Gå til innhold

Hjelp meg og velge den perfekte gårds/familiehunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva som er viktig :

- At hunden er sosial og vennlig mot mennesker,barn og andre hunder

-At den er kvikk og lydig

- At den forstår og flytte seg for kjøretøy

- At den kan gå løs på gården uten og stikke av eller jage andre dyr

-vurderer border collie, men min opplevelse er at de kan være litt usikre og dermed skarpe mot både barn og andre hunder. 

-At den ikke bjeffer mye 

-At den kan være med løs på tur og være nogenlunde lydig på avstand og ikke møtte løpe alle mennesker og dyr i møte 

Forstår selvfølgelig at hunden ikke er født som dette og trenger trening og sosialisering, men for noen kommer dette mer naturlig enn for andre. 

Fyr løs! 

Anonymkode: 5b0ea...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du leter etter Den Perfekte Hund 😛

Anonymkode: 60fb4...394

• Liker 5
Skrevet

Minus bjeffingen: Finsk lapphund! 

Det skal sies at vår bjeffer ikke mye, men det er litt voktinstinkt i henne og hun kan bjeffe om det kommer folk forbi. Ellers er hun eksemplarisk, stikker aldri av, er helt rå på innkalling og er en super familiehund :) 

Anonymkode: a5ad6...e97

• Liker 5
Skrevet

Skal du ha en som oppfyller kravene, utgår jo alt som har en viss drift. Da står du igjen med selskapshundene. 

Hvorfor ikke legge mer tid i en hund, slik at du tilpasser deg hundens egenskaper? Dermed står du plutselig igjen med et større utvalg av raser. 

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var på hundevakt, så brukte jeg heller elemineringsmetoden for å forminske gruppa av aktuelle hunder. Når jeg så på hva vi ønsket oss i en hund, så viste det seg jo at de fleste hunderaser hadde de egenskapene vi kunne tenke oss, så det ble viktigere å luke ut de egenskapene vi IKKE ønsket i en hund.

For oss ble det at vi luket vekk raser med sterke tilbøyeligheter mot f.eks. vokting/bjeffing, jakt og gjeting. Så var størrelse, pelstype og pelsstell og ev andre fysiske egenskaper også viktige faktorer, var uinteressert i en hund som trenger 3 timer løpetur, men heller ingen veskehund.  Dessverre havnet jo også mange hunder vi likte på denne nei-lista, men i ettertid er jeg veldig glad jeg ikke falt for fristelsen å skaffe f.eks. en BC for jeg tror ikke vi hadde vært en god match med tanke på aktivitetsbehovene til en slik hund. 

Anonymkode: 7347a...58e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Troyamin skrev (3 timer siden):

Skal du ha en som oppfyller kravene, utgår jo alt som har en viss drift. Da står du igjen med selskapshundene. 

Hvorfor ikke legge mer tid i en hund, slik at du tilpasser deg hundens egenskaper? Dermed står du plutselig igjen med et større utvalg av raser. 

Det står jo ikke noe om her hvor mye tid jeg kommer til å bruke på hunden?

Den kommer til å være med ute på gården i flere timer hver dag, og ikke daglig, men flere dager i uka få lengre gåturer,/rideturer.

Hva anbefaler du da, hvis jeg kunne senke krava litt ?  

Skrevet

Vi ble veldig fornøyd med lapsk vallhund. Det at det er en gjeterhund gjør at den ikke stikker av, er veldig sosial og lett å trene, men den bjeffer litt og synes det er litt vanskelig å ikke gjete biler. Han har lært at han må sette seg når det kommer en bil, og han sitter til den har kjørt forbi uten at vi trenger å minne han på det, men det er skikkelig vanskelig å ikke løpe etter etterpå. Han flytter seg alltid for store eller bråkete maskiner som traktor, motorsag og vedmaskin og høyttrykksspyler. Vi ønsket en hund som kunne løpe lange turer og være rolig inne.

Anonymkode: d63c8...88d

• Liker 1
Skrevet

Dansk Svensk Gårdshund kunen nok passet, har et positivt inntrykk av dem i forhold til å være hyggelige hunder som er familieorientert og livlige.

Anonymkode: ce040...ab9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den kommer til å være med ute på gården i flere timer hver dag, og ikke daglig, men flere dager i uka få lengre gåturer,/rideturer.

Du vil ikke ha hverken jaging eller bjeffing. Altså ikke en hund særlige drifter. (Jakt, bytte og aggresjonsdrift) Dette er det kun enkelte av selskapshundene som er avlet uten. Bichon Frisé/Havanais feks. 

Legger du grunnleggende lydighet i bunn, vil du kunne få en god gårdshund ut av feks  australsk gjeterhund etter rette linjer, duck toller retriver, curly coated retriver, pon (polsk owczareck nizinny), pyreneisk gjeterhund, border collie etter sterke linjer. Samme med dansk svensk gårdshund. De to siste er desverre blitt så populære at det begynner å bli vanskelig å finne seriøse oppdrettere som avler på individer med sterk psyke. 

Med grunnleggende lydighet mener jeg å stimulere feks gjetningen på andre måter, ikke la den få lov å bjeffe i tide og utide. Altså bruke tid på hva den får lov til og ikke, fra den kommer i hus. Rasene jeg har nevnt er nervesterke, lettlærte og omgjengelig hunder, dersom de er trent, og tatt med over alt, fra de er små. 

• Nyttig 2
Skrevet

Hva med flatcoat eller annen retriever? 

• Liker 3
Skrevet

+1 på dansk-svensk gårdshund fra seriøs oppdretter. Herlige hunder som elsker flokken sin og varsler når det kommer noen uten å ty til langvarig bjeffing. De tåler lange og korte turer og stikker ikke av, og tar mus og rotter på gården.

Anonymkode: e5b38...725

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva som er viktig :

-vurderer border collie, men min opplevelse er at de kan være litt usikre og dermed skarpe mot både barn og andre hunder. 

-At den ikke bjeffer mye 

-At den kan være med løs på tur og være nogenlunde lydig på avstand og ikke møtte løpe alle mennesker og dyr i møte 

Forstår selvfølgelig at hunden ikke er født som dette og trenger trening og sosialisering, men for noen kommer dette mer naturlig enn for andre. 

Fyr løs! 

Golden retriever er fin familie hund. Men skal du ha den til å gjete sauer er border collie tingen. 
men… de bør være trente skikkelig. Min nabos hund beit sauen når den gjetet. Og de trenger å bli utfordret i hode. De trenger å ha noe å gjøre på. 

Anonymkode: 95571...2b2

Skrevet

Golden retriever eller Toller :) Veldig fine familiehunder, vår går løs på gården og stikker ikke. Tåler et variert aktivitetsnivå. Smarte, og lærer fort. 

Anonymkode: 42140...b37

• Liker 1
Skrevet

Du vil altså ha en hund uten noen som helst bruksegenskaper? Da gjenstår selskapshundene. Hva med DSG, puddel, berner sennen, whippet eller en annen type greyhound?

• Liker 2
Skrevet

Det forundrer meg at du tror at hunder som flytter seg for kjøretøy har den egenskapen fordi det er rasebetinget 😅

Anonymkode: f9d92...d81

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva som er viktig :

-At den ikke bjeffer mye 

Fyr løs! 

Anbefaler Schæfer. Har hatt flere av de selv og de gikk løs på eiendommen til tross for st vi bodde på ett boligfelt uten gjerder. De lekte med barna på trampoline og ballek. Ellers ruslet den rundt på egenhånd og koste seg med å gnage på en fotball eller vedkubber.

Snill som dagen lang og adlød alle i husstanden. Barna var 4-5 år da vi skaffet oss den siste og den passet på barna. Om andre kom gående inn på vår eiendom så loftet den med halen og ville bare hilse.

Da den døde ble faktisk naboene lei seg og snakket mye om hvor god og snill han var.

Anonymkode: 59cc6...2d1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Nutz skrev (10 minutter siden):

Du vil altså ha en hund uten noen som helst bruksegenskaper? Da gjenstår selskapshundene. Hva med DSG, puddel, berner sennen, whippet eller en annen type greyhound?

Whippet og andre mynder er avlet med jaktinstinkt som er så og si umulig å fjerne. Selv ikke med strøm (sauerenhetsbevis) klarer disse å få bukt med nedarvet instinkt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Finsk eller svensk lapphund av gode linjer. Eller en toller. Collie er dessverre ødelagt som rase og BC er ofte nervøse og trenger mye stimuli. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Golden retriever eller Toller :) Veldig fine familiehunder, vår går løs på gården og stikker ikke. Tåler et variert aktivitetsnivå. Smarte, og lærer fort. 

Anonymkode: 42140...b37

Enig, og kanskje en puddel eller selskapshund også hadde passet, pluss labrador. Vær nøye med kennel, er valpene miljøtrente osv. 

Skrevet

Lykke til med å finne en hund som er født med forståelse for å flytte seg for kjøretøy 🤣

Ellers, golden eller labrador retriever, springer spaniel, cocker, dansk svensk gårdshund, puddel?

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Troyamin said:

Whippet og andre mynder er avlet med jaktinstinkt som er så og si umulig å fjerne. Selv ikke med strøm (sauerenhetsbevis) klarer disse å få bukt med nedarvet instinkt. 

Det visste jeg ikke, takk for info. De jeg har møtt har gått fritt i skogen uten problem, men det har riktignok ikke vært i områder uten gårdsdyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...