AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #1 Skrevet 14. november 2022 Uff. Kvinne på 26 år. Har en nesten 4 åring som elsker barnehagen, og er kjempe glad i ansatte, bare koselig det Men hater ver eneste dag når hun skal ha 1000 kos og klemmer fra ansatte og at hun «klarer og ta på selv!» men tar 100 år å ta på seg klær da hun skal plutselig gå inn etter ansatt og spør om hjelp og ansatte som skal bable mer til henne når jeg må hjem å lage middag.. og hun hylgriner om hun ikke får gitt kos til ansatte.. hun er ALT for glad i oppmerksomhet.. Jeg har prøvd i det siste å ta henne i hånden uansett om hun gjør seg vrang.. så lei av disse extra 10 minuttene når jeg henter.. og blir sett rart av andre foreldre og ansatte da jeg drar med meg et barn som hylgriner og sier hade 1000 ganger når hun allerede har sakt hade.. jeg ser at andre barn ikke sier hadet en gang eller de vinker bare å så går de.. uff de er så heldige disse foreldrene.. andre som har samme erfaring? Anonymkode: 08810...ce8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #2 Skrevet 14. november 2022 10 minutter er jo ikke så ille, da. Men det går an å snakke om at man bare sier hadet èn gang. Lettere å snakke om det når dere ikke er i barnehagen. Anonymkode: 32a05...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #3 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 10 minutter er jo ikke så ille, da. Men det går an å snakke om at man bare sier hadet èn gang. Lettere å snakke om det når dere ikke er i barnehagen. Anonymkode: 32a05...c9a Kan godt si til henne og få en «okei da» tilbake, men så forsetter hun neste dag igjen og etter barnehagen. Anonymkode: 08810...ce8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #4 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan godt si til henne og få en «okei da» tilbake, men så forsetter hun neste dag igjen og etter barnehagen. Anonymkode: 08810...ce8 Dette er en 4-åring. Du må gjenta dette hver ettermiddag, TS. Sånn er det å sette grenser å oppdra barn 🙃. Etter en liten stund, så er hentingen mye enklere - for da vet hun at det bare er «hade» 1 gang. Du må stå i det og være tålmodig. Anonymkode: e7962...432 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #5 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Uff. Kvinne på 26 år. Har en nesten 4 åring som elsker barnehagen, og er kjempe glad i ansatte, bare koselig det Men hater ver eneste dag når hun skal ha 1000 kos og klemmer fra ansatte og at hun «klarer og ta på selv!» men tar 100 år å ta på seg klær da hun skal plutselig gå inn etter ansatt og spør om hjelp og ansatte som skal bable mer til henne når jeg må hjem å lage middag.. og hun hylgriner om hun ikke får gitt kos til ansatte.. hun er ALT for glad i oppmerksomhet.. Jeg har prøvd i det siste å ta henne i hånden uansett om hun gjør seg vrang.. så lei av disse extra 10 minuttene når jeg henter.. og blir sett rart av andre foreldre og ansatte da jeg drar med meg et barn som hylgriner og sier hade 1000 ganger når hun allerede har sakt hade.. jeg ser at andre barn ikke sier hadet en gang eller de vinker bare å så går de.. uff de er så heldige disse foreldrene.. andre som har samme erfaring? Anonymkode: 08810...ce8 Syntes jo det er litt ille at du antar at en 4-åring er oppmerksomhetssyk. Jeg mener hun viser hun er glad i de ansatte, og virker å være veldig knyttet og trygg i dem. Mer enn noen andre 4-åringer, så.. hvordan er hjemmesituasjon deres? Anonymkode: e7962...432 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #6 Skrevet 14. november 2022 Dette kan du kommunisere med barnehagen, du kan for eksempel gi dem beskjed om klokkeslettet du henter på så kan dem gi henne beskjed når det er 10 minutter igjen. Hun synes tydeligvis det er vanskelig med overgangen fra barnehagen til å gå hjem, og da kan det hjelpe om hun er forberedt. Da kan hun gjøre seg klar 10 min før du kommer med å si hadet til de ansatte og bli ferdig med det hun holder på med. Anonymkode: 5c010...535 3
Maleficenta Skrevet 14. november 2022 #7 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff. Kvinne på 26 år. Har en nesten 4 åring som elsker barnehagen, og er kjempe glad i ansatte, bare koselig det Men hater ver eneste dag når hun skal ha 1000 kos og klemmer fra ansatte og at hun «klarer og ta på selv!» men tar 100 år å ta på seg klær da hun skal plutselig gå inn etter ansatt og spør om hjelp og ansatte som skal bable mer til henne når jeg må hjem å lage middag.. og hun hylgriner om hun ikke får gitt kos til ansatte.. hun er ALT for glad i oppmerksomhet.. Jeg har prøvd i det siste å ta henne i hånden uansett om hun gjør seg vrang.. så lei av disse extra 10 minuttene når jeg henter.. og blir sett rart av andre foreldre og ansatte da jeg drar med meg et barn som hylgriner og sier hade 1000 ganger når hun allerede har sakt hade.. jeg ser at andre barn ikke sier hadet en gang eller de vinker bare å så går de.. uff de er så heldige disse foreldrene.. andre som har samme erfaring? Anonymkode: 08810...ce8 litt samme nen her er det mer at han ikke blir ferdig med å leke og vil at jeg sksl bli med han inn og leke og lafer baluba når han ikke får viljen sin på det eller løper og gjemmer seg og ler og tullefjaser
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #8 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Syntes jo det er litt ille at du antar at en 4-åring er oppmerksomhetssyk. Jeg mener hun viser hun er glad i de ansatte, og virker å være veldig knyttet og trygg i dem. Mer enn noen andre 4-åringer, så.. hvordan er hjemmesituasjon deres? Anonymkode: e7962...432 Unnskyld meg men kompisen min sitt barn på 4 år løp naken rundt hele tiden vi var på besøk, stilte seg foran tv i stuen og hoppet så pilten dinglet og sa seeee påååå meeeg!! Skal ha oppmerksomhet konstant. Jeg kaller det oppmerksomhetssyk. Anonymkode: c270b...c55
Aureka Skrevet 14. november 2022 #9 Skrevet 14. november 2022 (endret) Snakk rolig med henne når du kommer hjem. "I morgen når jeg henter deg, så skal vi finne klærne og du må kle på deg, da må mamma hjelpe deg litt, så sier vi ha det til de som er på jobb. Da er det nok med en kos og hvis noen av dem er opptatt, så kan du klemme mer når du kommer i barnehagen i dagen etter" Gjenta på morgenen. Som en annen nevnte så kan du også spørre om ansatte kan varsle jenta at nå kommer snart mamma, slik at hun kan avslutte lek før du kommer. Og dette må nok gjentas i en uke eller flere. Endret 14. november 2022 av Aureka
Hactar Skrevet 14. november 2022 #10 Skrevet 14. november 2022 Om det er en trøst, så tror jeg det er flere som bruker tid på hentingen enn det du kanskje legger merke til. Gode råd over her om å be de ansatte om å forberede henne, og kanskje du kan avtale at de ikke lar seg hanke inn til å hjelpe og prate, men oppfordrer henne til å få hjelp av deg? Ellers er det tydelige beskjeder og prate om det igjen og igjen, så går det nok raskere sånn litt etter litt. For din egen sjelefred, kan det være lurt å mentalt legge inn de ti minuttene til ditten og datten. Hun vimser i det minste rundt inne så du vet hvor du har henne. Jeg hadde en periode en som så sitt snitt til å sprinte ut mens jeg var opptatt med lillebroren. Følte meg ikke så lur der jeg plukket hylende barn ned av trærne, men det gikk seg til. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 Aureka skrev (39 minutter siden): Snakk rolig med henne når du kommer hjem. "I morgen når jeg henter deg, så skal vi finne klærne og du må kle på deg, da må mamma hjelpe deg litt, så sier vi ha det til de som er på jobb. Da er det nok med en kos og hvis noen av dem er opptatt, så kan du klemme mer når du kommer i barnehagen i dagen etter" Gjenta på morgenen. Som en annen nevnte så kan du også spørre om ansatte kan varsle jenta at nå kommer snart mamma, slik at hun kan avslutte lek før du kommer. Og dette må nok gjentas i en uke eller flere. Det der hørtes ut som altfor mye prat. Blir bare bla-bla-bla og i morgen er det glemt. Tror heller det er greit å få involvert de ansatte. Eller ta de ekstra 10 minuttene det tar å hente. Anonymkode: a126f...65a 1
Aureka Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det der hørtes ut som altfor mye prat. Blir bare bla-bla-bla og i morgen er det glemt. Tror heller det er greit å få involvert de ansatte. Eller ta de ekstra 10 minuttene det tar å hente. Anonymkode: a126f...65a Da tror jeg du undervurderer en fire-åring. I denne alderen er som regel språket godt utviklet og de evner å forstå årsak og sammenheng. Noen barn har behov for å bli godt forberedt, særlig hvis det er behov for endring av adferd. Men, selvfølgelig så er barn forskjellige. Endret 14. november 2022 av Aureka
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 Aureka skrev (53 minutter siden): Da tror jeg du undervurderer en fire-åring. I denne alderen er som regel språket godt utviklet og de evner å forstå årsak og sammenheng. Noen barn har behov for å bli godt forberedt, særlig hvis det er behov for endring av adferd. Men, selvfølgelig så er barn forskjellige. Datteren til TS er ikke helt fire år enda, så egentlig en treåring. Mulig jeg undervurderer, men det hadde vært prat som gikk inn det ene øret og ut det andre på alle mine tre barn. De hadde nok både nikket og vært enig mens vi pratet om det, men så hadde de snudd seg rundt og glemt det. "Nå må du huske at vi skal bare kle på og gå hjem uten hadetklemmer til alle sammen" "Jada, mamma" ... og så kom ettermiddagen og avtalen var glemt og ungen skriker av full hals som vanlig. Jeg hadde prøvd å involvere en av de ansatte og så bare tatt med meg ungen om jeg ikke hadde hatt tid til å vente de ekstra 10 minuttene. Anonymkode: a126f...65a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Jeg har funnet (etter noen forskjellige mindre vellykkede alternativer) ut at dette er det hyggeligste, for alle: Jeg går inn på avdelingen, sier hei. Sitter og prater litt med store og små. Lar lek avsluttes. Så sier jeg "nå går mamma og pakker sakene dine. Du kan si ha det så lenge." Når jeg er ferdig, henter jeg jenta mi, vi roper "ha det" sammen, og tar på jakke og sko og går. Hvis det blir noe tull, gjentar jeg "Nå skal vi gå, vi har sagt ha det" Og så bærer jeg ungen ut hvis det blir noe tull. Som oftest går det veldig bra. Anonymkode: 06647...3b9 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå