Gå til innhold

Vondt i bena av å stå hele dagen på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som og føler de blir utslitt av dette? Synes det er hårreisende å måtte stå hele dagen, og ikke få satt seg ned når det ikke er kunder i butikk eller på senteret. Hører aldri om folk som blir slitne på jobb...

Anonymkode: 28a43...e2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken planet lever du på som aldri hører om folk som blir slitne på jobb? Jeg blir sliten på jobb hver dag, det er helt normalt. Det er også normalt å stå en hel dag fremfor å slenge i en stol, er garantert arbeids du kan gjøre i butikken. 

Anonymkode: b2e51...e95

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er slitsomt. Mennesker har ikke utviklet seg til å stå nesten stille i lange tider hver dag, det er ikke bra for kroppene våre. Vi er utviklet for å gå lange distanser.

Anonymkode: f742a...405

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Du får kjøpe deg noen vettuge sko 

Anonymkode: 4d09e...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken planet lever du på som aldri hører om folk som blir slitne på jobb? Jeg blir sliten på jobb hver dag, det er helt normalt. Det er også normalt å stå en hel dag fremfor å slenge i en stol, er garantert arbeids du kan gjøre i butikken. 

Anonymkode: b2e51...e95

Ikke interessert i å høre sånne sure kommentarer fra sånne som deg. Du må jo ha problemer...

Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet (endret)

Jeg ble også veldig sliten i beina da jeg jobbet i butikk.

For meg hjalp det å ha både et par gode sko, og gode sandaler på jobb, og bytte i lunsjen for variasjon.

Men mest av alt merket jeg at det var mye bedre når jeg holdt meg i bevegelse for å fylle på varer, rydder i hyller og generelt ta en runde i butikken. Har du mulighet til det?

Jeg regner med du får lunsj så du kan sitte 20 min da? Strekk gjerne ut beina på en annen stol litt av tiden om du kan.

Men litt sliten blir man jo. Til gjengjeld ble jeg aldri så tom psykisk som jeg blir av kontorjobben jeg har nå. Der er det julerush mentalt hele året.

Endret av Vetatjegikkevet
Skrevet

Du må ha gode sko (to forskjellige som du bytter på). Og så må du trene. Bedre blodsirkulasjon = mindre vondt i føttene. 

Anonymkode: b238a...9d5

• Hjerte 1
Skrevet

Har du plantar fasciitt? Jeg har fått det av å stå å gå hele tiden på jobb.

Finn deg annen jobb.

Anonymkode: f1812...c32

Skrevet

Viktig med gode sko. Jeg anbefaler Hoka.

• Liker 1
Skrevet

Butikkjobb er ikke for alle. Jeg har jobbet i  butikk i mange år, men måtte omskolere meg til nytt yrke siden jeg av helsemessige årsaker ikke klarte denne type statisk yrke. Missforstå meg rett, jeg likte veldig godt å jobbe med kundene/mennsker, så jeg gjennomførte lærerutdanning. Nå kan jeg stå, gå og sitte litt om en anne, jeg kan styre dette i større grad selv når jeg kjenner smerter i hofter og rygg komme snikende. 

Anonymkode: 5a3b0...7d3

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Å stå i ro hele dagen er ikke godt for kroppen. I mine to tidligere jobber har jeg flere dager enn ikke måttet stå, gå, gjøre gjentatte løft og arbeide i ubekvemme arbeidsstillinger gjennom dagen. Timer av fritiden gikk med til å ta meg igjen etter jobb. Stort behov for hvile. Andre kjennetegn slike fysiske tunge yrker som gjerne topper sykefraværstatistikken er høye krav og liten kontroll. Arbeidet stiller høye krav til tempo, effektivtet etc samtidig som den ansatte i liten grad har innflytelse på arbeidsdagens form og innhold. Jobb med både mulighet til stillesittende arbeid og være i bevegelse iløpet av dagen er best for meg. Jeg er takknemlig for at jeg fant et felt hvor man kan jobbe slik i mange stillinger. Samt litt frihet til å organisere deler av arbeidsdagene selv. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Andre som og føler de blir utslitt av dette? Synes det er hårreisende å måtte stå hele dagen, og ikke få satt seg ned når det ikke er kunder i butikk eller på senteret. Hører aldri om folk som blir slitne på jobb...

er mange som sliter med det og så sånn hele dagen som for eks frisører klarer ikke og jobbe som det lenge på grunn av ryggen

men jeg har sett dem som jobber med blomster har en stol som dem kan sitte på av og til

går jo ann og snakke med dem du jobber for om det går ann og få en stol og sitte på skal jo ikke være sånn at man skal så sånne slitasjer

der min forlovede jobber er dem veldig opptatt av at dem ikke skal få sånne plager

Anonymkode: c8f1c...ffe

Skrevet

Har du gummimatte bak kassa? Det har gjort stor forskjell for meg tidligere, å stå på betonggulv er drepen. Ellers er det gode sko, og en tur inn på bakrommet for å strekke litt innimellom. Jeg pleide å sette meg ned på gulvet på bakrommet (satt slik at med bitteliten glipe på døra så jeg inngangen til butikken) for å rotere anklene og massere leggene, det hjelper også. Drikk nok vann også! 

Anonymkode: 8ae21...9af

Skrevet

Overraskende mange arbeidsgivere som er lite interessert i å tilrettelegg for en god hverdag for de ansatte. Vet at en del godt voksne ansatte måtte kaste inn håndkleet da de plutselig måtte stå oppreist i kassa etter å ha hatt stoler før. For oss ansatte spiller det jo absolutt ingen rolle om den ansatte står eller sitter. 

Anonymkode: c75f4...f2b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hører du aldri om folk som blir slitne på jobb?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Overraskende mange arbeidsgivere som er lite interessert i å tilrettelegg for en god hverdag for de ansatte. Vet at en del godt voksne ansatte måtte kaste inn håndkleet da de plutselig måtte stå oppreist i kassa etter å ha hatt stoler før. For oss ansatte spiller det jo absolutt ingen rolle om den ansatte står eller sitter. 

Jeg mente selvsagt for oss kunder spiller det ingen rolle :) 

Skrevet

En sjef jeg hadde en gang kastet begge stolene i butikken og krevde at vi sto. Endte med at jeg satt på bruskasser når det ble for tungt. Ikke silikonmatte eller noe.

Hjelper å bevege seg og et par veldig gode sko. Også prøv å stramme beina/rumpa når du står. Da avlaster du litt av beina og alltid stå med samme vekt på begge beina.

Anonymkode: 3bfec...b09

Skrevet

Jeg hadde samme problem i mange år. Oppdaget etterhvert at jeg har Lipødem som gjorde situasjonen uholdbar for meg..

Anonymkode: 8d44e...235

Skrevet

Gode sko og støttestrømper. Må du stå stille hele dagen, kan du ikke gå litt rundt? Er jo vanlig at man enten er fler på jobb og bytter på oppgavene, eller at man er alene på jobb og går rundt og rydder og fyller på mellom kunder? 

Anonymkode: bd903...a0f

Skrevet

Det er viktig med god demping i sko, finner jeg sko jeg liker godt som ikke har god nok demping så kjøper jeg ½-1 nr større enn hva jeg bruker til vanlig og legger en scholl såle kjøpt på apoteket nedi.

Har 2-3 par jeg kan bytte på. De dagene jeg går/beveger meg mye så kan jeg bruke sko med rullesåle, men står jeg mest i ro så bruker jeg sko med vanlig flat såle under.

Vanlig 8 timers dag med ½ times matpause så er jeg mindre sliten om jeg har fått bevege meg innimellom enn de dagene jeg står mest opp og ned (ved en fast arbeidsstasjon) 

Når jeg har vært innom blomsterbutikk som gravid så har de hatt en høy vippekrakk som en kan lene rumpa på, den kan en jo også ha bak en høy disk når en står ved kassaapparatet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...