. Anonymkode: 53fdb...4b3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dersom dere ønsker dere flere barn så er det et lite apropos at man får søskenmoderasjon på barnehageregningen dersom man har flere enn et barn i barnehage. Man får ikke moderasjon dersom man har et barn i barnehage og et på skolen. Så det er verdt et regnestykke om dere faktisk taper på å vente. Dersom dere tidligere har hatt råd til 2-3 utlandsturer i året, og har kjøpt større bolig (altså at dere ikke bor et sted som er for trangt for familien) så har jeg faktisk vanskelig for å syntes synd på dere. 🙈 Det er helt vanlig å ikke ha råd til ferier i etableringsfasen (selv hadde vi ikke reist noe sted på 9 år før i sommer) Dersom realønnsveksten er på minussiden: Bytt jobb. Anonymkode: ecd15...549 Vi har det ikke så ille, sammenlignet med en del andre i samfunnet. Vi har for all del, god plass, stort hus i et attraktivt område. Men det er en stor prioritering, det er mye annet vi ikke har råd til pga huset. Men det må vi tåle ettersom vi har valgt å bo her. Når det gjelder barn så er jeg klar over fordelene, men mannen er ikke enig. Han sier han ikke vil bringe ett nytt barn inn i dette samfunnet, der alt øker i pris og det blir trangere økonomisk. Vi har reist mye fordi vi begge har nær familie i utlandet, opphold har vært gratis, vi har bare betalt for flybillettene. Nå har vi ikke råd til det heller. Så har vi ikke hytte eller feriested i familien heller som vi kan låne. Det er ikke bare å bytte jobb, min mann var vikarstilling i 2 år før han ble fast ansatt. Jeg må ta meg en ny utdanning hvis jeg skal ha en annen jobb. Utdanningen jeg har nå, kvalifiserer bare til den stillingen jeg har nå, jeg får ikke høyere lønn ved jobbytte. Jeg har allerede 5 års universitetsutdanning, vet ikke om jeg orker flere nye år på skolebenken for høyere lønn. Anonymkode: 788b2...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 AnonymousBruker skrev (27 minutter siden): Du er i hvert fall ikke alene om dette, da det påvirker hele samfunnet. Synd at det skal bli såpass store konsekvenser som at man må avvente med flere barn, men jeg tror det er flere som er i deres situasjon. Jeg er ikke så langt i "løpet", men skal snart flytte ut og bosette meg. Hadde ikke jeg hatt en ekstrajobb de siste tre årene med en relativt høy lønn sammenlignet med andre ungdommer (5000-10.000 mnd), så vet jeg virkelig ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Sparer naturligvis veldig mye av det, nettopp for å faktisk kunne flytte, men det er leit at alle pengene man jobber veldig mye og hardt for, må gå til sånne grunnleggende ting. Kan ikke forestille meg hvordan andre ungdommer uten jobb klarer seg i dagens samfunn... Lykke til! Trøsten er at jeg sikkert ikke er alene om dette. Vet at flere har det trangt i disse dager, og må prioritere mye mer enn før. Anonymkode: 788b2...2ff
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lønna kommer etter. Innen 3 år vil lønna være betydelig økt for å opprettholde folks kjøpekraft. Kanskje lønna er øker med 25% over de tre neste åra. Anonymkode: 53fdb...4b3 Feil. Det blir verre. Dette er en ønsket situasjon og nøye planlagt. Å ta opp dyrt huslån var dumt. Kronen har snart 0 verdi. Vi skal bli fattige. Det har Klaus Schwab og hans menn bestemt. Google the great reset og the world economic forum og du vil se at alle skal miste både hus og hjem. Anonymkode: 78031...b75 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 Ville aldri prioritert dyrt hus foran søsken... Anonymkode: e79f7...18d 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #9 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Feil. Det blir verre. Dette er en ønsket situasjon og nøye planlagt. Å ta opp dyrt huslån var dumt. Kronen har snart 0 verdi. Vi skal bli fattige. Det har Klaus Schwab og hans menn bestemt. Google the great reset og the world economic forum og du vil se at alle skal miste både hus og hjem. Anonymkode: 78031...b75 Slutt nå å spre disse teite konspirasjonsteoriene dine. Anonymkode: 8d4b7...772 22 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Feil. Det blir verre. Dette er en ønsket situasjon og nøye planlagt. Å ta opp dyrt huslån var dumt. Kronen har snart 0 verdi. Vi skal bli fattige. Det har Klaus Schwab og hans menn bestemt. Google the great reset og the world economic forum og du vil se at alle skal miste både hus og hjem. Anonymkode: 78031...b75 Altså så ille er det ikke. Konspirasjonsteorier er morsomme, men går heldigvis sjeldent i oppfylles 😅 Anonymkode: 788b2...2ff 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 Dere må jo ha et helt sykt høyt boliglån. Vi merker det også men ikke i den grad dere gjør. Hva er kostnadene deres hver måned? Har også ganske høyt boliglån. To biler, ett barn, og to hunder samt en hytte. Vi lever hovedsaklig på min manns lønn. Han er lærer så ingen god lønn heller. Jeg er student og har vel 12.000 utbetalt i måneden. Vi kjøper samme varer på butikken, adventskalendere og julegaver som før. Har også fått lagt opp mer penger på buffer siste halvåret. Anonymkode: b58f1...b1b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 Ja slik er det å ha psykopater til å styre landet. Anonymkode: ce0a8...aba 1
Rucula Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 Dette kalles å bo seg ihjel! og er et valg dere har tatt, en proritering rett og slett 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja slik er det å ha psykopater til å styre landet. Anonymkode: ce0a8...aba Litt av et sammentreff at alle land i verden plutselig begynte å bli styrt av psykopater på vinteren i fjor, må jeg si. Siden problemene er globale. Kaaaaaaanskje det heller har andre årsaker...hmmm... Å ja forresten, har det ikke vært en global pandemi nylig, hvor handelskjedene ble alvorlig fucka opp fordi de fleste land stengte ned? Var visst noe greier om at et land som var et av verdens største selgere av olje og gass invaderte et naboland også, eller? Nei kan vel ikke være derfor. Er vel heller fordi Støre er psykopat. Jepp. Anonymkode: 8d4b7...772 15 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #15 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sitter med en klump i magen, vi er en av de som har kjøpt dyr bolig rett før prisene falt, vi har heldigvis fått solgt vår bolig til takst. Men vi har betydelig trangere økonomi nå enn det vi er vant med, pga høyt boliglån. Må legge til at dette ikke er en tigge tråd, vi har det nok bedre enn mange, tatt i betraktning at vi har faste jobber begge to, to inntekter og bare ett barn å forsørge. Jeg har fått erfare hvordan det er å gå i butikken å virkelig tenke meg om før jeg legger ting i handlekurven. Det er matvarer vi har kuttet ut fordi det er for dyrt. I går sa jeg at jeg var glad for at barnet vårt er så lite at han ikke er i stand til å ønske seg noe til jul, tok meg i det, for det er flaut. Vi kjøper bare ting hvis det er ytterst nødvendig og da velger vi det billigste alternativet. Barnet får klær kjøpt på salg eller brukt, vi velger det som er billigst. I år hadde jeg tenkt å ha adventskalender til mannen og barnet mitt, dette kutter vi ut fordi vi innså at det var en unødvendig utgift. Det samme gjelder julegaver til voksne. I år skal vi kjøpe 5 julegaver, 2 til barnet, en til en venn som vi får av og min søster. Ferie i utlandet er en fjern drøm, tidligere har vi reist 2-3 ganger i året. Vi skulle egentlig ha ett barn til, men det er satt på vent fordi vi vet ikke hva fremtiden bringer. Ingen av oss har gått opp i lønn, tvert i mot har reallønnen vår gått ned pga prisstigningen i samfunnet. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men skjønner ikke hvor det gikk galt? Alt er og blir stadig dyrere: mat, drivstoff, strøm egentlig ALT. Hvor ender dette hen? Når skal det stoppe? Anonymkode: 788b2...2ff Start OnlyFans, jeg tjente 500 000 tusen på 4 måneder Anonymkode: 1806b...45c 1
c_buk Skrevet 14. november 2022 #16 Skrevet 14. november 2022 Med mindre man hadde det litt trangt fra før kan jeg virkelig ikke se hvordan man gikk fra 2-3 ferieturer i året og komfortabel økonomi til å nærmest måtte snu på krona. Er noe som ikke stemmer her. Men forstår at det er kjipt for de som allerede hadde det trangt eller som akkurat gikk i null før prisene steg. 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså så ille er det ikke. Konspirasjonsteorier er morsomme, men går heldigvis sjeldent i oppfylles 😅 Anonymkode: 788b2...2ff Du har ikke sett mye nyheter utover nrk skjønner jeg. Hvor er konspirasjonsteorier her mener du? Googlet du det jeg skrev? Verden er på fritt fall. Det vil mangle mat til flere hundre millioner. Varer står låst fast i kina. Det vil mangle så mye mat, medisiner, utstyr og andre leveranser at du aner ikke. Trist ikke flere våkner å ser hva som skjer. Anonymkode: 78031...b75 1 1
Gjest vilkåret Skrevet 14. november 2022 #18 Skrevet 14. november 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Litt av et sammentreff at alle land i verden plutselig begynte å bli styrt av psykopater på vinteren i fjor, må jeg si. Siden problemene er globale. Kaaaaaaanskje det heller har andre årsaker...hmmm... Å ja forresten, har det ikke vært en global pandemi nylig, hvor handelskjedene ble alvorlig fucka opp fordi de fleste land stengte ned? Var visst noe greier om at et land som var et av verdens største selgere av olje og gass invaderte et naboland også, eller? Nei kan vel ikke være derfor. Er vel heller fordi Støre er psykopat. Jepp. Anonymkode: 8d4b7...772 AB har delvis rett, det er psykopatene som bestemte seg for å sanksjonere Russland selv om det nå fører til energikrise og potensiel finanskrise i vesten. Noen blåste i konsekvensene, andre var nok så dopa på egen propaganda at de faktisk trodde det ville gå knirkefritt å sanksjonere Russland. Men nå banker konsekvensene på døren, og vi går inn i en hard vinter. Neste år vil det bli matmangel fordi gjødselprisene var skyhøye og færre har produsert mat. Samtidig blir energikostnadane for å produsere mat så høye at enkelte vil stanse eller redusere produksjon. Dette er ikke enkelt løst på et par år. Norge vil kanskje klare seg litt bedre enn resten av Europa, men levestandarden i Europa vil falle drastisk i forhold til det den var og dit den var på vei. Vi tar store steg bakover i utvikling og levestandard.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #19 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Litt av et sammentreff at alle land i verden plutselig begynte å bli styrt av psykopater på vinteren i fjor, må jeg si. Siden problemene er globale. Kaaaaaaanskje det heller har andre årsaker...hmmm... Å ja forresten, har det ikke vært en global pandemi nylig, hvor handelskjedene ble alvorlig fucka opp fordi de fleste land stengte ned? Var visst noe greier om at et land som var et av verdens største selgere av olje og gass invaderte et naboland også, eller? Nei kan vel ikke være derfor. Er vel heller fordi Støre er psykopat. Jepp. Anonymkode: 8d4b7...772 Psykopati er veldig utbredt, særlig der det er makt og penger. Har du sett serien EXIT? Tror du sånne typer er fraværende i politikken? Nei, de er i høyeste grad tilstedeværende i og med at slike personer tiltrekkes av penger og makt, og har ingen problemer med å komme seg opp og fram. Anonymkode: ce0a8...aba
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #20 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sitter med en klump i magen, vi er en av de som har kjøpt dyr bolig rett før prisene falt, vi har heldigvis fått solgt vår bolig til takst. Men vi har betydelig trangere økonomi nå enn det vi er vant med, pga høyt boliglån. Må legge til at dette ikke er en tigge tråd, vi har det nok bedre enn mange, tatt i betraktning at vi har faste jobber begge to, to inntekter og bare ett barn å forsørge. Jeg har fått erfare hvordan det er å gå i butikken å virkelig tenke meg om før jeg legger ting i handlekurven. Det er matvarer vi har kuttet ut fordi det er for dyrt. I går sa jeg at jeg var glad for at barnet vårt er så lite at han ikke er i stand til å ønske seg noe til jul, tok meg i det, for det er flaut. Vi kjøper bare ting hvis det er ytterst nødvendig og da velger vi det billigste alternativet. Barnet får klær kjøpt på salg eller brukt, vi velger det som er billigst. I år hadde jeg tenkt å ha adventskalender til mannen og barnet mitt, dette kutter vi ut fordi vi innså at det var en unødvendig utgift. Det samme gjelder julegaver til voksne. I år skal vi kjøpe 5 julegaver, 2 til barnet, en til en venn som vi får av og min søster. Ferie i utlandet er en fjern drøm, tidligere har vi reist 2-3 ganger i året. Vi skulle egentlig ha ett barn til, men det er satt på vent fordi vi vet ikke hva fremtiden bringer. Ingen av oss har gått opp i lønn, tvert i mot har reallønnen vår gått ned pga prisstigningen i samfunnet. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men skjønner ikke hvor det gikk galt? Alt er og blir stadig dyrere: mat, drivstoff, strøm egentlig ALT. Hvor ender dette hen? Når skal det stoppe? Anonymkode: 788b2...2ff Så, du har blitt prisbevisst, sluttet og kjøpe ting du ikke trenger, og har sluttet og feriere i utlandet 2-3 ganger i året? Så bra. Gamle vaner forsvinner fort, du blir vant til en bedre livsstil og slutter og ta ting som og velge dyreste vare, kjøpe julekalender til voksne, og fly rundt. Anonymkode: c2316...fc2 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå