Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke utdanning neste høst. Har jobbet en periode innen helse og det er igrunn ikke for meg kjenner jeg. Jeg er ganske introvert, men kan godt være med folk så lenge det ikke er fryktelig mange av gangen. Vil dog helst ikke være med folk HELE arbeidsdagen. Liker å sitte å pusle litt for meg selv også.Nå som jeg er i helse og jeg faktisk har tid til pause føler jeg for å trekke meg litt tilbake og føler det er deilig, for da har jeg jo  vært med folk hele arbeidsdagen. 

Ellers er jeg en ganske systematisk person, liker å legge planer for dagen og følge de nogenlunde. Vil og gjerne gjennomføre oppgaver uten å bli forstyrret så mye. Hater multitaskingen som er innen helse. Det er alltid 10 ting man skal gjøre på en gang; hjelpe pasient, lage mat, vaske, rydde , følge folk til fotterapeut osv. Likte godt matte, men var forsåvidt også flink i og interessert i samfunnsfag og engelsk . Norsk var greit på ungdomsskolenivå, men så snart det ble fokus på diktanalyse og lignende mistet jeg interesse. Er en ganske konkret person, er ikke så glad i vage konsepter og liker tydelige arbeidsoppgaver.  Jeg er glad i å lese, skrive og regne. Liker godt faglitteratur av diverse slag. Oppgaver noen kan synes er dørgelig kjedelig (rydding, systematisering feks) syns jeg er helt utmerket. Sånn sett har jeg ikke noe imot enkeltoppgavene på arbeidsplassen min, men at alt skal foregå på en gang  med mas fra alle kanter passer ikke for meg. 

Er det noe jeg dog absolutt IKKE er så er det kreativ eller kunstnerisk. Jeg mislikte kunst og håndverk og var helt elendig i det, inkludert å tegne. Kan i nøden tegne geografiske figurer med hjelp av linjal og passer. Der stopper tegneferdighetene (så blir neppe noen arkitekt). Er heller ikke den beste med PC. Helt håpløs er jeg heller ikke, lærer meg fort ting hvis jeg blir vist det, men tror ikke jeg skal drive med programmering eller lignende.  

Driver og ser på ulike yrker og har tenkt ut et par jeg vurderer :

1. Regnskapsfører 

2. Jurist (IKKE advokat som fører straffesaker og lignende, men jurist som har mer kontorjobb)

3. Farmasøyt

Hva tror dere kan passe? Har gode karakterer så kommer inn på de studiene jeg har foreslått så lenge det ikke blir voldsomme hopp i opptakskrav (gjelder rettsvitenskap, de andre kommer jeg inn på med god margin).

Anonymkode: 8648e...95c

Skrevet

Jeg er ingeniør, og jeg tror du kunne passet godt til det! Sånn faglig er det mye matte og fysikk, og så hjelper det godt å være god på å skrive rapporter og fagtekst. Jeg tegner en del, men bare på data, så kunstneriske ferdigheter er ikke akkurat et must.

jeg jobber individuelt eller i team med andre, så det er jo litt sosialt, men samtidig har vi jo ikke menneskelige kunder/pasienter å forholde oss til. Fleksitid og god lønn er jo og et stort pluss. 

• Liker 3
Skrevet

Sitter i litt samme bobla der jeg også selv har funnet ut at helse ikke er min sterkeste side, nettopp fordi det er alt for mange ting på en ting. Jeg føler at jeg ikke strekker til, og med det gjør en dårlig jobb. Jeg har heller fått interessen for politiyrker, arkiv- og dokumentasjon, kontorjobber og kanskje kriminologi. Jeg er asperger og dermed også veldig systematisk og er helt avhengig av en fast timeplan. Får jeg ordentlig interesse for en oppgave, kan jeg sitte med den i timesvis uten pause da det er sånne ting som interesser meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymousBruker skrev (25 minutter siden):

Sitter i litt samme bobla der jeg også selv har funnet ut at helse ikke er min sterkeste side, nettopp fordi det er alt for mange ting på en ting. Jeg føler at jeg ikke strekker til, og med det gjør en dårlig jobb. Jeg har heller fått interessen for politiyrker, arkiv- og dokumentasjon, kontorjobber og kanskje kriminologi. Jeg er asperger og dermed også veldig systematisk og er helt avhengig av en fast timeplan. Får jeg ordentlig interesse for en oppgave, kan jeg sitte med den i timesvis uten pause da det er sånne ting som interesser meg.

Jeg har ikke asperger men jeg kjenner meg igjen men at man kan sitte i timevis hvis det er noe en liker å gjøre, og at jeg liker å ha fast timeplan. Misliker turnuslivet sånn sett. En dag skal jeg på jobb 0730 en annen dag skal jeg starte 15.  Helt forferdelig! Vet ikke om farmasøyter må jobbe turnus?  For da blir det kanskje mindre aktuelt. Men har inntrykk av at de kan finne seg dagstillinger?Har interesse for medisinske ting rent TEORETISK. Men å jobbe med pleie.. det er ikke for meg altså. Men virkningsmekanismer til medisiner, hvordan de brytes ned, interaksjoner mellom medisiner og lignende syns jeg er spennende. anatomi og sykdomslære er forsåvidt også spennende. Men ser at regnskapsførere, jurister og ingeniører alle tjener mer enn farmasøyter. 

Skrevet
rainbow_dash skrev (43 minutter siden):

Jeg er ingeniør, og jeg tror du kunne passet godt til det! Sånn faglig er det mye matte og fysikk, og så hjelper det godt å være god på å skrive rapporter og fagtekst. Jeg tegner en del, men bare på data, så kunstneriske ferdigheter er ikke akkurat et must.

jeg jobber individuelt eller i team med andre, så det er jo litt sosialt, men samtidig har vi jo ikke menneskelige kunder/pasienter å forholde oss til. Fleksitid og god lønn er jo og et stort pluss. 

Har vurdert det, men bør man ikke være rimelig flink med PC? Broren min er ingeniør og ser han har blant annet c+ og Java bøker fra sine skoledager. Som sagt er ikke programering og slikt min sterke side , har prøvd meg litt og gikk ikke så bra. var veldig vanskelig. var broren min som prøvde å vise meg. Men spørs vel litt på hvilken type ingeniør man sikter seg inn på?

Har også bare R1 matte og fysikk 1. Men kan jo alltids ta ekstra matte, håper jeg får den til. Er noen år siden vgs så må isåfall repetere en del, men tror ikke alt er helt borte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har vurdert det, men bør man ikke være rimelig flink med PC? Broren min er ingeniør og ser han har blant annet c+ og Java bøker fra sine skoledager. Som sagt er ikke programering og slikt min sterke side , har prøvd meg litt og gikk ikke så bra. var veldig vanskelig. var broren min som prøvde å vise meg. Men spørs vel litt på hvilken type ingeniør man sikter seg inn på?

Har også bare R1 matte og fysikk 1. Men kan jo alltids ta ekstra matte, håper jeg får den til. Er noen år siden vgs så må isåfall repetere en del, men tror ikke alt er helt borte.

Du må jo ikke gå dataingeniør. Finnes andre typer ingeniører. Min venninne er teknisk ingeniør,  finnes også byggingenører blant annet. 

Anonymkode: 78baf...e95

• Liker 2
Skrevet

Jurist er veldig fleksibelt med stor variasjon i mulige jobber. Også god geografisk variasjon. 

• Liker 1
Skrevet

Har du vurdert arkivaryrket? 

Anonymkode: cfb93...ec7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du vurdert arkivaryrket? 

Der  er det vel ganske dårlige jobbutsikter.

Anonymkode: fe845...5c9

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har kun lært matlab (mekanisk ingeniør), og det er ikke så vanskelig når når man lærer litt. Du trenger absolutt ikke være datageni (jeg fikk hjelp av IT til å koble skjermene på dataen min riktig liksom 😅). Jobber jo endel i dataprogrammer, men de lærer man jo, og de er bare verktøy for jobben. 
Det er absolutt lurt å ta opp matte ja. Studiet kan være ganske tungt, men jobben etterpå er verdt det (og det er gode jobbutsikter og!)

Skrevet

Min umiddelbare tanke av disse tre utdanningene er regnskapsfører 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/arkivar

Arkivarer jobber i mange store og små bedrifter, både offentlige og private. De kan også jobbe innenfor dokumentasjon, f.eks helsevesenet, politietaten. Så arkivarutdanning kan brukes innen mange retninger innen arkiv og dokumentasjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker du fordi det vil bli tatt over av automatisering? Ser at OsloMet retter seg inn mot it kunnskaper også og ikke bare fysiske arkiv. Men vet ikke om det er så lett med jobb uansett da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...