Gå til innhold

julegaver

Gjest Gjest_Puma_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Puma_*
Skrevet

Begynte å tenke litt på denne tråden om hvis/når man skal slutte å gi julegaver til nieser og nevøer. Har veldig mange og synes det er veldig vanskelig å skulle slutte... Så lurer jeg på hva dere gjør med julegaver til de som sambo er onkel til. For man må jo behandle alle likt?! Kjøper dere til evig tid her også? Min har nemlig veldig mange, alle tenåringer, og selve jobben med det faller på meg. Overlater dere dette til mannen? Hvis han vil slutte med sine er det ok å fortsette med egne? Må det være lik behandling her?

Vi kan da ikke slutte...

Men med bare tenåringer blir det utrolig vanskelig og skikkelig dyrt! Men..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her gjør jeg som jeg vil og han som han vil. Og det blir forskjellsbehandling, ja.. ups..

Skrevet

Hans familie- hans ansvar.

Slik fungerer det her i huset.

Skrevet

Foreløpig er det bare samboeren min som har nevøer og nieser. Jeg kjøper ikke egne gaver til dem, men spleiser sammen med samboeren min og jeg er absolutt med og bestemmer gaver til dem akkurat som jeg deltar i gavehandelen til de andre i familien hans, og han er med på mine. Synes det er koselig.

Skrevet

Ikke lett det der. Nå er min situasjon litt annerledes enn din, siden vi har vært gift lenge og har egne barn som selvfølgelig får julegaver av både min manns og mine slektninger. Synes derfor det er naturlig å kjøpe til også mannens nevøer og nieser.

Tror ikke det er noen god ide å overlate slikt til mannen. Har latt mannen min ordne med julegaver til sin familie noen ganger. Han sier han skal gjøre det, men får bare ikke tid, eller glemmer det, eller hva vet jeg. Meget pinlig på julaften når alt er stengt og vi ikke har noe til mine svigerforeldre eller mannens bestefar! Så etter det har jeg begynt å ordne alt selv, også til hans familie.

Skrevet

Forstår ikke helt problemstillingen. Mannens niese og nevø er like mye min niese og nevø - jeg er jo tanten deres. Dermed får de selvsagt gaver like lenge som nieser og nevøer på min side. Det er jeg som er ansvarlig for gaver samme hvem som er mottaker ;)

Skrevet

Saken er vel at i mange familier faller ALL gavehandling på fruen. Og det er ike alle kvinner som synes det er så himla gøy å handle gaver, kun fordi mannen ikke gidder.

Gjest metteflette i.i
Skrevet

I min familie (mine tanter osv), sluttet vi å få julegaver julen etter konfirmasjonen av tanter og onkler.

Jeg har ingen nieser eller nevøer ennå selv, men regner med at jeg kjøper når den tid kommer enten det er mine eller sambo sine.

Skrevet
Forstår ikke helt problemstillingen.

Jeg kjøper gaver til mine selv om de er over tjue år nå. All hans handling faller på meg. Han synes vi kan slutte med hans når de er tjue. Jeg vil ikke slutte med mine. Men da blir det forskjellsbehandling, altså handler jeg fortsatt til begge sider. Det synes han er tull, og jeg vil gjerne slippe unna. Har god kontakt med mine, hans ser vi aldri, kjenner dem ikke. Han synes det er ok å slutte. Men kan man forskjellsbehandle?

Sier jeg det er hans problem blir det ikke gjort og derfor blir det forskjellsbehandling, og det er unødvendig egentlig..

Skrevet

Ja, det synes jeg er forskjellsbehandling - noe jeg aldri kunne gjort mot mine nieser og nevøer - for jeg føler jeg er like mye tante til niesen på mannens side som niesen på min side.

Skrevet
Saken er vel at i mange familier faller ALL gavehandling på fruen. Og det er ike alle kvinner som synes det er så himla gøy å handle gaver, kun fordi mannen ikke gidder.

Vel, hvis hun tar på seg hans gavehandel så er det jo hennes problem. Synes hun det er slitsomt, men ikke gjør noe med det så får hun bare ha det så godt. Voksne kvinner klarer vel å sette foten ned og si at han får være med på gavehandelen han også. Det kunne i allefall ikke ramle meg inn å handle gaver alene for min samboers familie.

Skrevet
Begynte å tenke litt på denne tråden om hvis/når man skal slutte å gi julegaver til nieser og nevøer. Har veldig mange og synes det er veldig vanskelig å skulle slutte... Så lurer jeg på hva dere gjør med julegaver til de som sambo er onkel til. For man må jo behandle alle likt?! Kjøper dere til evig tid her også? Min har nemlig veldig mange, alle tenåringer, og selve jobben med det faller på meg. Overlater dere dette til mannen? Hvis han vil slutte med sine er det ok å fortsette med egne? Må det være lik behandling her?

Vi kan da ikke slutte...

Men med bare tenåringer blir det utrolig vanskelig og skikkelig dyrt! Men..

Når vi var sånn "nye" samboer, så la meg ikke borti med hans fam. ved ekteskap ble jeg lissom tante da. Siden han er borte i jobb, så blir det min jobb. Selvfølgelig stiller de ungene likt med mine tantebarn. Skulle bare mangle

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet
Vel, hvis hun tar på seg hans gavehandel så er det jo hennes problem.

Er det ikke det som er poenget her? Han vil ikke handle, altså handler han ikke. Han vil heller slutte. Synes ikke hun kan tvinge HAM til å handle fordi HUN vil fortsette med å gi gaver. Vil hun handle så får hun handle. Det er da helt ok å slutte med gaver etter konfirmasjonstid! Men alle eller ingen synes jeg.

Skrevet

Hva menes egentlig med forskjellsbehandling. At en får og en annen ikke eller at en får en dyrere presang enn den andre?

Jeg legger ikke vekt på pengene. Finner jeg noe til en for en billig penge så bryr jeg meg ikke om en annens presang er verd 40 kr mer.

Min kusine får presang av min onkel, mens han stoppet å gi til resten av nevøene og niesene etter konfirmasjonen. Helt greit siden de har nær og spesiell kontakt. Jeg går da ikke rundt å bryr meg om hvem som får hva.

Egentlig så synes jeg at min mann burde kjøpt til sin familie og jeg til min. Så får han bruke den summen han vil og omvendt.

Jeg har ikke tantebarn på min side, derfor kan han få ta seg av sine. Shopping er faktisk ikke noe artig :sur:

Gjest julemoro?
Skrevet
Jeg kjøper gaver til mine selv om de er over tjue år nå. All hans handling faller på meg. Han synes vi kan slutte med hans når de er tjue. Jeg vil ikke slutte med mine. Men da blir det forskjellsbehandling, altså handler jeg fortsatt til begge sider. Det synes han er tull, og jeg vil gjerne slippe unna. Har god kontakt med mine, hans ser vi aldri, kjenner dem ikke. Han synes det er ok å slutte. Men kan man forskjellsbehandle?

Sier jeg det er hans problem blir det ikke gjort og derfor blir det forskjellsbehandling, og det er unødvendig egentlig..

Hvis han mener at han vil slutte med gaver til de som er passert 20 på hans side så synes jeg faktisk at det skal respekteres. Så får du fortsette å gi til din side, hans mening i denne saken må vel telle like mye som din. Han nekter deg sikkert ikke å kjøpe til dine selv om han kanskje synes det er noe tull. Respekter hans meninger når det gjelder hans slekt så vil han respektere dine meninger når det gjelder din slekt.

Skrevet (endret)

Nei, det er da ikke forskjellsbehandling hvis dere aldri ser dem! Hadde vært annerledes med små barn som var sammen i julen f. eks. Da ville det jo bli feil å sitte der rundt treet og se at noen av barna får gaver og andre ikke får. Voksne folk man ikke har kontakt med derimot blir jo noe helt annet. Kanskje er de tilogmed studenter med dårlig råd og kunne tenke seg å slippe å kjøpe julegaver til tanter og onkler de sjelden ser, men som de får gaver fra likevel.

Faktisk synes jeg ikke det er nødvdendig å gi til barn i mannens familie heller hvis man ikke har kontakt med dem. Det jeg synes er verre da er at man ikke har kontakt. Det ville jeg heller forsøkt å gjøre noe med først.

Endret av Varja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...